تبیین و تطبیق اندیشههای فلسفی آگوستین و سهروردی و دلالتهای آن در حوزه اجرایی آموزش و پرورش
الموضوعات :آغازهرا اکبرسادات 1 , علیرضا یوسفی 2 , نرگس کشتی ارا 3
1 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی-اصفهان (واحد خوراسگان) اصفهان-ایران
2 - دانشیار گروه آموزش پزشکی – مرکز تحقیقات آموزش پزشکی – مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - اصفهان - ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی _اصفهان (واحد خوراسگان) اصفهان- ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, یادگیری مؤثر, روش تربیت, فرایند یاددهی,
ملخص المقالة :
این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاه های تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل داده ها، با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته و یافته ها در قالب مقوله های محوری بر اساس اهداف مورد نظر، شکل گرفته است. پژوهش حاضر نظرگاه های مشابه و مخالف این دو اندیشمند را از نقطه نظر اصول و مبانی فلسفی و نیز روش های تعلیم و تربیت مورد مقایسه قرار داده است. در این پژوهش برای سازمان دهی اطلاعات از دو ماتریس ساخت یافته بهره برده ایم و با استفاده از یک ماتریس مقوله بندی ساخت یافته، همه داده ها مرور و در زیر مقولات مرتبط گنجانده شده که این کار همزمان با فرایند مرور داده ها صورت گرفته است. برای بالا بردن اطمینان از صحت فرایند مقوله بندی، تمام متن مورد نظر مرور و نکات کلیدی آن با مراجعه به متن، دسته بندی می شود سپس اجزایی از متن که با ماتریس مورد نظر در تعارض نباشد به ایجاد مقولات جدید که در متن خاص وجود داشته و پیش از این مورد توجه نبوده منجر شده است.
_||_