بررسی جامعه شناختی رمان «طوبی و معنای شب» اثر شهرنوش پارسیپور
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنزینب رحمانیان 1 , لیلا عدل پرور 2 , کامران پاشائی فخری 3
1 - دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرنیته, سنّت, طوبی و معنای شب, کلید واژهها: جامعه شناسی, شهرنوش پارسی پور,
ملخص المقالة :
چکیده به طورکلّی، داستان نویسان معاصر زن ایرانی، دو مسأله را همواره در رمان های اجتماعی خود مدّ نظر قرار دادهاند: نخست مسأله چالشهای هویّتی و بحرانهایی که فرد در یک جامعه سنّتی رو به گذار در حال طی کردن آنها است و دوم استفاده از تکنیکها و ادبیّات و فرمهای جدید روایت برای خلق اثری به غایت پیچیده و کاملاً ادبی. از زمان انتشار رمانِ سووشونِ سیمین دانشور، رمان نویسان معاصر زن ایرانی، با خلق قهرمانان زن و حتّی گاه یک ضدّ قهرمان در رمان، تمام بحرانهای سنّتی رمان ایران را به چالش کشیدند. بحرانهایی که معمولاً خبر از جامعۀ آشوب زدۀ نویسنده میدهد. در این میان، از جمله نویسندگانی که از سویی به بحرانهای اجتماعی و از سوی دیگر به شیوۀ رئالیسم جادویی توجّه دارند میتوان شهرنوش پارسی پور را نام برد که با وجود این که بیشتر آثارش غیرقابل انتشار در ایران هستند، امّا خوانندگان خود را به خوبی در میان قشر کتابخوان طبقة متوسّطه پیدا کرده است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی سعی شده است تا با محور قرار دادن شورش علیه بحرانها و خلأهای اجتماعی، نکات جامعه شناسی در این رمان بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد.
فهرست منابع و مأخذ
19- ولک، رنه، (1377)، تاریخ نقد جدید، ترجمة سعید ارباب شیرانی، تهران: انتشارات نیلوفر
20- یاوری، حورا (1388)، داستان فارسی و سرگذشت مدرنیته در ایران (گفتارهایی در نقد ادبی)، چاپ اوّل، تهران: انتشارات سخن.
21- یونسی، ابراهیم، (1369)، هنر داستان نویسی، تهران، انتشارات نگاه، چاپ هشتم.
_||_