تأثیر معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفهای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه
الموضوعات :مرجان خسروی 1 , امیرحسین محمدداودی 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, معنویت در محیط کار, اخلاق حرفهای تدریس, اثر بخشی تدریس,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی پیش بینی معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفه ای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه دردانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه بود. این پژوهش، بررسی توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساوه در سال 1400 تحصیلی بود،) 535 تن (. بر اساس جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. در این پژوهش از سه پرسشنامه معنویت در کار میلیمن، اثربخشی تدریس ادموند پرسشنامه و اخلاق حرفه ای تدریس دیوی استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه ها توسط کمیته اساتید تأیید شد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش اینتر نشان داد که " معنویت در محیط کار " به طور معناداری " اثربخشی تدریس " را با ضریب 698/0=β پیشبینی میکند. همچنین "معنویت در محیط کار" به طور معناداری "اخلاق حرفهای تدریس" را با ضریب 794/0=β پیشبینی می کند. نتیجه دیگر پژوهش با استفاده از آزمون تعیین نقش میانجی (سوبل) حاکی از این بود که معنویت در محیط کار به همراه نقش میانجی اخلاق حرفهای با اثربخشی تدریس تأثیر دارد.
_||_