ارائه مدلی جهت پیادهسازی فینتک در صنعت بانکداری کشور ایران
الموضوعات :محمد غلامی 1 , مجید زنجیردار 2 , پیمان غفاری آشتیانی 3 , غلامعلی حاجی 4
1 - گروه مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
4 - گروه اقتصاد، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
الکلمات المفتاحية: دادهبنیاد, فینتک, امور مالی الکترونیک, مالی دیجیتال,
ملخص المقالة :
هدف: محبوبیت فینتکها باعث ایجاد فضای رقابتی جدیدی بین بانکها شده است، زیرا فینتکها الزامات بوروکراتیک را کاسته و مؤسسات مالی مانند بانکها راحتتر، کارآمدتر و سریعتر خدمات ارائه میدهند. باتوجهبه حرکت بانکها به سمت فنّاوریهای جدید در سطح جهان، لازم است برای همسو شدن با رشد جهانی و همگام شدن با محصولات ارائهشدة شرکتهای ارائهدهندة خدمات، شناختی کلی بر میزان استقبال از فنّاوریهای نوین داشته باشیم. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و ارائه مدلی جهت پیادهسازی فینتک در صنعت بانکداری کشور ایران است.روششناسی پژوهش: بهمنظور شناسایی مؤلفههای این مدل از مصاحبه نیمهساختاریافته استفادهشده و با 15 نفر از خبرگان حوزه پولی و بانکی استفادهشده است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش دادهبنیاد با رهیافت استراوس و کربین در سه مرحله کدگذاری انجام شد.یافتهها: در مرحله کدگذاری باز 123 مقوله و پس از طبقهبندی در مرحله کدگذاری محوری 26 مؤلفه استخراج شد که در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی پس از شناسایی روابط بین مؤلفهها مدل پارادایمی پژوهش شکل گرفت.اصالت / ارزش افزوده علمی: عوامل علی اثرگذار بر پیادهسازی مدل سیاستگذاری: قانونگذاری، زیرساختهای حقوقی، تسهیلات دولتی، مشوقهای قانونی، اصلاح سیاستهای کلان حاکمیتی تحلیل میشوند. بهعلاوه در این مسیر عوامل مانند زیرساختهای فناوری، ایجاد کانالهای ارتباطی نقش مداخلهگر بوده و عوامل قصد استفاده از فناوری، فرهنگ مشارکت، فرهنگ کارآفرینی، ریسکپذیری، یادگیری و آموزش، اعتمادسازی نقش زمینهای را دراینخصوص بازی میکنند.
محسن پور، محدثه. (1394). ارزیابی داده های کیفی. بیهق، 16(2)، 55-50.
Mackenzie, A. (2015). The fintech revolution. London Business School Review, 26(3), 50–53.
Mohsen Pour, M. (2015). Evaluation of qualitative data. Beyhagh, 16(2), 50-55. [In Persian]
Wilson, J. D. (2017). Creating Strategic Value through Financial Technology.
_||_