اثر یک دوره تمرین ریتمیک و مصرف همزمان مکمل آهن و روی در رشد مهارت های حرکتی درشت کودکان پیش دبستانی
الموضوعات : علوم ورزشسیدکاظم موسوی ساداتی 1 , منا صالحی فرد 2
1 - استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - MSc student in motor behavior, Department of Physical Education & Sport Sciences, science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
الکلمات المفتاحية: روی, آهن, حرکات ریتمیک, مکمل, رشد حرکتی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، مقایسه اثر دوازده هفته تمرین ریتمیک و مصرف همزمان مکمل آهن و روی در رشد مهارت های حرکتی درشت کودکان پیش دبستانی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 4 تا 6 سال پیش دبستانی منطقه 2 شهر تهران بود. تعداد 48 نفر که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف به در چهار گروه کنترل، مکمل، تمرین و تمرین + مکمل جایگزین شدند. برای سنجش رشد حرکتی از آزمون رشد حرکتی درشت ویرایش دوم استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون، گروه تمرین به مدت 12هفته و هفته ای 2 جلسه تمرینات ریتمیک را اجرا کرد و گروه های مصرف کننده مکمل روزانه 5 سی سی شربت فروس سولفات و زینک سولفات دریافت کردند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره (مانکوا و آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد، رشد مهارت های حرکتی درشت کودکان در گروه مکمل، تمرین و تمرین + مکمل به طور معنی داری بیش از گروه کنترل بود و رشد مهارت های حرکتی درشت کودکان در گروه تمرین + مکمل بیش از گروه تمرین و مکمل بود. به نظر می رسد برای رشد مهارت های حرکتی درشت، بهتر است کودکان علاوه بر انجام تمرینات ریتمیک همزمان مکمل آهن و روی نیز مصرف کنند.