نقد و بررسی موضوع بیسایگی پیامبر مکرّم اسلام در نعتیّات نبوی
الموضوعات :
فصلنامه بهارستان سخن
رقیه هادی پور
1
,
مریم محمدزاده
2
,
رامین صادقی نژاد
3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر – ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر ، ایران
3 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر ، ایران.
تاريخ الإرسال : 16 الثلاثاء , رمضان, 1440
تاريخ التأكيد : 06 السبت , صفر, 1441
تاريخ الإصدار : 26 الخميس , جمادى الثانية, 1441
الکلمات المفتاحية:
روایات,
معجزه,
شعر فارسی,
کلید واژهها: بیسایگی پیامبر اسلام(ص),
نعتیّات نبوی,
ملخص المقالة :
چکیده
یکی از موضوعات مطرح، در مورد پیامبر مکرّم، بی سایگی ایشان است که همانند سایر خَلقیّات و خُلقیّات آن حضرت، در شعر فارسی، بویژه نعتیّات نبوی، بازتاب یافته است. از آنجایی که شاعران ادب فارسی، طبیعتاً به دنبال اثبات شکوه و عظمتی ماورای بشری برای ختمی مرتبت بوده اند، از این موضوع، تحت عنوان معجزه یاد کرده اند. سئوال اصلی این نوشته آن است که آیا پیامبر اسلام، واقعاً سایه داشته اند؟ برای یافتن پاسخ، این موضوع را به شیوۀ اِسنادی- تحلیلی، از دیدگاه قرآن، عقل و روایات، کاویده ایم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که هیچگاه نه قرآن، درصدد اثبات معجزه ای برای آن حضرت بوده است و نه خود ایشان. از نظر عقلی نیز این موضوع قابل پذیرش نیست. اندک روایات نقل شده از فریقین نیز، به قدری ضعیف، سُست و غیر قابل اعتماد است که نمی توان به صحّت آن، اعتنا کرد.
المصادر:
فهرست منابع و مآخذ
قرآن مجید.
نهج البلاغه، (1379)، ترجمه سیّد جعفر شهیدی، چاپ هجدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
ابن جوزی، ابولفرج عبدالرّحمن، (1418ق)، الوفاء باحوال المصطفی، تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطاء، بیروت: دارالکُتب العلمیّة.
ابنداود حلّی، حسن بن علی، (1411ق)،رجال ابنداود، ج1، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
اردبیلی، عبدالغنی، (1381)، تقریرات فلسفه امام خمینی(ره)، تهران، مؤسّسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره).
اکبری، منوچهر، (1386)، بازتاب شخصیّت پیامبر اعظم(ص) در ذهن و زبان سنائی غزنوی، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ9، صص 159-141.
اهلی شیرازی، محمد بن یوسف، (1344)، کلیّات اهلی شیرازی، به کوشش حامد ربّانی، تهران: سنائی.
بختیاری، شهلا و مونا امیری، (1396)، گونه شناسی معجزات پیامبر(ص) در کتاب شرف النبی واعظ خرگوشی، جُستارهای تاریخی، شمارۀ 1، صص 39-23.
بیرانوند، نسرین و ناصر کاظم خانلو و پیمان معمارزاده، (1394)، سیمای پیامبر در آیینۀ شعر فارسی، مجموعه مقالات دهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، 4-6 شهریور.
بزرگ بیگدلی، سعید ؛ صادقی گیوی، مریم، (1386)، «بازتاب شخصیّت پیامبر اسلام(ص) در شعر معاصر فارسی»، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ9، صص 279-253.
پناهی، مهین؛ بهمنی، کُبری، (1392)، بررسی دایرههای تعالی در گلشن راز و مفاتیح الاعجاز، پژوهشهای ادب عرفانی، شماره 25، صص 62-25.
جامی، عبدالرّحمن، (1370)، هفت اورنگ، به تصحیح مرتضی مدرّسی گیلانی، چاپ ششم، بیجا: چاپخانه مهارت.
__________ ، (1380)، دیوان، با مقدمّه و اشراف محمّد روشن، تهران: نگاه.
جعفریان، جواد و حیدری، پرویز، (1389)، سیمای پیامبر(ص) در مثنوی مولانا، دهخدا، شمارۀ 3، صص 27-7.
جمالالدّین اصفهانی، محمدبن عبدالرّزّاق، (1362)، دیوان عبدالرزّاق اصفهانی، به کوشش حسن وحید دستگردی، چاپ دوم، تهران: سنائی.
حمادی، عبدالرّضا؛ طباطبایی، محمّدکاظم، (1391ش)، الکافیو گفتمان حدیثی،علوم حدیث، سال 17، شمارۀ 66، صص113-98.
خاقانی، افضل الدّین، (1369)، دیوان، به کوشش سیّد ضیاءالدّین سجّادی، چاپ سوم، تهران: زوّار.
خرگوشی، ابوسعید، (1361)، شرف النّبی، ترجمۀ نجم الدّین محمود راوندی، تصحیح و تحشیۀ محمّد روشن، تهران: بابک.
خمینی(ره)، روح الله، (1389)، مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، ترجمۀ حسین مستوفی، تهران: مؤسسۀ چاپ و نشر عروج.
____________ ، (1410ق)، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، چاپ دوم، قم: مؤسسۀ پاسدار اسلام.
خوشه چرخ آرانی، علی، (1386)، اِعجاز نبوی در اشعار جامی، شمارۀ 248، صص 46-41.
دادش نژاد، منصور و کرمی، فاطمه، (1394)، درآمدی بر روش شناسی کُلینی در استناد به سیرۀ پیامبر (ص)، علوم حدیث، دورۀ 2، شمارۀ 2، صص 53-39.
زرقانی مالکی، ابوعبدالله، (1417ق)، شرح الزّرقانی علی المواهب اللدنیّه بالمنح المحمدیّة، بیروت: داراکُتب العلمیّة.
سروری مازندرانی، ملّا محمّدصالح، (1384)، شرح اصول کافی، با تعلیقات علّامه شعرانی، ج 5، تهران: نشر المکتبةالاسلامیّة.
سلامی، ابراهیم، (1386)، سیمای پیامبر اعظم(ص) در کشف المحجوب هجویری، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ9، صص 93-77.
سنائی غزنوی، مجدود بن آدم، (1362)، دیوان، به سعی و اهتمام مدرّس رضوی، چاپ سوم، تهران: کتابخانۀ سنائی.
سیف، عبدالرّضا، (1381)، معجزات پیامبر اسلام (ص) در مثنوی معنوی، ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شمارۀ 0، شمارۀ پیاپی1009؛ صص 605-585.
سیوطی، جلال الدّین، (1405ق)، الخصائص الکُبری، بیروت: داراکُتب العلمیّة.
شبستری، شیخ محمود، (1384)، گلشن راز، به اهتمام صمد موّحد، تهران: طهوری.
شعرانی، ابوالحسن، (1384 ق)، تعلیقه بر شرح اصول کافی ملّا صالح مازندرانی، ج 5، تهران: نشر دارالکُتب الاسلامیّة.
شیخ حُرّ عاملی، (1409ق)، وسائل الشیعه، قم: آل البیت.
صالحی شامی، محمّد بن یوسف، (1414ق)، سبل الهدی و الرشاد فی سیرة خیر العباد، تحقیق و تعلیق: عادل احمد عبدالموجود، بیروت: داراکُتب العلمیّة.
صفری، جهانگیر و رضایی، روشنک، (1386)، سیمای پیامبر اعظم(ص) در دیوان خاقانی شروانی، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ9، صص 114-95.
عرفی شیرازی، محمّد بن خواجه زین الدّین، (1369)، به کوشش غلامحسین جواهری(وجدی)، تهران: سنائی.
عطاّر، فریدالدین، (1383)، منطق الطیر، به تصحیح سیّد صادق گوهرین، چاپ بیستم، تهران: علمی و فرهنگی.
_________ ، (بیتا)، اسرار نامه، به تصحیح سیّد صادق گوهرین، تهران: صفی علیشاه.
فاضلی نیکو، میلاد، (1395)، سیمای پیامبر در آیینۀ شعر فارسی، مطالعات ادبیّات، عرفان و فلسفه، دورۀ2، شمارۀ3/2، صص162-159.
قاضی عیاض، (1409ق)، الشفاء بتعریف حقوق المصطفی، بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
قسطلانی قتیبی، احمد بن محمّد بن ابی بکر، (بیتا)، المواهب اللدنیّة بالمنح المحمدیّه، قاهره: مکتب التوفیقیة.
قنبری، بخشعلی، (1386)، تحلیل نگرش مولوی دربارۀ پیامبر اعظم(ص)، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ9، صص 232-209.
کریمی، مصطفی، (1385)، معجزت و کرامات پیامبر اکرم (ص)، معرفت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شمارۀ 108، صص 22-10.
کشی، محمّد بن عمر، (1348ش)رجال الکشی، ج1، مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد.
کُلینی، محمّد بن یعقوب، (1356)، الکافی، تهران: دارالکُتب اسلامیّه.
کهنترابی، میثم، (1395)، پژوهشی دربارۀ روایات سایه نداشتن پیامبر(ص) و ائمۀ اطهار(ع) در فریقین، علوم حدیث، سال 21، شمارۀ 80، صص105-53.
گُرجی مصطفی، (1386)، حضرت محمّد(ص) در نگاه تأویلی شمس الدّین محمد تبریزی، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ 9، صص 207-165.
گُلی، احمد، (1386)، معجزات پیامبر اعظم در شعر فارسی، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ 9، صص 41-21.
مجلسی، محمّدباقر، (1412ق)، بحار الانوار، ج 25، باب جامع فی صفات الامام، لبنان: نشر مؤسسة الوفا بیروت.
محتشم کاشانی، علی ابن احمد، (1385)، دیوان محتشم کاشانی، به تصحیح و مقدّمۀ اکبر بهداروند، چاپ سوم، تهران: نگاه.
محسنی، مرتضی و ضاه احمد غنیپور ملک و هاجر مرادی، (1390)، بازتاب زیبایی شناختی سیمای پیامبران در دیوان خاقانی، متن شناسی ادب فارسی، دورۀ سوم، شمارۀ 3، صص108-95.
مدرّسی، فاطمه، (1375)، سیمای رسول مهر در ادب فارسی، چاپ اوّل، تهران: انتشارات مهر امیر المؤمنین.
مرداوی، علاءالدّین علی بن سلیمان، (1406ق)، الإنصاف، تصحیح و تدقیق: محمّد حامد الفقی، بیروت: دار إحیاء تراث العربی.
مقریزی، احمد بن علی، (1400ق)، إمتاع الإسماع، تحقیق: محمد عبدالحمید النمیسی، بیروت: دارالکُتب العلمیّة.
نظامی گنجوی، یوسف بن الیاس، (1370)، مخزن الاسرار، به کوشش برات زنجانی، تهران: دانشگاه تهران.
____________________، (1376)، هفت پیکر، به تصحیح وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
یزدان پناه، سیّدیدالله، (1393)، مبانی و اصول عرفان نظری، قم، انتشارات مؤسسة آموزش و پژوهش امام خمینی (ره)
نظیری نیشابوری، محمّدحسین، (1370)، دیوان نظیری نیشابوری، به تصحیح و تعلیقات محمّدرضا طاهری «حسرت»، تهران: رهام.
نوروزی، زینب، (1390)، بررسی و تحلیل زبانی، ادبی و محتوایی نعت نبی اکرم در خمسۀ نظامی، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ 22، صص 72-53.
یزدانی، حسین و محمّدی، مهدی، (1393)، سیمای پیامبر اعظم(ص) در مرصادالعباد نجمالدّین رازی، نشریّۀ ادب و زبان، شمارۀ 35، صص401-381.
_||_