پیش بینی مهارت های حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی قم براساس مسولیت پذیری اجتماعی وخلاقیت
الموضوعات : مدیریت تعالی آموزشی
1 - مدرسه اطهر
الکلمات المفتاحية: معلمان, خلاقیت, مسئولیتپذیری, اجتماعی, حرفهای, مهارتهای,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش پیشبینی مهارتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی قم بر اساس مسئولیتپذیری اجتماعی و خلاقیت بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعهآماری شامل 746 نفر ازمعلمان مدارس ابتدایی آموزشوپرورش استان قم بودند. نمونهآماری 254 نفر از اعضای جامعه بودند که براساس فرمول کوکران به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه"مهارتهایحرفهای" حاجیزاده (۱۳۹۰)، "مسئولیتپذیری اجتماعی" کارول (1991) و "خلاقیت" عابدی (1372) به ترتیب با پایایی 0.80، 0.84 و 0.90 مطابق آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آزمونهای تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون، در قالب نرم افزارSPSS نشان داد: بین مسئولیتپذیری اجتماعی و خلاقیت با مهارتحرفهای رابطه معناداری وجود دارد. و مسئولیتپذیری اجتماعی 0.29 و خلاقیت 5.4 واریانس تغییرات مهارتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی را پیشبینی میکند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که برای توسعهمهارتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی باید روی ارتقائ مسئولیتپذیری اجتماعی آنان بیشتر از خلاقیت برنامهریزی شود.
_||_