مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی برتنظیم هیجانی زنان متأهل مراجعه کننده به خانههای سلامت شرق تهران
الموضوعات :حسنیه السادات حسینی 1 , اعظم فتاحی اندبیل 2 , معصومه بهبودی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی ومشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مشاوره دانشکده مشاوره وعلوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: واقعیت درمانی, صلح درون, اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی بر تنظیم هیجانی زنان متأهل در زمستان 1400 انجام پذیرفت. این پژوهش جزء طرحهای نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به خانه سلامت ابوذر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند داوطلبانه، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه صلح درون، 15 نفر در گروه واقعیت درمانی و 15 نفر در گروه کنترل کاربندی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان میان فردی هافمن و همکاران (2016) بود. هر دو گروه آزمایش مداخلات آموزشی صلح درون و واقعیت درمانی گلاسر را به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نخست با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی، ویژگیهای توصیفی متغیرهای پژوهش، به تفکیک هر فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مقایسه زوجی از طریق نرم افزار(spss-24) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، هر دو روش آموزشی تأثیر معناداری بر سرمایه روانشناختی زنان متأهل داشته است (05/0p>). همچنین یافتهها حاکی از آن بود که: آموزش صلح درون نسبت به رویکرد واقعیت درمانى تأثیر بیشتری بر متغیر وابسته داشته است (05/0p>). نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش صلح درون و واقعیت درمانی برای بهبود و تقویت تنظیم هیجانی زنان متأهل روش مناسبی است.
_||_