تاثیر نرم افزار آموزشی رایانهای بر مهارتهای زندگی در کودکان پیشدبستان
الموضوعات :مینا پور علی بابا 1 , حسن شهرکی پور 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی mpouralibaba@gmail.com
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن Hshahrakipour44@gmail.com
الکلمات المفتاحية: مهارتهای زندگی, واژگان کلیدی: نرم افزار آموزشی, رایانهای, کودکان پیشدبستان,
ملخص المقالة :
چکیده نقش فناوری و نرم افزارهای آموزشی بهمنظور ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری بهعنوان یکی از فعالیت های کلیدی در آموزش، مورد توجه قرار گرفته است. نظر به اهمیت جایگاه فناوری و نرم افزارهای آموزشی در فرآیند یادگیری، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نرم افزار آموزشی رایانهای بر مهارت های زندگی در کودکان پیشدبستان صورت گرفته است.روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان مقطع پیشدبستانی منطقه 5 شهر تهران در سال 1400 است که نمونه آماری با روش غیراحتمالی (نمونهگیری در دسترس) و در دو گروه الف) داراى ﺗﺠﺮﺑﻪ استفاده نرم افزارهای آموزشی رایانهای و ب) ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺠﺮﺑﻪ استفاده نرم افزارهای آموزشی رایانهای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مهارت های زندگی در کودکان بود. دادههای تحقیق نیز با استفاده از آزمون تی مستقل توسط نرم افزار spss22 تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه مشخص کرد مهارت های زندگی در ﺑﻴﻦ دانشآموزان دارای ﺗﺠﺮﺑﻪ استفاده نرم افزارهای آموزشی رایانهای بالاﺗﺮ از دانشآموزان ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺠﺮﺑﻪ استفاده نرم افزارهای آموزشی رایانهای است و میتوان گفت نرم افزار آموزشی رایانهای بر مهارت های زندگی در کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد. نتایج حاکی از اثربخشی نرم افزار آموزشی رایانهای بر مهارت های زندگی در کودکان پیشدبستان بود، لذا مدارس و مراکز پیش دبستانی میتوانند از نرم افزارهای آموزشی مناسب برای افزایش مهارت های زندگی در کودکان استفاده نمایند.
_||_