تحلیل محتوای کتاب حرفه وفن سوم راهنمایی براساس مولفه های کار آفرینی
الموضوعات :فریبا جهانشاهی 1 , محمد غفاری مجلج 2 , نوروز ناییجی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
3 - کارشناس ارشد مدیریت اموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کارآفرینی, کتاب آموزش حرفه و فن,
ملخص المقالة :
نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعه ای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارت های کارآفرینی در افراد محسوب می شود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخص های کارآفرینی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی در سال تحصیلی 1392 – 1391 در 193صفحه می باشد .چک لیست این پژوهش فرم تحلیل محتوا است که پنج شاخص اصلی کارآفرینی یعنی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری و تحمل ابهام را دربرمی گیرد و به منظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه های صاحب نظران برنامه ریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. داده های تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخص های آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی واز روش آنتروپی شانون برای وزن دهی متغیرها استفاده شده است همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تاثیر مثبت متغیرهای پژوهش می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در کتاب آموزش حرفه وفن بیش ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکم ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتاب آموزش حرفه و فن سال سوم دوره راهنمایی می باشد. براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد شده که طراحان کتاب فراوانی مولفههای کارآفرینی را با توجه به اهمیت عنوان واحد درسی هماهنگ سازند.
_||_