مقایسه اثربخشی تدریس لایه به لایه و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم در درس ریاضی
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران hasani.rafigh@gmail.com
2 - دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نویسنده مسئول farhad.saeidi@ut.ac.ir
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, ریاضی, تدریس سنتی, واژگان کلیدی: تدریس لایه به لایه,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی تدریس لایه به لایه و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی ناحیه یک شهرستان سنندج بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. با توجه به این که تعداد جامعه آماری 2100 نفر بود، و موضوع پژوهش هم، مقایسه دو روش تدریس بوده. بنابراین 50 نفر از دانش آموزان در دو گروه کلاسی براساس نمونه گیری در دسترس، مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش برای اندازهگیری میزان پیشرفت تحصیلی درس ریاضی از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد. در این زمینه 7 مبحث آموزشی درس ریاضی، در 10 جلسه در گروه آزمایش به روش تدریس لایه به لایه تدریس شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که روش تدریس لایه به لایه در مقایسه با روش تدریس سنتی، در پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پایه ششم اثربخشتر بوده است. نتایج فرضیه های فرعی نیز نشان داد که روش تدریس لایه به لایه در افزایش یادگیری دانش آموزان در بخش های الگوهای عددی، عددنویسی، بخش پذیری، اعداد صحیح، کسر، اعشار و مختصات مؤثر بوده است.
_||_