توسل و طلب شفاعت در نگاه قرآن و حکمت متعالیه
الموضوعات : اندیشه های فلسفی و کلامیسینا علوی تبار 1 , الهه پاکزاد 2
1 - جامعه المصطفی
2 - حوزه علمیه قم
الکلمات المفتاحية: قرآن, حکمت متعالیه, توسل, شفاعت, صدرالمتالهین,
ملخص المقالة :
در نگاه قرآن، توسل به اولیاء الهی سه گونه است: وسیله قرار دادن ذات الهی، توسل به دعای اولیاء الهی و توسل به منظور برآورده شدن حاجات توسط خود اولیاء الهی. قسم سوم از توسل به اولیاء الهی از نگاه حکمت متعالیه قابل تحلیل و بررسی است و حکمای حکمت متعالیه معتقدند: این قسم نه تنها منافاتی با توحید افعالی ندارد بلکه کاملاً منطبق بر چینش نظام هستی بوده و اولیاء الهی مجرای اراده الهی محسوب میشوند.در منطق قرآن، اولیاء الهی درصورتیکه از سوی خداوند متعال مأذون باشند قدرت بر شفاعت و تاثیرگذاری دارند و در نگاه حکمت متعالیه شفاعت نور وجودی است که از خداوند متعال بر جواهر و وسائط بین او و سایر مخلوقات میتابد و به واسطه این تابش، نقایص ممکنات جبران میشود. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی اولاً به ارائه تبیینی نو از انواع توسل و شفاعت از نگاه قرآن پرداخته؛ ثانیاً نظرحکمت متعالیه در این باره را روشن ساخته و ثالثاً به یک شبهه مهم در زمینه توسل و طلب شفاعت که بر اساس مبانی حکمت متعالیه مطرح شده و تاکنون پاسخی بر آن داده نشده، پاسخ داده ایم.