تاثیر درس تربیت بدنی عمومی بر هویت ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد
الموضوعات : علوم ورزشسیامک البرز 1 , بهرام قدیمی 2 , اکبر آفرینش خاکی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران
3 - گروه تربیت بدنی ، گرایش مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب،ایران،تهران
الکلمات المفتاحية: دانشجویان پسر و دختر, درس تربیت بدنی و ورزش 1, هویت ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تاثیر واحدهای تربیت بدنی و ورزش1 بر هویت ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بود. به همین منظور مقیاس هویت ورزشی چزلاک (2004) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در اختیار 230 دانشجوی مقطع کارشناسی که واحدهای عمومی تربیت بدنی و ورزش 1 را در سال تحصیلی 98-97 اخذ کرده بودند قرار گرفت. میانگین نمره زیرمقیاس هویت اجتماعی دانشجویان دختران (001/0=P) و پسران (008/0=P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به گونه معناداری افزایش یافت. میانگین نمره زیرمقیاس انحصارگرایی دانشجویان دختران (087/0=P) و پسران (501/0=P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به گونه ی معناداری تغییر نکرد. به طور کلی واحد تربیت بدنی عمومی بر هویت ورزشی دانشجویان بویژه دانشجویان دختر تأثیرگذار بود. واحدهای تربیت بدنی عمومی دانشگاه ها فرصتی است که می توان از طریق آن نقش ورزشی افراد را تقویت و زمینه را برای ارتقای مولفه های درونی و بیرونی هویت ورزشی که هدف نهایی آن توسعه نگرش مثبت دانشجویان به ورزش و فعالیت بدنی است را فراهم نمود.جهت بررسی تغییرات درون گروهی از آزمون تی همبسته و آزمون ویلکاکسون استفاده شد. میانگین نمره هویت ورزشی دانشجویان دختر به گونه معناداری افزایش یافت (001/0=P)، در حالی که میانگین نمره هویت ورزشی دانشجویان پسر تغییر معناداری نکرد (227/0=P).
_||_