بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردیفرزاد فشارکی 1 , سعید صحت 2 , سید محسن موسوی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
3 - کارشناسی ارشد مدیرت کارآفرینی، دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: شرکتهای کوچک و متوسط, گرایش کارآفرینانه, جهتگیری برند, منابع برند, رشد کسب و کار,
ملخص المقالة :
گرایش کارآفرینانه از مفاهیم اصلی در ادبیات کارآفرینی میباشد که نقش مهمی در ارتقای عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط ایفا مینماید. از طرف دیگر، ضرورت برندسازی نیز که در ادبیات بازاریابی مطرح شده است در سالهای اخیر توجه فعالان کسب و کار را به خود جلب نموده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی صورت پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی میباشد. پژوهشگران ابتدا چارچوب نظری برای سازههای پژوهش (گرایش کارآفرینانه، برندسازی و رشد کسب و کار) تدوین نمودند که به دلیل چند بعدی بودن مفهوم برندسازی، دو مولفه اصلی آن (جهتگیری برند و منابع برند) مورد استفاده قرار گرفت. سپس پرسشنامهای با مقیاس لیکرت پنج نقطهای تدوین شد و بین اعضای نمونه آماری (۱۳۳ شرکت کوچک و متوسط در شهرک صنعتی یزد) توزیع گردید. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار اسمارت پی.ال.اس با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به شیوه کمینه مربعات جزئی تحلیل شد و به کمک تکنیکهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر، صحت فرضیات مطرح شده مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار و برندسازی، تأثیر مثبت و معنادار برندسازی بر رشد کسب و کار و نیز رابطه مثبت و معنادار گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار به صورت غیر مستقیم از طریق برندسازی میباشد. نتایج تحقیق علاوه بر آنکه از جهت نظری حائز اهمیت میباشند و ارتباط بین دو حوزه کارآفرینی و بازاریابی را برقرار میسازند، از جهت کاربردی نیز میتوانند راهگشای فعالان صنعت قرار گیرند
آرمان، مانی و شفیعی، محبوبه (1396). قابلیتهای رقابتی در شرکتهای دانش بنیان: مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول. دوره 26، شماره 83.
احمدی، پرویز و خدامی، سهیلا (۱۳۹۱)، مدیریت راهبردی برند، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.
جوانمرد، حبیب الله و گرگین، طیبه (1394)، بررسی ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و نوآوری بازاریابی با عملکرد شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط، چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
خداداد حسینی، حمید، گلابی، امیر محمد. و یدالهی، جهانگیر، (۱۳۹۳)، طراحی مدل فرایندی برندسازی کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی، فصلنامه مدیریت برند، سال اول، شماره اول.
درقندیان، شهرام و کامرانی راد، صدیقه (۱۳۹۵)، نوآوری حلقه گم شده در گرایش کارآفرینانه و افزایش عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط، اولین همایش بینالمللی مدیریت بازرگانی با محوریت کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه پیام نور مازندارن.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس. و حجازی، الهه (1394)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگه، چاپ بیستم.
مشبکی، اصغر. صادقیانی، فرشاد. و صادقیانی، ایوب (۱۳۹۴)، ارزش ویژه برند با رویکردی به بازار ایران، تهران: انتشارات بازاریابی، چاپ اول.
8-Abimbola, T, & Vallaster, C. (2007). Brand, organisational identity and reputation in SMEs: an overview. Qualitative market research: an international Journal. 401-380, (4)10.
9-Anderson, B. S, & Eshima, Y. (2013). The influence of firm age and intangible resources on the relationship between entrepreneurial orientation and firm growth among Japanese SMEs. Journal of Business Venturing, 429-413, (3)28.
10-Baker, W. E, & Sinkula, J. M. (2009). The complementary effects of market orientation and entrepreneurial orientation on profitability in small businesses. Journal of Small Business Management, 578-549, (2)47.
11-Baumgarth, C. (2009). Brand orientation of museums: Model and empirical results. International Journal of Arts Management. 69-36, (1)3.
12-Campbell, J. M, & Park, J. (2017). Extending the resource-based view: Effects of strategic orientation toward community on small business performance. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 302-308.
13-Chen, C. N, Tzeng, L. C, Ou, W. M, & Chang, K. T. (2007). The relationship among social capital, entrepreneurial orientation, organizational resources and entrepreneurial performance for new ventures. Contemporary Management Research. 358-329, (3)3.
14-Chin, W.W, Marcolin, B.L. and Newsted, P.R. (1996), “A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: results from a Monte Carlo simulation study and voice mail emotion/adoption study”, Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems.
15-Cleveland, OH, USA, pp. 21-41.Deryck J. van Rensburg, (2014),"Brand intrapreneurs and brand managers: in search of disruption", Journal of Business Strategy, 35(1), 236-258.
16-Investigation an Marketing: Guerrilla on Betting. (2016) E. Dempsey, the on Power Paddy by Advertising Guerrilla outdoor of Impact the of Millennials Male Irish of Engagement Brand.
17-Eggers, F, O’Dwyer, M, Kraus, S, Vallaster, C, & Guldenberg, S, (2013), The impact of brand authenticity on brand trust and SME growth: A CEO perspective, Journal of World Business 48(1), 112-139.
18-James A. Wolff Timothy L. Pett J. Kirk Ring, (2015),"Small firm growth as a function of both learning orientation and entrepreneurial orientation", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(5), 367-383.
19-Kraus, S, Harms, R, & Fink, M. (2009). Entrepreneurial marketing: moving beyond marketing in new ventures. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management. 34-19, (1)11
20-Kraus, Sascha and Kauranen, Ilka. (2009), “Strategic management and entrepreneurship: Friends of foes?”, International Journal of Business Science and Applied Management, Vol. 4 No. 1, pp. 37-50.
21-Laukkanen, T, Nagy, G, Hirvonen, S, Reijonen, H, & Pasanen, M. (2013). The effect of strategic orientations on business performance in SMEs: A multigroup analysis comparing Hungary and Finland. International Marketing Review. 538-515, (6)30
22-Lumpkin, G. T, & Dess, G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of management Review. 260-217, (1)21
23-Morris, M. H, Schindehutte, M, & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of marketing theory and practice. 19-1, (4)10.
24-Morris, M. H, Webb, J. W, & Franklin, R. J. (2011). Understanding the manifestation of entrepreneurial orientation in the nonprofit context. Entrepreneurship Theory and Practice. 924-901, (3)35.
25-Reijonen, H, Hirvonen, S, Nagy, G, Laukkanen, T, & Gabrielsson, M. (2015). The impact of entrepreneurial orientation on B2B branding and business growth in emerging markets. Industrial Marketing Management, 67-45, (1)51.
26-Renton, M, Daellenbach, U, Davenport, S, & Richard, J. E. (2017). Erratum to: Finding fit: An exploratory look at SME brand orientation and brand management in the New Zealand food and beverage sector. Journal of Brand Management, 24(2), 209-209.
27-Rosenbaum-Elliott, R, Percy, L, & Pervan, S. (2015). Strategic brand management. Oxford University Press, USA.
28-Runyan, R. C, Huddleston, P, & Swinney, J. (2006). Entrepreneurial orientation and social capital as small firm strategies: A study of gender differences from a resource-based view. The International Entrepreneurship and Management Journal. 477-455, (4)2.
29-Sharma, A, & Dave, S. (2011). Entrepreneurial orientation: Performance level. SCMS Journal of Indian Management. 43, (4)8.
30-Schwab, L, Schwab, L, Gold, S, Gold, S, Kunz, N, Kunz, N & Reiner, G. (2017). Sustainable business growth: exploring operations decision-making. Journal of Global Responsibility, 8(1), 83-95.
31-Simoes, C, & Dibb, S. (2001). Rethinking the brand concept: new brand orientation. Corporate Communications: An International Journal(4)6, 240-217, (4)6
32-Urde, M, Baumgarth, C, & Merrilees, B. (2013). Brand orientation and market orientation: From alternatives to synergy. Journal of Business Research.40-17, (1)66
33-Wiklund, J, & Shepherd, D. (2003). Knowledge‐based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium‐sized businesses. Strategic management journal. 1314-1307, (13)24
34-Wong, H. Y, & Merrilees1, B. (2007). Closing the marketing strategy to performance gap: the role of brand orientation. Journal of Strategic Marketing. 402-376, (5)15
35-Yin Wong, H, & Merrilees, B. (2005). A brand orientation typology for SMEs: a case research approach. Journal of Product & Brand Management. 178-144, (3)14.
36-Zhou, K. Z, & Li, C. B. (2007). How does strategic orientation matter in Chinese firms. Asia Pacific Journal of Management. 489-465, (3)24.