رویکرد فعال و کاربردی به سواد فرهنگی دانشجویان، بازآفرینی ادراک فرهنگی
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیفاطمه محقق 1 , فرهاد امام جمعه 2 , سید مرتضی موسویان 3 , فائزه درمان 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد فرهنگی, آموزش مهارتها, ناپایدار سازی, بازآفرینی ادراک,
ملخص المقالة :
این مقاله با هدف پاسخگویی به این دو سوال اساسی تنظیم شده که رویکرد جدید به مفهوم سواد فرهنگی چیست و چه تکنیک هایی برای آموزش سواد فرهنگی به دانشجویان قابل استفاده است. روش مورد استفاده، کیفی و از نوع تحلیلی ـ اسنادی است. این تحقیق از منظر هدف، توسعهای ـ کاربردی، و از نظر ماهیت، مطالعهای توصیفی است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهشی از استنتاج مبتنی بر توصیف و تحلیل مفاهیم استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد رویکرد جدید و فعال به مفهوم سواد فرهنگی، توان خواندن و درک فرهنگ و مصنوعات فرهنگی است. در مقام مقایسه، این توانایی مانند قدرت خواندن و درک متون است. آموزش این مهارت به دانشجویان، نیازمند به کارگیری روشهایی همچون "تجربه و تمرین کردن"، "غوطهوری در تجربیات واقعی"، "آموزش به روش ناپایدار سازی" و "آموزش در فضای باز"، است که همگی با مرحله تأمل و تحلیل، برای استخراج معنا توسط خود دانشجو همراه هستند. تجهیز دانشجویان به سواد فرهنگی با رویکرد جدید و برنامه ریزی دقیق دانشگاهها برای روبرو کردن دانشجویان با موضوعات فرهنگی که در دنیای واقعی انتظار آنها را می کشد، بازآفرینی ادراک دانشجویان و افزایش ظرفیت تغییر و اصلاح فرهنگی را موجب میشود
امام جمعه، فرهاد( 1395 ). جامعه شناسی فرهنگی، تهران: بهمن برنا، چاپ پنجم.
امام جمعه، فرهاد (1398)، ،« تفسیرگرایی، پلی برای توسعه مطالعات میان فرهنگی »،فصلنامۀ مطالعات میان فرهنگی،14(38)، 149-167
جعفری، مصطفی و رییس میرزایی، نرگس(1393)، « تأثیر سواد فرهنگی بر توسعۀ توریسم فرهنگی»، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، صفحات 1 و 3 https://civilica.com/doc/322195
دادبه، اصغر( 1374 ). کلیات فلسفه، تهران: دانشگاه پیام نور.
رومیانی، فاطمه و ضیائیان، فاطمه(1393)، « تأثیر سواد فرهنگی بر روی جامعۀ مبتنی بر دانایی »، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی، مرودشت.
/https://civilica.com/doc/338399
شاین، ادگار(1388)، فرهنگ سازمانی، مترجم: محمد ابراهیم محبوب، تهران: سازمان فرهنگی فرا. چاپ دوم.
شورت، ادموند( 1388)، روش شناسی برنامۀ درسی، مترجم: محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
صادق زاده قمصری، علیرضا و احمدی فر، مهرداد (1387)، « آسیب شناسی مدیریت نظام آموزشی کشور و تأثیر آن بر وضعیت موجود نظام آموزشی»، ماهنامه مهندسی فرهنگی ،( 15 و 16 )2 ،.6-12
فرمهینی فراهانی، محسن(1397)، ،« نقش سواد فرهنگی در تحول علوم انسانی اسلامی » ، فصلنامۀ تحقیقات کاربردی علوم انسانی،2(2)، .95-113
گوتک، جرالد ال( 1395 ). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، مترجم محمدجعفر پاک سرشت، تهران: انتشارات سمت.
محمدزاده صدیق، آینور ( 1395 ). تحلیل محتوای کتاب های داستانی کودکان از نظرپرداختن به سواد فرهنگی؛ مطالعۀ موردی کتاب های گروه ج و د انتشارات کانون 1383 ، پایان نامۀ کارشناسی ارشد - پرورش فکری کودکان و نوجوانان بین سال های 1392 رشتۀ علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
مخملچی، محمد( 1396 ). تبیین مبانی معرفت شناختی سواد دانشگاهی عمومی و دلالت های آن برای تعلیم و تربیت - با نگاهی به آموزش عالی ایران، پایان نامۀ دکتری رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
میرزا امینی، محمدرضا و صفایی، رضا( 1388 ). ارتقای سواد فرهنگی: شالودة توسعۀ فرهنگی کشور، تهران: اندیشگاه شریف.
Barrette, C. M., & Paesani, K (2018). Conceptualizing cultural literacy through student learning outcomes assessment. Foreign Language Annals, 51(2), 331-343
Caball, M., L. Fortunati, S. Irzik, M. Kelleher, D. Koleva, U. Landfester, L. Rojola, & N. Segal. (2013). Cultural Literacy in Europe Today. In Science Policy Briefing, edited by N. Segal, N. Kancewicz-Hoffman, and U. Landfester, vols. 48, 1–16. Brussels: European Science Foundation/COST.
Darian, Smith, E & McCarty, P (2016). Beyond Interdisciplinarity:Developing a Global Transdisciplinary Framework. Transcience, 7 (2): 1–26.
Hirsch, E. D (1980). Culture and Literacy. Journal of Basic Writing 3 (1): 27–47
Hirsch, E. D (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston, MA: Houghton Mifflin
Hodge, (2018). Transformative Learning for Knowledge: From Meaning Perspectives toThreshold Concepts. Journal of Transformative Education, 1-21.
Kolb, D. A (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Lähdesmäki, T et al (2019). Policy Brief: Developing Education Policies in Europe to Enhance Cultural Literacy.
Lewis, L. H & C. J. Williams (1994). Experiential Learning: Past and Present. New Directions for Adult and Continuing Education. (62, June): 5–16.
Meyer, J. H. F & R. Land (2006). Threshold Concepts and Troublesome Knowledge: An Introduction. In Overcoming Barriers to Student Understanding: Threshold Concepts and Troublesome Knowledge, edited by R. Land and J. Meyer, 3–18. London: Routledge.
Meyer, J. H. F., R. Land, & C. Baillie. (2010). Editor’s Preface. In Threshold Concepts and Transformational Learning, edited by R. Land, J.Meyer, and C. Baillie, Rotterdam: Sense Publishers.
Monk, Nicholas, & et al.(2011). Introduction. OpenSpace Learning: A Study in Transdisciplinary pedagogy, edited by Nicholas Monk, Carol Chillington Rutter, Jonothan Neelands, and Jonathan Heron, Bloomsbury. pp. 1-9.
Ochoa, G. G & McDonald, S. (2019). Destabilisation and cultural literacy. Intercultural Education, 30(4), 351-367
doi:10.1080/14675986.2018.1540112
Ochoa, G. G., McDonald, S & Monk, N. (2017). Embedding cultural literacy in higher education: a new approach. Intercultural Education, 27(6), 546-559
Ochoa, G. G., McDonald, S & Monk, N. (2018). Adapting Open-space Learning Techniques to Teach Cultural Literacy. Open Cultural Studies, 2(1), 510-519.
Parker, D. L., J. Webb, & B. D’Souza. (1995). The Value of Critical Incident Analysis as an Educational Tool and Its Relationship to Experiential Learning. Nurse Education Today 15: 111–116.
doi:10.1016/S0260-6917(95)80029-8
Polistina, K (2009). Cultural Literacy understanding and respect for the cultural aspects of sustainability. In The Handbook of Sustainability Literacy: Skills for a Changing World (pp. 117–123). Green Books
Schwartzman, L (2010). Transcending Disciplinary Boundaries In Threshold Concepts and Transformational Learning. edited by R. Land, J. Meyer, and C. Baillie, 21–44. Rotterdam: Sense Publishers.
Segal, N. & Koleva, D. (2014). From Literature to Cultural Literacy (1sted. 2014 ed.). London: Palgrave Macmillan
Shliakhovchuk, E. (2019). After cultural literacy: new models of intercultural competency for life and work in a VUCA world. Educational Review, 1-22.
Suyitno, I (2017). Development of cultural literacy to build students’ character through learning. Journal of Innovative Studies on Character and Education. 1(1), 31-45
Timmermans, J. A (2010). Changing Our Minds. In Threshold Concepts and Transformational Learning, edited by R. Land, J. Meyer, and C. Baillie, 3–19. Rotterdam: Sense Publishers
Trejo Vences, P., & R. Fay. (2015). Developing General Cultural Awareness in a Monocultural English as a Foreign Language Context in a Mexican University: A Wiki-Based Critical Incident Approach. TheLanguage Learning Journal. 43 (2): 222–233.
doi:10.1080/09571736.2013.858549.
NESCO (2004). The Plurality of literacy and its implications for policies and programs, Available from:
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000136246
Woodcook, T. & Russell, B. (2011). Language Training. Marine Corps Gazette. 95(5): 75–79
_||_