مطالعه رابطه سلامت فرهنگی با بهبود و ارتقای خدمات نظام بانکی (موردمطالعه: شعب بانک ملی ایران)
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگییوسف رحمانی 1 , محسن قدمی 2 , علی باقی نصرآبادی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران
2 - دانشیار، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی ،دانشگاه امام صادق (ع)، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازگاری, سلامت فرهنگی, خدمات نظام بانکی, فرهنگ انطباقی, فرهنگ مأموریتی,
ملخص المقالة :
فرهنگ به مجموعهای از عوامل ارزشی، اخلاقی، معنوی و امر فرا مادی است. سلامت فرهنگی به معنای اخلاق کاری، فرهنگ اعتماد، سازگاری، انطباق، جمعگرایی، فرهنگ کوشش و توجه به منافع سازمانی و توجه به اصل مردمداری در امور بانکی است. با افزایش سلامت فرهنگی؛ خدمات بانکی نیز ارتقا پیداکرده و بهبود مییابد. هدف اصلی پژوهش مطالعه رابطه سلامت فرهنگی با بهبود و ارتقای خدمات نظام بانکی در شعب بانک ملی است. روش پژوهش از نوع پیمایش کمی، ابزار آن پرسشنامه بوده و از جامعه آماری 1500 نفری بانک ملی، به روش فرمول کوکران 384 انتخاب و با نمونهگیری تصادفی ساده اطلاعات جمعآوریشده است. روایی شاخص بهوسیله صاحبنظران و متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (بالای 0.7) برآورد شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که با افزایش سلامت فرهنگی؛ خدمات نظام بانکی ارتقا و بهبود مییابد و ضریب همبستگی کلی آن برابر با 0.67 است. مطابق ضریب نهایی مسیر؛ ضریب بتای فرهنگ انطباقی برابر با 0.103؛ فرهنگ سازگاری برابر با 0.227 و فرهنگ مأموریتی برابر با 0.324 است. بر این اساس ضریب همبستگی (R) بین متغیرها 0.689؛ مقدار ضریب تبیین برابر با 0.403 و ضریب تبیین تصحیحشده 0.391 هست. بدین معنا که 0.39 درصد از کل تغییرات متغیر بهبود خدمات بانکی بهوسیله 3 متغیر در مدل رگرسیونی، تبیین میشود
- ابراهیمیان، سید حسین (1391). بازخوانی مفهوم مهندسي فرهنگي و آسیبشناسی فرهنگي در نظام آموزش عالی، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، سال دوم، شماره 5: 12-24.
- ازکیا، مصطفی؛ غفاری، غلامرضا (1390). جامعهشناسی توسعه، تهران: کیهان.
- افتخاری، اصغر؛ نصری، قدیر (1383)، روش و نظریه در امنیت پژوهی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- اکبرپورشیرازی، محسن؛ طهماسبی، سمیه؛ جوادیان، نیکبخش (1395). استفاده از روش تحلیلی پوشش دادهها برای ارزیابی کارایی بازاریابی بانکها بر اساس بخشش مشتریان، کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی.
- دیواندری، علی؛ سید جوادین، سیدرضا؛ نهاوندیان، محمد؛ آقازاده، هاشم (1395). بررسی رابطه میان بازارگرایی و عملکرد بانکهای تجاری ایران، پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران، شماره 43: 17-40.
- عسگری، کاظم؛ عزیزی، شهریار؛ مشبکی، اصغر (1399). ضرورت سرمایهگذاری در مسئولیت اجتماعی با الگوی فرهنگی در بانکهای دولتی، فصلنامه علمی دانش سرمایهگذاری، سال نهم، شماره 33: 327- 350.
- Baselga-Pascual, L., Trujillo-Ponce, A., & Cardone-Riportella, C. (2015). Factors influencing bank risk in Europe: Evidence from the financial crisis. The North American Journal of Economics and Finance, 34, 138– 156.
- Bebchuk, L., Cohen, A., & Ferrell, A. (2009). What matters in corporate governance? Review of Financial Studies, 22(2), 783–827.
- Bernardi, R. A. (2006). Associations between Hofstede’s cultural constructs and social desirability response bias. Journal of Business Ethics, 65(1), 43–65.
- Bernile, G., Bhagwat, V., & Yonker, S. (2018). Board diversity, firm risk, and corporate policies. Journal of Financial Economics, 127(3), 588–612.
- Beugelsdijk, S., Kostova, T., Kunst, V. E., Spadafora, E., & van Essen, M. (2018). Cultural distance and firm internationalization: A meta-analytical review and theoretical implications. Journal of Management, 44(1), 89–130.
- Bhagat, S., & Bolton, B. (2008). Corporate governance and firm performance. Journal of Corporate Finance, 14(3), 257–273.
Boubakri, N., Mirzaei, A., & Samet, A. (2017). National culture and bank performance: Evidence from the recent financial crisis. Journal of Financial Stability, 29, 36–56
- Bussoli, C. (2017). Influence of national culture on bank risk-taking in the European system. In A. Caretta, F. Fiordelisi, & P. Schwizer (Eds.), Risk Culture in Banking (pp. 215–239). Palgrave Macmillan.
- Clottey, T. & Stodnick, A. (2018). Drivers of customer loyalty in a retail store environment. Journal of Service Science, 1(1), 35-48.
- Denison, D. R. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change. The international handbook of organizational culture and climate, 18(4), 347-72.
- Di Pietro, F., Bontempi, M. E., Palacín-Sánchez, M. J., & Samaniego-Medina, R. (2019). Capital structure across Italian regions: The role of financial and economic differences. Sustainability, 11(16), 4474.
- Hocutt, M. (2019). Relationship Dissolution Model: Antecedents of Relationship Commitment and the Likelihood of Dissolving a Relationship. International Journal of Service Industry Managemen, 9(2), 189–200.
- Kandampully, J. & Duddy, R. (2018). Relationship marketing a concept beyond the primary relationship. Marketing Intelligence & Planning, 17(7), 315-323.
- Kolaric, S., & Schiereck, D. (2014). Performance of bank mergers and acquisitions: A review of the recent empirical evidence. Management Review Quarterly, 64(1), 39–71.
- Laeven, L., & Levine, R. (2009). Bank governance, regulation and risk taking. Journal of Financial Economics, 93(2), 259–275.
- Ma, M. Li, Z. & Chen, J. (2008). Phase-type distribution of customer relationship with Markovian response and marketing expenditure decision on the customer lifetime value. European Journal of Operational Research, 187(1), 313-326.
- Schwartz, S. H. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. Comparative Sociology, 5(2–3), 137–182.
- Zhang, Y., Weng, Q. D., & Zhu, N. (2018). The relationships between electronic banking adoption and its antecedents: A meta-analytic study of the role of national culture. International Journal of Information Management, 40, 76–87.