طراحی مدل پارادایمی رفتار سرمایهگذاران در بازار سرمایه با تأکید بر شاخصهای بومی
الموضوعات :مرتضی مریمی یعقوبیان 1 , علی نجفی مقدم 2 , فریده حق شناس کاشانی 3 , بیتا نصرالهی 4
1 - گروه مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل پارادایمی, الگوی بومی, رفتار سرمایهگذاران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف کلی این پژوهش ارائه الگویی برای تبیین رفتار سرمایهگذاران حقیقی در بازار سرمایه ایران با تأکید بر شاخص های بومی می باشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و بهصورت کیفی و با تکنیک تئوری دادهبنیاد انجام شده است. داده ها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته جمع آوری گردید و نمونهگیری نظری تا رسیدن به اشباع مقوله ها ادامه یافت. سپس بر اساس رویکرد نظاممند نظریهای استراوس و کوربین در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مدل پارادایمی رفتار سرمایهگذاران با تأکید شاخص های بومی ارائه گردید.یافتهها: یافته ها نشان داد که مقوله محوری مدل پارادایمی و شرایط علّی مؤثر بر رفتار سرمایهگذاران، با لحاظ عوامل زمینهای و دخیل در دو گروه عمده عوامل رفتاری و روانشناختی و عوامل جمعیتشناسی قرار می گیرد که عوامل رفتاری و روانشناختی 19 مقوله و عوامل جمعیتشناختی 5 مقوله است که دارای بیشترین اهمیت بر رفتار سرمایهگذاران میباشد. اصالت / ارزشافزوده علمی: در بسیاری از مطالعات تنها به جنبه نیمهآگاه ذهن و با تجهیزات پزشکی پرداخته شده است. درحالیکه در این پژوهش جنبههای آگاه و هوشیار ذهن سرمایهگذاران مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.