تدوین الگوی فلسفی خردگرایی براساس سه محور اندیشه،گفتار و رفتار؛ برای دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت
الموضوعات :محسن ایمانی 1 , شهین امیری 2 , عباسعلی رستمی نسب 3 , روح الله کریمی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. imaniimo2@gmail.com
2 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران.
iaukresearch2@gmail.com
3 - دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
rostaminasab@uk.ac.ir
4 - دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه امین، تهران، ایران. hosein.m137@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: اندیشه, واژگان کلیدی: خردگرایی, گفتار و رفتار,
ملخص المقالة :
چکیده: این پژوهش، با هدف تدوین الگوی فلسفی خردگرایی براساس سه محور اندیشه، گفتار و رفتار؛ برای دانشحویان فلسفه تعلیم و تربیت انجام شده است، به روش کیفی به تحلیل محتوای مجموعه کتاب ها، شرح ها و مقالات پیرامون فلسفه از دیدگاه خردگرایی در سه بخش اندیشه، رفتار و گفتار پرداخته شده است. یافته های به دست آمده در تحلیل محتوای کیفی، در قالب پرسشنامه محقق ساخته، تدوین گردید و در اختیار جامعه آماری از پیش تعیین شده که مشتمل بر متخصصان حوزۀ تعلیم و تربیت بود قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه محقق ساخته مورد تأیید قرار گرفت دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی( SPSS و Smart PLS ) تحلیل شدند. یافته های این تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی نهایی از دیدگاه خردگرایی با تکیه بر اصول عقلی و منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار برای دانشجویان رشته فلسفه تعلیم و تربیت شامل پنج شاخص اهداف، شیوه ها، چالش و خلاء ها، عناصر و پیامدها می شوند. خروجی مرحله کیفی مدل نهایی از دیدگاه خردگرایی، با تکیه بر اصول عقلی و منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار نیز شامل ابعاد، عاملها و مؤلفههای مدل به همراه بار عاملی آنها می شود. همچنین تحلیل عاملی در بخش کمی، نشان داد که هر یک از این متغیر ها، دارای شاخصهای برازش و قابلقبول هستند.
_||_