تحلیل زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران
الموضوعات : علوم ورزشفاطمه رجبی وندچالی 1 , علی محمد صفانیا 2 , حسین نظری 3
1 - دانشجوی دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - استاد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان ، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: درس تربیت بدنی, امکانات و تجهیزات, زیرساخت مالی, زیرساخت انسانی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق تحلیل زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ روش ترکیبی(کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری شامل اساتید و صاحبنظران حوزه تربیتبدنی بود. نمونهگیری به صورت هدفمند و ازطریق تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری انجام شد. در این راستا تعداد 18 مصاحبه صورت گرفت. ابزارگردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه ماتریس خودتعاملی ساختاری بود. دادهها در بخش اول با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند و یافتهها در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی، و شبکه مضامین سازماندهی گردید. همچنین با استفاده از مدل ساختاری تفسیری اقدام به سطحبندی زیرساختهای شناسایی شده گردید. نتایج نشان داده که زیرساختهای درس تربیتبدنی به عنوان مضمون فراگیر شامل 127 مضمون پایه و 11 مضمون سازماندهنده میباشد که میتواند در 5 سطح طبقهبندی شوند و مشخص شد زیرساختهای مالی پایدار، زیرساخت اداری-مدیریتی، زیرساخت امکانات و تجهیزات و زیرساخت انسانی اساسیترین زیرساختهای درس تربیتبدنی هستند.. شناخت و توجه به زیرساختها میتواند آینده سلامت کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در این راستا فراهم سازی فضای مناسب ورزشی و مجهز و تامین منابع مالی پایدار و استفاده از معلمان متخصص و کارآزموده میتواند سلامت دانش آموزان و جامعه آینده را تضمین نماید.
_||_