طراحی الگوی تابآوری دانشجویان مؤسسات آموزشعالی در پاسخ به پاندمی کووید-19 (بر اساس رویکرد نظریه دادهبنیاد)
الموضوعات :ترگل دارابی 1 , مهدی شریعتمداری 2 , امیرحسین محمودی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزشعالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, تابآوری, آموزشعالی, دادهبنیاد, کووید-19, پاندمی,
ملخص المقالة :
پاندمی کووید-19 با تأثیرات منفی بر دانشجویان، چالشهای بسیاری را بر آنها تحمیل کرد؛ در این شرایط تابآوری عامل مهمی برای مقابله با این چالشها بود. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تابآوری دانشجویان در پاسخ به پاندمی در جامعه هدف دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه دادهبنیاد سیستماتیک بود. جهت گردآوری دادهها، بهروش نمونهگیری هدفمند ونظری با 24 نفر از دانشجویان، کارشناسان آموزشی و پژوهشی، اعضای هیئتعلمی و اساتید مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهرهمندی از نرمافزار کیفی اطلس تیآی 9 انجام پذیرفت. از دادههای حاصل از مصاحبهها 147 کد، 36 مقوله فرعی و 10 مقوله اصلی استخراج گردید. بر اساس مدل پارادایمی، پاسخ تابآورانه دانشجویان مؤسسات آموزشعالی به پاندمی کووید-19 پدیده اصلی شناختهشد. شرایط اثرگذار به 3 مقوله اصلی، فردی (6 مقوله فرعی و 26 کد)، سازمانی (6 مقوله فرعی و 31 کد) و اجتماعی (4 مقوله فرعی و 12 کد) مقولهبندی شدند. بسترها نیز به 2 مقوله اصلی، داخلی (5 مقوله فرعی و 15 کد) و خارجی (3 مقوله فرعی و 14 کد) تقسیم شدند. برای استراتژیها 3 مقوله اصلی، پیشبینی و پیشگیری (2 مقوله فرعی و 7 کد)، پاسخ و مقابله (4 مقوله فرعی 16 کد) و انطباق و سازگاری (2 مقوله فرعی و 11 کد) شناسایی گردید. پیامدها نیز به 2 مقوله اصلی، کوتاهمدت (با 2 مقوله فرعی و 7 کد) و بلندمدت (با 2 مقوله فرعی و 8 کد) طبقهبندی شدند.
_||_