بررسی نقش حمایت اولیاء در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با میانجی گری درگیری تحصیلی دانش آموزان (عاطفی، شناختی، رفتاری) در مدارس ابتدایی دوره دوم منطقه دو تهران
الموضوعات :نازنین بنی اسدی 1 , کتایون آبابایی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران شمال، ایران،
2 - گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی.
الکلمات المفتاحية: حمایت والدین, پیشرفت تحصیلی, درگیری تحصیلی (عاطفی, شناختی, رفتاری), ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط حمایت اولیا با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری درگیری تحصیلی دانشآموز (عاطفی، شناختی، رفتاری) در مدارس ابتدایی دوره دوم منطقه دو تهران است. روش تحقیق، پیمایشی توصیفی و گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه بوده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان مدارس ابتدایی منطقه دو تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱ به تعداد ۱۱۰۶۲ نفر بود. تعداد ۳۹۶ نفر دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ضریب همبستگی 0.367 همبستگی متوسط بین متغیرهای درگیری تحصیلی، حمایت اولیاء و پیشرفت تحصیلی را نشان داد. شاخص نیکویی برازش مدل 0.41 (GOF) ، نشانگر برازش قوی مدل بود . نتایج نشانگر همبستگی بین موُلفههای حمایت والدین و درگیری تحصیلی (β=0.031,p=0.000)، موُلفههای حمایت والدین و پیشرفت تحصیلی (بدون متغیر میانجی) (β=0.287,p=0.000) و بین موُلفههای درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی (β=0.420,p=0.000) بود. بعد از ورود متغیر میانجی درگیری تحصیلی رابطه حمایت والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموز (β=0.003,p=0.976) معنادار نشد. بنابراین درگیری تحصیلی بهطور کامل رابطه بین حمایت اولیا و پیشرفت تحصیلی را میانجیگری میکند.
آزادی ده بیدی، فاطمه؛ قربانی، رقیه و فولاد چنگ، محبوبه. (1398). مدل علی درگیری تحصیلی: نقش حمایت تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 12 (47)، 159-183.
بنی اسدی، نازنین (1401)،روش¬های پژوهش و نگارش علمی: راهنمای گام به ¬گام طرح پیشنهادی(پروپوزال)، انتشارات تهران: مکعب.
تقی پور، حسینعلی، کشاورز لشکناری، روح اله، و یوسف رشیدی، علی اصغر. (1396). دانش محتوایی روشهای معلمی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. کنفرانس پژوهش های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی.
داوودی. (2014). ارائه مدل پیشبینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تأکید بر نقش خودکارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی 1 (4)، 69-76.
دسترنج, منصوره. (1392). بررسی تأثیر اشتغال دانشجویان بر موفقیت تحصیلی آنان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 7 (22)، 145-159.
سروی, صبا, دهقانی، مقدمزاده. (2021). بررسی رابطه درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران. راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی 9 (4) 65-71.
سماوی، سید عبدالوهاب، ابراهیمی، کلثوم، جاودان، موسی (1395). بررسی رابطه درگیری های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 92-71.
شیرازی، رحیم، مهاجران، بهناز، قلعه ای، علیرضا (1396). بررسی نقش میانجی انتظارات والدین و مشارکت والدین در رابطه بین انتظارات معلمان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13 (3)، 249-229.
صالح اردستاني سميرا، خرمايي فرهاد (1397). رابطه بين حمايت والدين و تحصيل گريزي دانش آموزان: نقش واسطه اي اهداف پيشرفت 145-167.
صفایی, رضایی، طالع پسند. (2019). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی. فصلنامه روان¬شناسی تربیتی15 (52)، 239-268.
قدم پور، عزت اله، میرزایی فر، داود، سبزیان ، سعیده (1393). بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی¬در دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان (پیشبینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی) ، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 34 (10)، 247-233.
وکیلی، سمیرا، نقش، زهرا ، رمضانی خمسی، زهرا (1397). نقش واسطهگری درگیری تحصیلی در رابطه بین هیجان تحصیلی و پیشرفت ، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 12، 627-615.
Ali, M. M., & Hassan, N. (2018). Defining concepts of student engagement and factors contributing to their engagement in schools. Creative Education, 9(14), 2161-2170.
Bradley, G. L., Ferguson, S., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2021). Parental support, peer support and school connectedness as foundations for student engagement and academic achievement in Australian youth. In Handbook of positive youth development (pp. 219-236). Springer, Cham.
Delfino, A. P. (2019). Student engagement and academic performance of students of Partido State University. Asian Journal of University Education, 15(1).
Ernawati, E., Arifin, Z., & Mansyur, M. (2022). The Influence Of Parents In Increasing Learning Motivation On Student Achievement (Children). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 160-169.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Gil, A. J., Antelm‐Lanzat, A. M., Cacheiro‐González, M. L., & Pérez‐Navío, E. (2021). The effect of family support on student engagement: Towards the prevention of dropouts. Psychology in the Schools, 58(6), 1082-1095.
Ivanova, A., & Moretti, A. (2018). Impact of depth and breadth of student involvement on academic achievement. Journal of Student Affairs Research and Practice, 55(2), 181-195.
Jelas, Z. M., Azman, N., Zulnaidi, H., & Ahmad, N. A. (2016). Learning support and academic
Langford, C. P. H., Bowsher, J., Maloney, J. P., & Lillis, P. P. (1997). Social support: a conceptual analysis. Journal of advanced nursing, 25(1), 95-100.
Lee, J. S. (2014). The relationship between student engagement and academic performance: Is it a myth or reality?. The Journal of Educational Research, 107(3), 177-185.
Li, W., Gao, W., & Sha, J. (2020). Perceived teacher autonomy support and school engagement of Tibetan students in elementary and middle schools: Mediating effect of self-efficacy and academic emotions. Frontiers in Psychology, 11, 50.
Maamin, M., Maat, S. M., & H. Iksan, Z. (2021). The influence of student engagement on mathematical achievement among secondary school students. Mathematics, 10(1), 41.
Maralani, F. M., Lavasani, M. G., & Hejazi, E. (2016). Structural modeling on the relationship between basic psychological needs, academic engagement, and test anxiety. Journal of Education and Learning, 5(4), 44-52.
Núñez, J. C., Epstein, J. L., Suárez, N., Rosário, P., Vallejo, G., & Valle, A. (2017). How do student prior achievement and homework behaviors relate to perceived parental involvement in homework?. Frontiers in psychology, 8, 1217.
Ozturk, I. (2008). The role of education in economic development: a theoretical perspective. Available at SSRN 1137541.
Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology, 104(3), 700.
Roksa, J., & Kinsley, P. (2019). The role of family support in facilitating academic success of low-income students. Research in Higher Education, 60(4), 415-436.
Sahil, S. A. S. (2010). A Structural Model of the Relationships between Teacher, Peer and Parental Support, Behavioural Engagement, Academic Efficacy and Cognitive Engagement of Secondary School Adolescents. Sintok: University Utara Malaysia.
Trowler,¬V. (2010). Student engagement literature review. The higher education academy,¬11(1), 1-15.
Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2013). Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts. European psychologist.
Yusup, N. B., & Ahmad, A. (2016, October). The influence of parents support and its relationship with student’s achievement in English education. In International Conference on Education and Regional Development 657-662.