بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین و فرآیندهای مدیریت دانش بر میزان نوآوری سازمانی دانشگاه خوارزمی
الموضوعات :بیژن عبداالهی 1 , حسن رضا زینآبادی 2 , مصطفی محمودی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, نوآوری سازمانی, رهبری تحولآفرین, دانشگاه خوارزمی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین و فرآیندهای مدیریت دانش بر میزان نوآوری سازمانی دانشگاه خوارزمی اجرا شد. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل همه کارمندان دانشگاه خوارزمی به تعداد ۸۴۷ نفر بوده است که از این تعداد 300 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و آولیو (1995)، مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه نوآوری سازمانی چوپانی (1390) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از مدل معادلات ساختاری، شاخص های برازش و ضرایب مسیر استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: 1- رهبری تحولآفرین تأثیری معنادار بر نوآوری سازمانی دانشگاه خوارزمی نداشته است. 2- فرآیندهای مدیریت دانش، تأثیر مستقیم مثبت بر نوآوری سازمانی دانشگاه خوارزمی داشته است. 3- رهبری تحولآفرین تأثیر مستقیم بر مدیریت دانش داشته است. 4- رهبری تحولآفرین به صورت غیرمستقیم و بهواسطه فرآیندهای مدیریت دانش، بر نوآوری سازمانی دانشگاه خوارزمی تأثیر داشته است. 5- در نتیجه، مدل مفهومی ارائه شده، از برازش آماری مناسبی برخوردار است.
_||_