طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن
الموضوعات :شهروز شهبازی 1 , محمد نوریان 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, اعتباربخشی, الگوی بومی ارزشیابی, مدارس برتر, آموزش نخبگان ایران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن میباشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصیفی -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ـ کارشناسان ارشد و ستادی آموزش و پرورش و کارشناسان استان تهران که براساس قانون اشباح نظری با 14 نفر انجام گرفت و در قسمت کمی مدیران مدارس غیردولتی (مدارس برتر) شهر تهران که تعداد آنها 540 نفر بوده که 190 نفر به عنوان نمونه آماری ا نتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. پرسشنامه پژوهش شامل 6 مؤلفه اصلی و 21 مؤلفه فرعی و 89 گویه است که براساس طیف لیکرت پنج گزینهای تنظیم شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی آزمونهای تحلیلی عامل تأییدی و با استفاده از نرمافزار AMOS انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که در الگوی بومی ارزشیابی مدارس برتر مؤلفههای برنامهریزی ـ ارزیابی ـ آموزش ـ مدیریت ـ امکانات و حوزه فرهنگی اجتماعی تأیید و میزان اعتباربخشی آن به روش Gof-R2 مورد بررسی و مدل ارائه شده را تأیید کردند و به مسئولین نظام آموزشی پیشنهاد میگردد در ارزشیابی آموزشی بومی از متغیرهای بهدست آمده استفاده نمایند.