شناسایی شاخصهای شایستهگرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی
الموضوعات :هادی کازرونی شامیری 1 , سعید مرادی 2 , جمال سلیمی 3 , اسفندیار دشمن زیاری 4 , بتول فقیه آرام 5
1 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی و آموزشی، دانشگاه کردستان، ایران
4 - استادیار، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،، تهران، ایران.
5 - استادیارگروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, سبک رهبری, انتخاب مدیران, میزان شایستگی,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایستهگرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورتگرفته است. جامعه آماری کلیه خبرگان که دارای شرایط حداقل 5 سال سابقه مدیریتی، صاحب نظر در حوزه شایسته گرایی و دارای تجربه و تألیفاتی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری گردید و در سی و مین مصاحبه، داده ها به اشباع نظری منتج و مصاحبه ها متوقف گردید. یافته را حاصل تحلیل مصاحبهها نشان داد که مؤلفههای شایسته گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی 186 گویه، 12 مؤلفه و 4 بُعد بود. شایسته گرایی تخصصی - دانشی (شایستگی های آموزشی، شایستگی های پژوهشی، شایستگی های علمی، شایستگی های مهارتی)، شایسته گرایی ارتباطی (شایستگی های فردی، شایستگی های سازمانی، شایستگی های اجتماعی)، شایسته گرایی ساختاری - حرفه ای (شایستگی های فناوری و تکنولوژی، شایستگی های عقلانی، شایستگی های شخصیتی) شایسته گرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگی های اعتقادی، شایستگی های معنوی دینی و فرهنگی) گردید.
_||_