نقش میانجی شبکههای اجتماعی در ارتباط بین توسعة خرده فروشی آنلاین با درگیری ذهنی و قصد خرید مصرفکنندگان کالا و تجهیزات ورزشی و ارئة مدل
الموضوعات : علوم ورزشپروین آزادگان 1 , شهاب بهرامی 2 , کورش ویسی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ،واحدکرمانشاه ،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمانشاه، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: فضای مجازی, وفاداری, مشتری, رفتار مشتری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش نقش میانجی شبکههای اجتماعی در ارتباط بین توسعة خرده فروشی آنلاین با درگیری ذهنی و قصد خرید مصرفکنندگان کالا و تجهیزات ورزشی و ارئة مدل بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل مصرفکنندگان کالاها و تجهیزات ورزشی بود که تعداد دقیق این افراد نامشخص بود. دادهها از طریق پرسشنامة محقق ساخته توسعة خرده فروشی آنلاین، شبکههای اجتماعی ویسی (1396)، درگیری ذهنی سی. موُ. باهک (2000) و قصد خرید دیالو (2012) گردآوری شد که پیشتر روایی به وسیله نظر خبرگان و پایایی آنها به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید گردیده بود. روش تحلیل دادهها مدل سازی معادلات ساختاری روش واریانس محور بود که با کمک نرمافزار SPSS نسخه 17 و PLS نسخه 2 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که نقش میانجی شبکههای اجتماعی در ارتباط بین توسعة خرده فروشیهای آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی با درگیری ذهنی به لحاظ آماری معنادار است (01/0>P). با این حال نقش میانجی شبکههای اجتماعی در ارتباط بین توسعة خرده فروشیهای آنلاین کالا و تجهیزات ورزشی با قصد خرید به لحاظ آماری معنادار نیست .
منابع
- اسماعیل زاده، ع.؛ امرایی، ح.؛ قلی پور، س.؛ مقدم، آ. (1396). تأثیر جو و طراحی چیدمان فروشگاه های اینترنتی بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان. مجله مدیریت بازرگانی، 9 (2): 211-232.
- سلطانی، م.؛ آریان فر، م.؛ ناصرزاده، س. م. ر.؛ فتحی، م. ر . (1395). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر قصد خرید تجهیزات ورزشی از طریق رسانه های اجتماعی؛ کاربردتکنیک برنامه ریزی ترجیحی فازی لگاریتمی. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی، 6 (12): 87-98.
- حمیدی زاده، م. ر.، حاج کریمی، ع. ع.؛ نائیجی، م. ج. (1390). طراحی و تبیین مدل وفاداری پایدار مشتریان تجارت الکترونیکی، مطالعه ای در وب سایت های خرده فروشی. مجله علمی – پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 1 (2): 79- 92.
- Adenekan (Nick) Dedeke. (2016). Travel web-site design: Information task-fit, service quality andpurchase intention. Journal of Tourism Management 54 : 541e554.
- Bahk, C. M. (2000). "Sex differences in Sport Spectator Involvement." Perceptual and Motor Skills 91(1): 79-83.
- Balakrishnan, N.; Barmalzan, G.; Haidari, A. Multivariate stochastic comparisons of multivariate mixture models and their applications. J. Multivar. Anal. 2016, 145, 37–43.
- Bhattacharya, S., & Anand, V. (2020). An empirical study on the factors affecting online retail brand engagement and purchase intention. Malaysian Management Journal, 20, 111-129.
- Calvo, E., Cui, R., & Wagner, L. (2020). Disclosing product availability in online retail. Manufacturing & Service Operations Management.
- Chang, Y., Yu, H & Lu, H. (2014). Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4): 777-782.
- Chen, H.C. and Green, R.D. (2009),“Marketing mix and branding: competitive hypermarket strategies”,International Journal of management and marketing research, Vol. 2 No. 1, pp. 17-34.
- Diallo, M. F., (2012).Effects of store image and store brand price-image on store brand purchase intention: Application to an emerging market. Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 360–367.
- Erkan, I., and Evans, C. (2016). The influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption. Computers in Human Behavior, 61, 47-55.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate data analysis (Vol. 5, No. 3, pp. 207-219). Upper Saddle River, NJ: Prentice hall.
- Heydarzade, Kambiz, Taghipouryan, Mohammad Javad .(2012). The Effects of Brand Credibility and Prestige on Consumers Purchase Intention in Low and High Product Involvement, J. Basic. Appl. Sci. Res., 2(2)1281-1291.
- Indiani, N. L. P., & Fahik, G. A. (2020). Conversion of online purchase intention into actual purchase: the moderating role of transaction security and convenience. Business: Theory and Practice, 21(1), 18-29.
- Kumar, N., & Yakhlef, A. (2015). The effects of entrepreneurial marketing strategies on the long-term competitive sustenance of born global firms: examples from the Indian knowledge-intensive services industry. In Entrepreneurship in International Marketing , 45-72.
- Lee,J., Hong, I.B., 2016. Predicting positive user responses to social media advertising: the roles of emotional appeal, informativeness, and creativity. Int. J.Inf. Manage. 36 (3), 360–373.
- Li, W., Du, W., & Yin, J. (2017). Digital entrepreneurship ecosystem as a new form of organizing: the case of Zhongguancun. Frontiers of Business Research in China, 11(1), 5.
- Mittal, B. & M.S. Lee (2010), "Separating Brand-Choice Involvement viaConsumer Involvement Profiles", Advances in Consumer Research, Vol. 15, No. 1, PP. 43-49.
- Renny, S., G, & Hotniar, S. (2013). Perceived Usefulness, Ease of use, and Attitude Towards Online Shopping Usefulness Towards Online Airlines Ticket Purchase. Procedia - Social and Behavioral Sciences 81: 212 – 216.
- Sembada, A. Y., & Koay, K. Y. (2019). How perceived behavioral control affects trust to purchase in social media stores. Journal of Business Research.
- Shi, S., Chen, Y., and Chow, W. S. (2016). Key values driving continued interaction on brand pages in social media: An examination across genders. Computers in Human Behavior, 62, 578-589.
- Yang, M. and Gabrielsson, P. (2017). Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective. Industrial Marketing Management, 64, 147–160.
_||_
References:
- Adenekan (Nick) Dedeke. (2016). Travel web-site design: Information task-fit, service quality andpurchase intention. Journal of Tourism Management 54 : 541e554.
- Bahk, C. M. (2000). Sex differences in Sport Spectator Involvement. Perceptual and Motor Skills 91(1): 79-83.
- Balakrishnan, N.; Barmalzan, G.; Haidari, A. (2016). Multivariate stochastic comparisons of multivariate mixture models and their applications. J. Multivar; 145, 37–43.
- Bhattacharya, S., & Anand, V. (2020). An empirical study on the factors affecting online retail brand engagement and purchase intention. Malaysian Management Journal, 20, 111-129.
- Calvo, E., Cui, R., & Wagner, L. (2020). Disclosing product availability in online retail. Manufacturing & Service Operations Management.
- Chang, Y., Yu, H & Lu, H. (2014). Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4): 777-782.
- Chen, H.C. and Green, R.D. (2009), Marketing mix and branding: competitive hypermarket strategies, International Journal of management and marketing research, Vol. 2 No. 1, pp. 17-34.
- Diallo, M. F., (2012).Effects of store image and store brand price-image on store brand purchase intention: Application to an emerging market. Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 360–367.
- Erkan, I., and Evans, C. (2016). The influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption. Computers in Human Behavior, 61, 47-55.
- Esmaeilzadeh,E.; Amrayi, H .; Gholipour, S .; Moghaddam, A. (2016). The effect of atmosphere and online store layout design on customers' instant online shopping behavior. Journal of Business Management, 9 (2): 211-232.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate data analysis (Vol. 5, No. 3, pp. 207-219). Upper Saddle River, NJ: Prentice hall.
- Hamidizadeh, M. R., Haj Karimi, A.A.; Naeiji, M. J. (2012). Designing and explaining the model of sustainable loyalty of e-commerce customers, a study on retail websites. Journal of Modern Marketing Research, 1 (2): 79-92.
- Heydarzade, Kambiz, Taghipouryan, Mohammad Javad .(2012). The Effects of Brand Credibility and Prestige on Consumers Purchase Intention in Low and High Product Involvement, J. Basic. Appl. Sci. Res., 2(2)1281-1291.
- Indiani, N. L. P., & Fahik, G. A. (2020). Conversion of online purchase intention into actual purchase: the moderating role of transaction security and convenience. Business: Theory and Practice, 21(1), 18-29.
- Kumar, N., & Yakhlef, A. (2015). The effects of entrepreneurial marketing strategies on the long-term competitive sustenance of born global firms: examples from the Indian knowledge-intensive services industry. In Entrepreneurship in International Marketing , 45-72.
- Lee,J., Hong, I.B. (2016). Predicting positive user responses to social media advertising: the roles of emotional appeal, informativeness, and creativity. Int. J.Inf. Manage. 36 (3), 360–373.
- Li, W., Du, W., & Yin, J. (2017). Digital entrepreneurship ecosystem as a new form of organizing: the case of Zhongguancun. Frontiers of Business Research in China, 11(1), 5.
- Mittal, B. & M.S. Lee (2010), "Separating Brand-Choice Involvement viaConsumer Involvement Profiles", Advances in Consumer Research, Vol. 15, No. 1, PP. 43-49.
- Renny, S., G, & Hotniar, S. (2013). Perceived Usefulness, Ease of use, and Attitude Towards Online Shopping Usefulness Towards Online Airlines Ticket Purchase. Procedia - Social and Behavioral Sciences 81: 212 – 216.
- Sembada, A. Y., & Koay, K. Y. (2019). How perceived behavioral control affects trust to purchase in social media stores. Journal of Business Research.
- Shi, S., Chen, Y., and Chow, W. S. (2016). Key values driving continued interaction on brand pages in social media: An examination across genders. Computers in Human Behavior, 62, 578-589.
- Soltani, M .; Arianfar, M .; Naserzadeh, S. M. R .; Fathi, M. R. (2017). Identify and rank the factors affecting the intention to buy sports equipment through social media, Application of logarithmic fuzzy preferred programming technique. Contemporary Research in Sports Management, 6 (12): 87-98.
- Yang, M. and Gabrielsson, P. (2017). Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective. Industrial Marketing Management, 64, 147–160.