الگویی برای اجرای راهبرد سرمایه گذاری مشترک بین المللی (مطالعه ای در صنعت خودرو ایران)
الموضوعات : Strategic Management Researchesنادر مظلومی 1 , حسین رحمان سرشت 2 , مهدی حقیقی کفاش 3 , سحر احمدی پرتوی 4
1 - دانشیارمدیریت بازرگانی دانشکده حسابداری و مدیریت داشنگاه علامه طباطبایی
2 - استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت ،دانشگاه علامه طباطبایی؛
3 - دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت ،دانشگاه علامه طباطبائی
4 - دانشجوی دکتری سیاست گذاری بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت ،دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: نظریه داده بنیاد, شراکت راهبردی, اجرای راهبرد, سرمایه گذاری مشترک بین المللی, شرکت مشترک,
ملخص المقالة :
سرمایهگذاری مشترک بین المللی یکی از انواع شراکت راهبردی است که طی دهههای اخیر، رشد چشمگیری در میان کسب و کارهای بین المللی داشتهاست. هدف اصلی این پژوهش، تدوین الگوی اجرا برای راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی با بکارگیری روش کیفی نظریه داده بنیاد-رویکرد نظام مند اشتراوس و کوربین است. طی این پژوهش با 14 تن از متخصصان و خبرگان مدیریت راهبردی و سرمایه گذاری مشترک بین المللی در صنعت خودرو کشور، بر اساس نمونهگیری نظری مصاحبه عمیق باز و نیمهساخت یافته صورت گرفت. در نتیجه تحلیل خط به خط و کدگذاری باز و محوری متون مصاحبهها، 668 گزاره مفهومی اولیه در قالب 60 مقوله فرعی و 23 مقوله اصلی، مفهوم سازی و طبقه بندی شدند و سپس روابط آنها در شش بعد اصلی ترسیم گردید. طبق الگوی مفهومی حاصل از کدگذاری انتخابی، محتوای راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی بر پدیده محوری که عملیاتی کردن راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی (شامل تشکیل شرکت مشترک، امور حاکمیتی شرکت، مدیریت عملیات و ارزشیابی و بازخورد) است اثر میگذارد و همراه با عوامل زمینهای و مداخلهگر، به اتخاذ کنشهای تطابق/ سازگاری، تغییر یا خروج منجر می شود که پیامدهای تداوم، تعلیق یا توقف اجرای راهبرد را به همراه دارد.
