بررسی و تحلیل محتوایی طنز در روضة خلد مجد خوافی
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنمینا تیموری خسروشاهی 1 , جلیل امیرپور داریانی 2 , ناصر ناصری 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
الکلمات المفتاحية: حکایات, کلید واژهها: طنز, مجد خوافی, روضة خلد,
ملخص المقالة :
چکیده طنز و طنزپردازی، یکی از شیوه های هنری و اثرگذار و از فروع ادبیّات انتقادی اجتماعی است که در جهت اعتراض به ناهنجاری های جامعه، با انواع روش های بیانی و برای مقاصد مختلف به کار گرفته میشود. روضة خلد یک اثر تقلیدی از گلستان سعدی است که آموزه های تعلیمی و معرفتی خود را گاهی از طریق طنز، به مخاطب انتقال داده است. این مقاله بر آن است تا با نگرشی تحلیلی– توصیفی به بررسی طنزهای موجود در روضة خلد بپردازد. مجد خوافی در این اثر توانسته است با استفاده از شیوه ها و ابزار طنزپردازی از قبیل: طعنه و کنایه ، مسخره کردن، وارونه جلوه دادن، تشبیه انسان به حیوانات و کودننمایی، اندیشههای انتقادی خود را در قالب مضامین فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، تعلیمی و اخلاقی- که طنز غالب در حکایات است - با زبانی ساده و به دور از تندی و خشکی سخن، به کار گیرد. قابل ذکر است که طنز موجود در سخن وی، به صورت مفهومی قابل برداشت است؛ چرا که سعی کرده از کارکرد واژگانی کم تر استفاده نماید و کارکرد بلاغی را مورد توجّه قرار دهد.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
1- آرینپور، یحیی، (1375)، از صبا تا نیما، ج 2، تهران: زوار.
2- اصلانی، محمّدرضا، (1387)، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، تهران: کاروان، چاپ دوم.
3- پلارد، آرتور، (1386)، طنز، ترجمة سعید سعیدپور، تهران: مهر ویستا.
4- تنکابنی، فریدون، (1357)، اندیشه و کلیشه، تهران: جهان کتاب، چاپ اوّل.
5- جوادی، حسن، (1384)، تاریخ طنز در ادبیّات فارسی، تهران: کاروان، چاپ اوّل.
6- حلبی، علی اصغر، (1364)، مقدّمهای بر طنز وشوخ طبعی در ایران، تهران: پیک، چاپ اوّل.
7- خوافی، مجد، (1389)، روضه خلد، با مقدّمه، تصحیح تعلیق عبّاسعلی وفایی، تهران: سخن.
8- شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1385)، این کیمیای هستی، تبریز: آیدین، چاپ اوّل.
9- صلاحی، عمران، (1356)، طنزآوران امروز ایران، تهران: مروارید، چاپ دوم.
10- عبید زاکانی، نظامالدّین، (1379)، کلیّات، به تصحیح پرویز اتابکی، تهران: زوّار، چاپ اوّل.
11- نیکوبخت، ناصر، (1380)، هجو در شعر فارسی، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اوّل.
ب- مقالات
12- آقایی چاووشی، لیلا، (1396)، «جستاری در شگرد طنز و انواع آن در مقالات شمس»، فصلنامة علوم ادبی، سال 7، شمارة 11، صص: 9-28.
13- احمدوند، عبّاس؛ زهیر صیامیان گرجی و فاطمه کارگر جهرمی، (1395)، «طنزپردازان و شیوههای طنزپردازی در ایران عصر سلجوقیان»، مطالعه تاریخ فرهنگی، پژوهشنامة انجمن ایرانی تاریخ، سال هشتم، شمارة 29، صص: 23-48.
14- بلوری، مریم، (1393)، «نقد و بررسی طنزهای سیاسی در متون نظم و نثر فارسی سدههای چهارم تا هشتم هجری»، نشریه ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 17، شمارة 36، صص: 114- 134.
15- بهرهمند، زهرا، (1389)، «آیرونی و تفاوت آن با طنز و صنایع بلاغی مشابه»، تهران: دانشگاه علاّمه طباطبایی، فصلنامه زبان و ادبیّات پارسی، شمارة 45، صص: 9- 36.
16- چناری، عبدالامیر، (1384)، «طنز در شعر حافظ»، تهران: پژوهشنامة علوم انسانی، شمارة 45- 46، صص: 39-52.
17- حسامپور، سعید و جواد دهقانیان و صدیقه خاوری (1390)، «بررسی تکنیکهای طنز و مطایبه در آثار هوشنگ مرادی کرمانی»، مجلّة ادبیّات کودک، سال 2، شمارة 1، صص: 61-90.
18- شیری، قهرمان، (1376)، «راز طنزآوری»، فصلنامة پژوهش و سنجش، شمارههای 13- 14، صص: 205- 216.
19- طالبیان، یحیی و تسلیم جهرمی، فاطمه، (1388)، «ویژگیهای طنز و مطایبه در کاریکلماتورها»، فنون ادبی، دانشگاه اصفهان، شمارة 1، سال اوّل، صص: 13-40.
_||_