بکارگیری تکنیک دیمتل در شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در مراکز فنی حرفهای غرب استان مازندران
الموضوعات :محمدمهدی پورپاشا 1 , منا علی اکبری 2
1 - گروه ریاضی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس. ایران
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: روش ویکور, روش دیمتل, آموزش فنی و حرفهای, کیفیت آموزش مهارتی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، به منظور شناسایی عوامل مؤثر کیفیت آموزش مهارتی حسابداری در مراکز فنی حرفه ای صورت گرفت. به کمک پیشینه تحقیق و نظر خبرگان عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مهارتی شناسایی شده و سپس به استفاده از روش کارآمد دیمتل و مقایسات زوجی عوامل مهم و تاثیرگذار مشخص گردید. جامعه آماری تحقیق، مراکز فنی حرفه ای غرب استان مازندران بوده که با جمع آوری داده های پرسشنامه به روش ویکور این مراکز رتبه بندی شدند. نتایج آزمون مقایسه میانگین یک جامعه نشان می دهد سه شاخص، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی و شایستگی حرفه ای مربیان از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مهارتی حسابداری می باشد و تکنیک دیمتل بیان می کند که مولفه ی عوامل آموزشی بیشترین تاثیر را دارد و شایستگی حرفه ای مربیان و سپس عوامل مدیریتی به ترتیب بر کیفیت آموزش موثر می باشند همچنین با استفاده از روش ویکور، شهرستان تنکابن بهترین عملکرد را داراست و شهرستان های نوشهر، چالوس، رامسر، نور، کلاردشت و عباس آباد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
_||_