بررسی تاثیر مومنتوم بر اثر تمایلاتی و بازده مورد انتظار سهام در چارچوب نظریه چشمانداز و حسابداری ذهنی
الموضوعات :مهشید علامی 1 , افسانه سروش یار 2
1 - گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: حسابداری ذهنی, مومنتوم, نظریه چشمانداز, اثر تمایلاتی, بازده مورد انتظار سهام,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مومنتوم بر اثر تمایلاتی و بازده مورد انتظار سهام در چارچوب نظریه چشمانداز کانمن و تورسکی (1979) و حسابداری ذهنی تالر (1985) است. در این پژوهش جهت محاسبه اثر تمایلاتی از چارچوب گرینبلات و هان (2005) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1386 تا 1398 میباشد که با استفاده از روش حذف سیستماتیک، 102 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مومنتوم بر اثر تمایلاتی تأثیر دارد. نتیجه دیگر پژوهش حاکی از این است که اثر تمایلاتی بر بازده مورد انتظار سهام دارای تأثیر معنیداری است. همچنین پس از کنترل اثر تمایلاتی سهام، تأثیر مومنتوم بر بازده مورد انتظار سهام، تضعیف میشود. به عبارت دیگر، ضرایب مومنتوم کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در شرایطی که اثر تمایلاتی کنترل میشود کمتر است و این بدین معناست که با کنترل اثر تمایلاتی سهام، تأثیر مومنتوم بر بازده مورد انتظار سهام، کاهش مییابد.
Shumway, T., & Wu, G. (2006). Does Disposition Drive Momentum? Papers.ssrn.com.
Thaler, R. (1985). Mental Accounting and Consumer Choice. Marketing Science, 4(3), 177–266.
_||_