ارزیابی عوامل حیاتی موفقیت برونسپاری فعالیتهای فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردی
1 - دکتری مدیریت دولتی( گرایش خطمشیگذاری)، واحد شهر قدس ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات, دانشگاه آزاد اسلامی, عوامل حیاتی موفقیت, آموزش عالی, برونسپاری, راهبرد عملیات,
ملخص المقالة :
برونسپاری فعالیتهای ارزشافزا و راهبردی یکی از مهمترین تصمیماتی است که توسط مدیران ارشد سازمان در حیطه مدیریت استراتژیک اخذ میشود. چنانچه این تصمیم به درستی صورت گیرد سبب صرفهجویی بسزا در استفاده از منابع و ایجاد چالاکی قابل ملاحظه در سازمان میشود. نظر به اهمیت این امر، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر در موفقیت برونسپاری فعالیتهای فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را اساتید، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه فناوری اطلاعات و همچنین اساتید، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه سرمایهگذاری و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی شامل میشود. نمونه پژوهش از طریق نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند تا زمان اطمینان از اشباع نظری صورت گرفت که در نهایت 16 نفر را شامل شد. پس از انجام مصاحبه، پرسشنامهای محققساخته بر گرفته از شاخصهای حاصل از نتایج مصاحبه تنظیم شد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای تمام عوامل موثر در برون استراتژیک فعالیتهای فناوری اطلاعات در پیش آزمون و آزمون نهایی بالاتر از 0.7 است و پایایی را تایید میکند. از روش سلسله مراتبی برای رتبه بندی و تعیین اولویت عوامل حیاتی موفقیت استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که باتوجه به نتایج حاصل از اجرای برونسپاری راهبردی؛ ویژگیهای تامینکنندگان، ارزیابی خط مشیگذاری راهبردی، اهمیت استراتژیک، تجزیه تحلیل و تدوین خطمشی راهبردی و ویژگیهای سازمان و پروژه به ترتیب مهمترین عوامل حیاتی موفقیت در موفقیت برونسپاری فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی هستند. این نتایج میتواند در عمل به مدیران ارشد این سازمان آموزش عالی در موفقیت اجرای برونسپاری راهبردی به کار گرفته شود.
- عربی مرقی، سمیه؛ حمیدی، ناصر (1395). ارائه ساختار نظاممند عوامل استراتژیک مؤثر بر برونسپاری خدمات در مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی، علوم رفتاری (ابهر)، پژوهشهای کاربردی در علوم رفتاری، شماره 29: 131- 162.
- محمودی میمند، محمد؛ شایان، علی؛ کلانتری، نادیا (1390). چارچوب خطمشی گذاری توسعه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران، دوره 27، شماره 3: 19- 33.
- صمدزاده، مسعود؛ گیوریان، حسن؛ ربیعی مندجین، محمدرضا؛ هاشم زاده خوراسگانی، غلامرضا (1399). ارائه الگوی خطمشیگذاری استراتژیک برونسپاری فناوری اطلاعات، چشمانداز مدیریت دولتی، دوره 11، شماره 4: 84- 100.
- فیروزبخت، مهشید؛ فقیهی، مهدی (1395). عوامل مؤثر بر برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (مورد مطالعه: شهرداری کرج)، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 24: 20- 46.
- Asatiani, A., Penttinen, E., Kumar, A. (2019). Uncovering the nature of the relationship between outsourcing motivations and the degree of outsourcing: An empirical study on Finnish small and medium-sized enterprises, Journal of Information Technology, Vol. 34(1) 39–58.
- Snowden, J. & Fersht, P. (2016). The HFS market index—IT services and BPO market size and forecast 2016–2020. Boston, MA: HFS Research.
- Chen, K. S., Chang, T. C. & Lin, Y. T. (2019). Developing an outsourcing partner selection model for process with two-sided specification using capability index and manufacturing time performance index. International Journal of Reliability, Quality and Safety Engineering, 26(03), 1950015. https://doi.org/10.1142/S0218539319500153.
- Cai, W., Liu, C., Jia, S., Chan, F. T., Ma, M. & Ma, X. (2020). An emergy-based sustainability evaluation method for outsourcing machining resources. Journal of Cleaner Production, 245, 118849. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118849
- Zhu, W., Ng, S. C., Wang, Z. & Zhao, X. (2017). The role of outsourcing management process in improving the effectiveness of logistics outsourcing. International Journal of Production Economics, 188, 29–40. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2017.03.004.
- Kulembayeva, F., Seitkaziyeva, A. & Yelshibayev, R. (2021). Economic Efficiency of Outsourcing Business Models: A Comparative Assessment, Global Journal of Flexible Systems Management vol 23, 75–88 (2022).
- Kennedy, M. (2002). “Tough choices”, American School & University, availableat:http://asumag.com/mag/university_contract_services_tough/ (accessed October 2004).
- Wertz, R. (2000). Issues and Concerns in the Privatization and Outsourcing of Campus Services in Higher Education, National Center for the Study of Privatization in Education, New York, NY, available at: www.ncspe.org/seeker.php (July 27, 2004).
- Gupta, A., Herath, S. & Mikouiza, K. (2005). Outsourcing in higher education:an empirical examination, International Journal of Educational Management, August 2005 DOI:10.1108/09513540510607734.
- Rouse, A. (2006). Explaining IT Outsourcing Purchasers’ Dissatisfaction. PACIS 2006;1 Proceedings.
- Teng, J., Cheon, M. & Grover, V. (1995). Decisions to Outsource Information Systems Functions Testing a Strategy. Decision science;26 (1):75–103.
- Ahmadi, E., Vasati, M., Miandehi, H. & Tourani, H. (2016). [Identify and rank the factors affecting IT outsourcing in universities using AHP technique]. The National Conference on Management Engineering, Institute of Higher Education Mhrastan; Gilan, Iran.
- Rivard, S. & Aubert, B. (2015). Information Technology Outsourcing: Routledge. AMIS (Advances in Management Information Systems) 2015; 340 (ISBN 978-0-7656-1685-2).
_||_