اثر اطلاعاتی، سودگرایانه و بیان ارزش گروههای مرجع با تصمیم خرید مصرفکنندگان ورزشی
الموضوعات : علوم ورزش
مریم یوسفی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
فرشاد تجاری
2
(استاد مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
زینت نیک آئین
3
(استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: تصمیم خرید, تاثیر اطلاعاتی, تاثیر بیان ارزش, مصرف کنندگان ورزشی.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش تحلیل اثر اطلاعاتی، سودگرایانه و بیان ارزش گروههای مرجع بر فرآیند تصمیم خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان بودند که نمونه آماری به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد جین و پونپانیچ (2011) استفاده شد و روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران (12 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24استفاده شده است. نتایج نشان داد که متغیر تاثیر اطلاعاتی (10/0)، تاثیر سودگرایانه (64/0) و تاثیر بیان ارزش (22/0) با قصد خرید بهطور مستقیم ارتباط مثبت و معناداری دارد. میتوان گفت که گروههای مرجع از طریق سه نوع تاثیر اطلاعاتی، سودگرایانه و بیان ارزش، میتواند تعیینکننده قصد خرید در مشتریان باشد. بنابراین فروشگاههای ورزشی در استراتژی بازاریابی و مشتری مداری خود لازم است که به عوامل و مسیرهای اثرگذار بر رفتار خرید مشتری توجه نمایند.