ابعاد چارچوب توسعه حرفه ای دانشجو معلمان (مطالعه موردی: رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان)
الموضوعات :محمد خاکی 1 , شهرام عروف زاد 2 , مینا مستحفظیان 3 , مهدی نویدادهم 4
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
3 - مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه تریت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه فرهنگیان, دانشجو معلمان تربیتبدنی, توسعهء حرفه ای,
ملخص المقالة :
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، بر اساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئتعلمی و مدرسان پیشکسوت تربیت معلم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحی شد. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحیشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری انجام شده است. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل موثر بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائه شده است تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
