بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر سرعت تعدیل ساختار سرمایه با درنظرگرفتن نقش تعدیلکننده برونگرایی مدیرعامل
الموضوعات :
1 - گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی حکیم توس، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: رقابت در بازار محصول, رتبه اعتباری, سرعت تعدیل ساختار سرمایه, برونگرایی مدیرعامل,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رقابت در بازار محصول، برونگرایی مدیرعامل و سرعت تعدیل ساختار سرمایه در بازار سرمایه است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نوع داده کمی، از منطق اجرا استقرایی و از نحوه اجرا توصیفی - همبستگی است.روش موردنظر برای گردآوری شواهد از نوع پس رویدادی است. روابط بین متغیرها با استفاده از مدلهای همبستگی و رگرسیون چندگانه با رویکرد پانل آزمون شده است. در مدلهای تحقیق از اطلاعات 143 شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1391 تا 1400 استفاده شد. اطلاعات شرکتها به کمک نرمافزار R مورد آنالیز و تحلیل واقع و برای برآورد مدل تحقیق از روش رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیونهای چندگانه با رویکرد پانل دیتا در سطح خطای مورد انتظار پنج درصد نشان داد: بین رقابت در بازار محصول و سرعت تعدیل ساختار سرمایه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین برونگرایی مدیرعامل، رابطه بین رقابت در بازار محصول و سرعت تعدیل ساختار سرمایه را تقویت میکند.اصالت / ارزشافزوده علمی: نتایج این پژوهش علاوه بر توسعه ادبیات مربوط بهسرعت تعدیل ساختار سرمایه و رقابت در بازار محصول، به تمام ذینفعان و استفادهکنندگان کمک میکند تا میزان توجه شرکتها به تأثیر رقابت در بازار محصول و سرعت تعدیل ساختار سرمایه را با استفاده از نظریههای بدهی محدود و رفتار غارتگرایانه مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین این رابطه بر اساس نوع شخصیت مدیرعامل (برونگرایی) مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار میگیرد. در هیچیک از پژوهشهای داخلی، تحقیقی راجع به اثر برونگرایی مدیریت عامل بر سرعت تعدیل ساختار سرمایه صورت نپذیرفته است. ازاینحیث، پژوهش حاضر در داخل کشور نوآوری دارد.
_||_