ارزیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد با روش بازخورد 360 درجه
الموضوعات :
علوم ورزش
سیدمصطفی هاشمی
1
,
فریده اشرف گنجویی
2
,
زینت نیک آئین
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران مرکزی،تهران،ایران.
3 - استادیار دانشگاه آزاداسلامی، واحدتهران مرکزی،تهران،ایران.
تاريخ الإرسال : 14 الثلاثاء , رجب, 1443
تاريخ التأكيد : 14 الثلاثاء , رجب, 1443
تاريخ الإصدار : 17 الإثنين , ربيع الثاني, 1443
الکلمات المفتاحية:
ارزیابی عملکرد,
مدیران ورزشی,
بازخورد 360 درجه,
دانشکده های ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد با رویکرد ارزیابی360 درجه بوده است . بدین منظور با مطالعه ادبیات پژوهش ، ابعاد ، مولفه ها و شاخص های ارزیابی مدیران استخراج و براساس آن پرسشنامه ای با طیف لیکرت در 11بعد و با 100سوال طراحی شد.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از اجماع نظر افراد صاحب نظر و خبره ورزشی تایید شد .ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ،92/0بدست آمده و تایید گردید.جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان ، کارکنان ، اساتید ، مدیران دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی و روساء و معاونین دانشگاه های دارای دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد بود.نمونه های آماری با روش سرشماری و همچنین با استفاده از جدول مورگان بدست آمد . نتایج تحقیق نشان داد رتبه بندی ابعاد مورد ارزیابی مدیران از دیدگاه گروه های ارزیابی کننده با هم متفاوت بوده بطوریکه از دیدگاه خود مدیران ، اساتید ، روسا و معاونین ، دانشجویان و کارکنان به ترتیب ابعاد مهارت های رهبری ، مهارت های فنی و حرفه ای ، مهارت های فنی و حرفه ای ، ارتباطات کاری و پردازش کمی و کیفی اطلاعات دارای بیشترین اولویت و ابعاد قضاوت ، مهارت های رهبری ، تغییرونوآوری ، مهارت های رهبری و تغییر و نوآوری بترتیب دارای کمترین نمره و رتبه بوده اند.بطورکلی ارزیابی مدیران از دیدگاه خوداساتید ، روسای مافوق و دانشجویان در حد مطلوب و متوسط به بالا و از دیدگاه کارکنان در حد متوسط می باشد.
المصادر:
منابع
احسانی، م.؛ ابودردا، ز. و اقبالی، م. (1387). بررسی علل عدم حمایت اسپانسرها از ورزش حرفهای بانوان شهر اصفهان. نشریه علوم حرکتی و ورزش، 12(3)، 111-120.
پاداش، د.؛ سلطان حسینی، م.؛ خبیری، م. و فتحی، س. (1391). تعیین و اولویتبندی عوامل مدیریتی و اجرایی مؤثر بر خصوصیسازی باشگاههایی ورزشی با روش AHP. مطالعات مدیریت ورزشی، 4(15)، 47-62.
ترابی، ت.؛ قربانی، م.؛ باقری، م.؛ طریقی، س. (1394). روشهای نوین تأمین مالی باشگاههای فوتبال در کشورهای توسعهیافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای در حال توسعه (مورد خاص: باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر ایران و انگلستان). فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایهگذاری،4(13)، 217-232.
حسینی، س. ا. (1392). بازاریابی در ورزش بانوان و چالشها، مجلهی پژوهش در علوم ورزشی، شماره 30
خبیری، م.. (1383). مقایسه وضعیت باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال با معیارهای یوفا و باشگاههای منتخب از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، امارات و ترکیه، طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیتبدنی.
رضایی ص.، شعبانی، ع. (1393). بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر تأمین منابع مالی در ورزش. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 1(3)، 43-49.
رمضانی، ر. (1387). اقتصاد و سرمایهگذاری در ورزش: مطالعه موردی فوتبال، سازمان تربیتبدنی.
زارع، ا.؛ بابائیان احمدی، ع.؛ مرادی، غ؛ حسینی، س. ع. (1393). شناسایی و رتبهبندی چالشهای موجود در روند خصوصیسازی باشگاههای فوتبال کشور بر اساس مدل PEST. مدیریت ورزشی. 6(4)، 575-593.
سازمان تربیتبدنی. (1382). طرح جامع ورزش کشور. مطالعات تفصیلی توسعه منابع مالی.
سلطانی، م.؛ کارگر، غ. ع.؛ کشکر، س.؛ و غفوری، ف. (1397). طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 42-54. doi: 10.22124/jsmd.2019.3251
عسکریان، ف. (1390). بررسی اقتصادی سرمایهگذاریهای ورزشی ایران در سال 1386. مدیریت و توسعه ورزش، 1، 42-53.
قره خانی، ح. (1389). بررسی چالشها و موانع توسعه خصوصیسازی باشگاههای فوتبال ایران، رساله دکتری تربیتبدنی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
نقدی، ی.؛ کاغذیان، س.؛ افشارپی، ا. (1392). تحلیل عوامل اقتصادی مؤثر بر درآمد باشگاههای فوتبال (باشگاههای منتخب جهان). اقتصاد توسعه و برنامهریزی، 2(1)، 21-43.
الهی، ع. (1387). موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری تربیتبدنی، دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران.
الهی، ع.؛ سجادی، ن. ا.؛ خبیری، م.؛ ابریشمی، ح. (1388). موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. مدیریت ورزشی، 1(1)، 189-202.
الهی، ع.، شورآقایی اردکانی، ز. (1383). بررسی وضعیت فوتبال کشور در مقایسه با استانداردهای اروپایی. مجلهی حرکت، 19، 24-33.
Alison, D. and Murray, M. (2007). The strategic sponsorship process in a non-profit sport organization. Sport Marketing Quarterly, 16(1), 45-59.
Amador, L. Campoy-Muñoz, P. Cardenete M. A. & Delgado M. C. (2016): Economic impact assessment of small-scale sporting events using Social Accounting Matrices: an application to the Spanish Football League, Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, DOI: 10.1080/19407963.2016.1269114
Caiado, J., Couto, E., & Samagaio, A. (2009). Sporting, financial and stock market performance in English football: an empirical analysis of structural relationships. CEMAPRE Working Papers, Centre for Applied Mathematics and Economics (CEMAPRE), School of Economics and Management (ISEG), Technical University of Lisbon, No 0906, 41. Retrieved from http://cemapre.iseg.utl.pt/archive/preprints/395.pdf
Callejo, M. B., & Forcadell, F. J. (2006). Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51–64.
Dima, T. (2015). The Business Model of European Football Club Competitions. Procedia Economics and Finance, 23, 1245–1252
Gi-Yong, Koo. (2004). Sport sponsorship match-up effect on consumer based brand equity: An application of the schematic information process, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University.
Hull, C. E. & Lio, B. H. (2006). Innovation in non-profit and for-profit organizations:Visionary, strategic, and financial considerations, Journal of Change Management, 1(6), 53-65.
Keshock, Christopher.M. (2004). The effect of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University. 57-63.
E. M. R., Oliveira. V., Pavlovic. V., Fischer. C. N., Machado. A. A., & Tertuliano. I. W. (2018). The Influence of Expenditures in Football Industry Results: Case Study of the Brazilian Football League. Management:Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies.23(1). 1–12.
V., Milacic. S., Ljumovic. I. (2014). Controversies about the Accounting Treatment of Transfer Fee in the Football Industry. Management - Journal for Theory and Practice of Management. 19(70). 17–24.
Pawlowski, T., Nalbantis, G., and Coates, D. (2018). Perceived game uncertainty, suspense and the demand for sport. Economic Inquiry, 56(1), 173-192.
Perez-Perez, M, Serrano Bedia, A.M., Concepcion Lopez-Fernandez, M., García-Piqueres, G. (2018). Research opportunities on manufacturing flexibility domain: A review and theory-based research agenda, Journal of Manufacturing Systems, 48(1), 9–20.
Plumley, D., Wilson, R., & Ramchandani, G. (2017). Towards a model for measuring holistic performance of professional Football clubs. Soccer & Society, 18(1), 16–29.
Rodriguez-Pomeda, J., Casani, F., & Alonso-Almeida, M. del M. (2017). Emotions’ management within the Real Madrid football club business model. Soccer and Society, 18(4), 431–444.
Scelles, N. & Andreff, W. (2017). Economic model of a professional football club in France. In: Chanavat, N.- Desbordes, M. Lorgnier, N. (ed.). Routledge handbook of football marketing. Routledge International Handbooks, Abingdon: Routledge, 3(2), 60-72.
Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: a marketing perspective, unpublished doctoral degree dissertation, faculty of management, University of Johannesburg.
Tertuliano, I. W., Lima, E. M. R., Oliveira, V., Santana, B. A., Pavlović, V., & Machado, A. A. (2019). Sport management in Emerging Economy: Squad size, Expenses and Results–Case of the Brazilian Football League. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies. 17(2).342-256.
Wikner, J & Backstrand, J. (2018). Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer driven manufacturing, Production & Manufacturing Research, 6(1), 3-25.
Winand, M., Zintz, T., Scheerder, J. (2010). A Financial Management Tool for Sport Federations, University of Stirling, 4(7),387-403.
Zohrabi, F. Amiri, R. Rooham, M. Sahsavari, A. (2013). The Role of Media in Economic evolution of Championship Sport, Advances in Environmental Biology, 7(8), 1563-1.
_||_References
Alison, D. and Murray, M. (2007). The strategic sponsorship process in a non-profit sport organization. Sport Marketing Quarterly, 16(1), 45-59.
Amador, L. Campoy-Muñoz, P. Cardenete M. A. & Delgado M. C. (2016): Economic impact assessment of small-scale sporting events using Social Accounting Matrices: an application to the Spanish Football League, Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, DOI: 10.1080/19407963.2016.1269114
Askarian, F. (2012). Economic Survey of Iranian Sports Investments in 2007. Sports Management and Development, 1, 42-53
Caiado, J., Couto, E., & Samagaio, A. (2009). Sporting, financial and stock market performance in English football: an empirical analysis of structural relationships. CEMAPRE Working Papers, Centre for Applied Mathematics and Economics (CEMAPRE), School of Economics and Management (ISEG), Technical University of Lisbon, No 0906, 41. Retrieved from http://cemapre.iseg.utl.pt/archive/preprints/395.pdf
Callejo, M. B., & Forcadell, F. J. (2006). Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51–64.
Dima, T. (2015). The Business Model of European Football Club Competitions. Procedia Economics and Finance, 23, 1245–1252.
Ehsani, M.; Abu Darda, Z. And Eghbali, M. (2007). Investigating the reasons for sponsors' lack of support for women's professional sports in Isfahan. Journal of Motor Science and Sport, 12 (3), 111-120.
Elahi, A. (2007). Obstacles and Strategies for Economic Development of the Football Industry of the Islamic Republic of Iran, PhD Thesis, Faculty of Physical Education, University of Tehran.
Elahi, A.; Sajjadi, N.; Khabiri, M.; Abrishami, H. (2008). Obstacles in the development of attracting income from financial support in the football industry of the Islamic Republic of Iran. Sports Management, 1 (1), 189-202.
Elahi, A., Shura Aghaei Ardakani, Z. (2004). Investigating the state of football in the country in comparison with European standards. Journal of Movement, 19, 24-33.
Gharakhani, H. (2009). Investigating the Challenges and Obstacles to the Privatization Development of Iranian Football Clubs, PhD Thesis in Physical Education, Tarbiat Modares University, Tehran.
Gi-Yong, Koo. (2004). Sport sponsorship match-up effect on consumer-based brand equity: An application of the schematic information process, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University.
Hosseini, S. ا. (2014). Marketing in Women's Sports and Challenges, Journal of Sports Science Research, No. 30.
Hull, C. E. & Lio, B. H. (2006). Innovation in non-profit and for-profit organizations: Visionary, strategic, and financial considerations, Journal of Change Management, 1(6), 53-65.
Khabiri, M. (2004). Comparison of the status of professional football league clubs with UEFA criteria and selected clubs from South Korea, Japan, UAE and Turkey, research project, Physical Education Research Institute.
Keshock, Christopher.M. (2004). The effect of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University. 57-63.
E. M. R., Oliveira. V., Pavlovic. V., Fischer. C. N., Machado. A. A., & Tertuliano. I. W. (2018). The Influence of Expenditures in Football Industry Results: Case Study of the Brazilian Football League. Management:Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies.23(1). 1–12.
Naghdi, y.; Kaghazian, S.; Afsharpi, A. (2014). Analysis of economic factors affecting the income of football clubs (selected clubs in the world). Development Economics and Planning, 2 (1), 21-43.
Padash, d.; Sultan Hosseini, M.; Khabiri, M.; Fathi, S. (2013). Determining and prioritizing the managerial and executive factors affecting the privatization of sports clubs by AHP method. Sports Management Studies, 4 (15), 47-62.
V., Milacic. S., Ljumovic. I. (2014). Controversies about the Accounting Treatment of Transfer Fee in the Football Industry. Management - Journal for Theory and Practice of Management. 19(70). 17–24.
Pawlowski, T., Nalbantis, G., and Coates, D. (2018). Perceived game uncertainty, suspense and the demand for sport. Economic Inquiry, 56(1), 173-192.
Perez-Perez, M, Serrano Bedia, A.M., Concepcion Lopez-Fernandez, M., García-Piqueres, G. (2018). Research opportunities on manufacturing flexibility domain: A review and theory-based research agenda, Journal of Manufacturing Systems, 48(1), 9–20.
Plumley, D., Wilson, R., & Ramchandani, G. (2017). Towards a model for measuring holistic performance of professional Football clubs. Soccer & Society, 18(1), 16–29.
Ramezani, R. (2007). Economics and Investment in Sport: A Case Study of Football, Physical Education Organization.
Rezaei P., Shabani, A. (2015). Investigating the effect of mass media on financing in sports. Communication Management in Sports Media, 1 (3), 43-49.
Rodriguez-Pomeda, J., Casani, F., & Alonso-Almeida, M. del M. (2017). Emotions’ management within the Real Madrid football club business model. Soccer and Society, 18(4), 431–444.
Scelles, N. & Andreff, W. (2017). Economic model of a professional football club in France. In: Chanavat, N.- Desbordes, M. Lorgnier, N. (ed.). Routledge handbook of football marketing. Routledge International Handbooks, Abingdon: Routledge, 3(2), 60-72.
Soltani, M.; Kargar, Gh.; Kashker, S.; And Ghafouri, F. (2019). Designing a revenue model for professional football clubs in Iran. Sports Management and Development, 7 (4), 42-54. doi: 10.22124 / jsmd.2019.3251
Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: a marketing perspective, unpublished doctoral degree dissertation, faculty of management, University of Johannesburg.
Tertuliano, I. W., Lima, E. M. R., Oliveira, V., Santana, B. A., Pavlović, V., & Machado, A. A. (2019). Sport management in Emerging Economy: Squad size, Expenses and Results–Case of the Brazilian Football League. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies. 17(2).342-256.
Torabi, T.; The victim, M.; Bagheri, M.; Tarighi, S. (2016). New methods of financing football clubs in developed countries and its comparative study with developing countries (special case: professional football clubs of Iran and England Premier League). Journal of Investment Knowledge, 4 (13), 217-232.
Wikner, J & Backstrand, J. (2018). Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer driven manufacturing, Production & Manufacturing Research, 6(1), 3-25.
Winand, M., Zintz, T., Scheerder, J. (2010). A Financial Management Tool for Sport Federations, University of Stirling, 4(7),387-403.
Zare,A .; Babaian Ahmadi, A .; Moradi, Gh; Hosseini, S.E. (2015). Identify and rank the challenges in the privatization process of the country's football clubs based on the PEST model. Sport Management. 6 (4), 575-593.
Zohrabi, F. Amiri, R. Rooham, M. Sahsavari, A. (2013). The Role of Media in Economic evolution of Championship Sport, Advances in Environmental Biology, 7(8), 1563-1.