آسیبشناسی عدالت آموزشی در حقوق ایران به منظور ارائه مدل مناسب
الموضوعات :علیرضا درزی بورخانی 1 , علی بابایی مهر 2 , رضا نصیری لارمی 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه حقوق واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیار گروه حقو ق واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایرا ن
الکلمات المفتاحية: آموزش, اعضای هیأت علمی, آموزش و پرورش, عدالت آموزشی, دانشگاههای آزاد اسلامی مازندران,
ملخص المقالة :
عدالت آموزشی بدون هیچ تبعیضی برای همگان به لحاظ قانونی تضمین شده است و دولت ها موظف هستند عدالت آموزشی را با احترام حمایت نموده و به منصۀ اجرا بگذارند این مسأله در قوانین ایران نیز بازتاب پیدا کرده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق کیفی عبارت است اعضای هیأت علمی نخبه آموزشی و پژوهشی که به صورت مصاحبه و روش کیفی از 30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند. بخش تحقیق کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 280 نفر بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرم افزار SPSS 26 و همچنین از نرم افزار pls 3 استفاده شد. با استفاده از روش کدگذاری تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر مصاحبه با نخبگان عدالت آموزشی در حقوق ایران شناسایی و رتبه بندی شده و با استفاده از مدل ساختاری وزنهای اثربخشی به دست آمده است. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای عدالت آموزشی شناسایی و از بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی عدالت آموزشی در حقوق ایران تبیین گردید. همچنین نتایج نشان می دهد که عدالت آموزش در نظام حقوقی ایران نه تنها همهجانبه و کارا نیست، بلکه در موارد متعددی با اسناد بین المللی نیز در تعارض بوده و مستلزم بازنگری توسط قانونگذار می باشد.
_||_