تدوین الگویی جهت بهبود رتبه اعتباری شرکتها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیتهای اجتماعی
الموضوعات :داریوش قربانی 1 , مصطفی قاسمی 2 , عبدالرضا محسنی 3
1 - گروه حسابداری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: گزارشگری مالی, داده بنیاد, رتبه اعتباری, مسئولیتهای اجتماعی شرکت,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر جهت بهبود رتبه اعتباری شرکتها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیتهای اجتماعی میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش یک پژوهش بنیادی است، چرا که از طریق طراحی مدلی تدوین الگویی جهت بهبود رتبه اعتباری شرکتها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیتهای اجتماعی راهگشای سایر مطالعات و برخی مشکلات اعتباری میباشد. بعلاوه در این پژوهش از رویکرد کمی نیز استفاده شده است. حجم نمونة آماری باتوجهبه جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. عوامل تعیینکننده رتبه اعتباری شرکتها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیتهای اجتماعی از طریق داده بنیاد (Grounded Theory) انجام شده است.یافتهها: حاصل این فرآیند شش مقوله اصلی (شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای، راهبردها و پیامدها) الگوی پارادایمی تدوین الگو، 20 مصاحبه صورت پذیرفت که بر اساس آن 16 مقوله بنیادی، مقوله سازمانی، مقوله محیطی، مقوله تخصصی، مقوله تعهد سازمانی، مقوله اهداف سازمانی، مقوله راهبردی (مدیریتی)، مقوله ساختاری، مقوله انسانی، مقوله دانش مقوله الزامات، مقوله محیط حرفهای، مقوله پیشرفت، مقوله حمایتی، مقوله مبنایی و مقوله کارایی بهعنوان ابعاد الگوی بهبود رتبه اعتباری شرکتها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیتهای اجتماعی به دست آمد.اصالت / ارزشافزوده علمی: نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد بین عوامل علی و عوامل پدیده محوری، بین عوامل پدیده محوری و عوامل راهبردی، بین عوامل زمینهای و عوامل راهبردی، بین عوامل مداخلهگر و عوامل راهبردی و بین عوامل راهبردی و پیامدها رابطه معناداری وجود دارد.
_||_