تحلیل و تفسیر چهار سطح معنایی(لفظی، تمثیلی، اخلاقی و باطنی)و دو سطح خوانش در غزلهای حافظ
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخن
فرح نیاز کار
1
(استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت،ایران.)
مرتضی جعفری
2
(استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.)
فاطمه نیازکار
3
(استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی،دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.)
الکلمات المفتاحية: غزل, کلید واژهها: حافظ, چهار سطح معنایی, دو سطح خوانش,
ملخص المقالة :
چکیده حافظ به جهت نگرش ویژه به عالم هستی، دیدگاههای خاصّ فلسفی و عرفانی و شرح و بیان تجربۀ آن کشفیاتِ اندیشمندانه، ناگزیر با ابهام و ایهام همراه است؛ بنابراین تبیین آن به روشنی امکانپذیر نیست. او شگردهای گوناگون بیانی را میآزماید و از تمثیلهای بایستهای بهره میگیرد که بر بنیاد درونمایۀ اندیشههای وی شکل گرفته و گاه در تقابل و تضادّ با اندیشههای این جهانی است و برای نیل بدین مقصود، از شگردی خاصّ بهره میگیرد؛ در اشعارش با زبان دوم یعنی زبانی حرفهای و فراتر از زبان سطحی و عمومی که درک آن برای همگان امکان پذیر است، سخن میگوید و از این روست که سخن او در لایههای مختلف معنایی اشعارش، ایستا نمیماند و به دلیل افکار ژرف فلسفی و عرفانی، بیان او در پیوند با شگردهای هنری به بالاترین سطح زبانی دست مییابد و بدین ترتیب با دو سطح خوانش سطحی و عامیانه؛ و سطح خوانش حرفهای و ژرفکارانه در شعر او میتوان به چهار سطح معنایی لفظی، تمثیلی، اخلاقی و باطنی (عرفانی) دست یافت. استفاده از کلمات چند معنایی، بهرهمندی از کنایهها در ظرفیتهای تازة معنایی، متغییر بودن معنای کلمات و ترکیبات مختلف در بافت کلّی کلام به سبب ساختارهای خاص نحوی، تعلیق معنا به جهت امکان تبدیل ترکیبهای اضافی و وصفی و مراجع ضمیر و.... این امکان را در شعر او پدید آورده است. این چند بُعدی بودن ابیات و لایههای معنایی تعبیه شده در آن، بهگونهای است که مخاطب پس از خوانشهای مکرّر، باز هم به کشفهایی تازه دست مییابد و بدین ترتیب همواره با متنی پویا و زاینده، روبهروست.
فهرست منابع و مآخذ