ارائه ی الگوی فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان
الموضوعات :علی حاجیانی 1 , فاطمه حمیدی فر 2 , امیرحسین محمودی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران-ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی - واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی –تهران-ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی –واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی-تهران-ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, محیط, پویایی, انسانی, تفکرراهبردی, رهبری و مدیریت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه دادهبنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید دانشگاه دارای رتبه استادیاری به بالا و دارای تجربه و طرح در زمینه مذکور و خبرگان حوزه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان با تحصیلات دکتری و دارای تجربه مدیریتی می باشد، که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخص های الگوی مذکور تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد.اعتبار و روایی ابزار سنجش به مدد اجماع سه سویه (اجماع داده ها، اجماع پژوهشگران و اجتماع تئوری ها و روش شناسی) بدست آمد. در نتیجه، 5 بعد، 22 مؤلفه و142 شاخص برای الگوی فرهنگ سازمانی وزارت ورزش و جوانان نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی، پویایی، تفکرراهبردی، انسانی،رهبری و مدیریت، محیط
_||_