نقش واسطهای رضایت احساسی در ارتباط کیفیت تیمی با دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس تهران)
الموضوعات : علوم ورزشزین العابدین رضائی 1 , عباس خدایاری 2 , علیرضا الهی 3 , مهدی کهندل 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران.
الکلمات المفتاحية: هواداران, دلبستگی, کیفیت تیمی, رضایت احساسی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق تعیین ارتباط بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال (مطالعه موردی: هواداران باشگاه پرسپولیس) با در نظر گرفتن نقش واسطهای رضایت احساسی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی میباشد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، هواداران تیم فوتبال پرسپولیس (220=n) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده و پرسشنامههای الکترونیکی را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه بود و از پرسشنامه کیفیت تیمی ژان و همکاران(1997)، پرسشنامه رضایت احساسی رینولد و بیتی(1999) و پرسشنامه دلبستگی محقق ساخته استفاده شده است. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد، کیفیت تیمی بر روی رضایت احساسی و دلبستگی هواداران تأثیر دارد و نیز رابطه بین رضایت احساسی و دلبستگی هواداران مثبت و معنادار میباشد. همچنین نقش میانجیگری مثبت رضایت احساسی بر رابطه بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران مورد تأیید قرار گرفت. بطورکلی میتوان گفت که باشگاهها به منظور تقویت کیفیت تیمی با بهرهگیری از بازیکنان باکیفیت و ستاره، میتوانند بر دلبستگی هواداران تأثیر بگذارند.
_||_