ارایه مدل شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
الموضوعات :افسانه صادقی 1 , امیرحسین محمد داوودی 2
1 - دانشجو کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - دانشیار گروه مدیریت اموزشی، دانشکده علوم انسانی ،واحد ساوه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ،ساوه،ایران
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی, سواد اطلاعاتی, موفقیت تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ارایه مدل شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه است. این پژوهش ، از نوع توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری، دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ساوه به تعداد 1800 نفر که حجم نمونه بر اساس فرمول مورگان 317 نفرکه روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.ابزار پژوهش سه پرسشنامه شبکه های اجتماعی جهانبانی و همکاران (1389)؛پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه (1385)، پرسشنامه تحصیلی فام و تیلور (1994) بود، روایی آنها توسط صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه ها استاندارد بودند و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 78/0 و81/0 درصد بدست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده و مدل مورد ارزیابی و برازش قرار گرفت. یافته های حاکی صحت رابطهی بین سازهها و در نتیجه شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان ساوه بود. به عبارت دیگر بین استفاده از شبکه اجتماعی و موفقیت تحصیلی ارتباط مثبت و معنا داری وجود دارد و همچنین بین سواد اطلاعاتی و موفقیت تحصیلی ارتباط موثر و معناداری وجود دارد
_||_