بررسی جریان دانشی و محتوایی مقالات نشریه پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری
الموضوعات :کاظم دهناد 1 , آبتین بوستانی 2 , حمید قندی 3
1 - گروه مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مهندسی صنایع، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، اسفراین، ایران.
3 - گروه مالی، واحد اسفراین، دانشگاه آزاد اسلامی، اسفراین، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, علمسنجی, جریان دانش, پژوهشهای مالی, پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش، بررسی جریان دانشی و محتوایی مقالات نشریه "پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری" بهعنوان یکی از نشریات علمی حوزه دانش مالی و سرمایهگذاری در ایران، از ابتدای انتشار تا پایان سال 1401 بود. از طریق شناسایی ویژگیهای اطلاعات ثبتشده در مقالات، این مطالعه به مدیران مجلات کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف مجله را شناسایی نمایند.روششناسی پژوهش: این مطالعه با روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است و از نوع علمسنجی میباشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی مقالات منتشر شده در مجله "پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری" بودند و همگی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از ابزار سیاههوارسی گردآوری و با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیه و تحلیل آماری شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، در طی 3 سال مورد بررسی، 60 عنوان مقاله منتشرشده و 170 نویسنده در این مقالات مشارکت داشتند. از این تعداد نویسندگان، نویسندگان دارای دکتری تخصصی با 66 درصد و دانشجویان دکتری با 18 درصد، در صدر جدول نویسندگان این مجله قرار دارند. همچنین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با 9 عنوان مقاله، بهعنوان نخستین ، دانشگاههای آزاد اسلامی واحد تهرانجنوب، واحد دماوند و واحد مسجدسلیمان هرکدام با 8 عنوان مقاله در رتبه دوم قرار داشتند. در حوزه موضوعی مقالات، 28 درصد از آثار به سرمایهگذاری و بازارها اختصاص داشتند و بازارها و نهادهای مالی با 27 درصد نیز در رتبه بعدی قرار گرفتند. علاوه بر این، از کل تعداد 2308 منبع مورد استناد در مقالات، 73 درصد منابع به زبان انگلیسی و 27 درصد به زبان فارسی بودند.اصالت / ارزشافزوده علمی: علمی این پژوهش از اصالت و ارزشافزوده علمی برخوردار است؛ زیرا با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی، نتایج قابلاعتمادی از مقالات نشریه "پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری" ارائه داده است. اطلاعات بهدستآمده از این پژوهش به مدیران مجلات کمک میکند تا جریان دانشی و محتوایی مجله را بهبود داده و نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص دهند. همچنین، این پژوهش با بررسی مشارکت نویسندگان از نظر تخصصی بودن و رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزشی، ارزشافزوده علمی و عملیاتی خود را به اثبات رسانده است.
_||_