ابعاد چارچوب توسعه حرفه ای دانشجو معلمان (مطالعه موردی: رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان)
الموضوعات :محمد خاکی 1 , شهرام عروف زاد 2 , مینا مستحفظیان 3 , مهدی نویدادهم 4
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
3 - مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه تریت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه فرهنگیان, دانشجو معلمان تربیتبدنی, توسعهء حرفه ای,
ملخص المقالة :
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، بر اساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئتعلمی و مدرسان پیشکسوت تربیت معلم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحی شد. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحیشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری انجام شده است. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل موثر بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائه شده است تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
احسانی، محمد؛ صفاری، مرجان؛ امیری، مجتبی؛کوزه چیان، هاشم(1393). طراحی مدل ورزش همگانی ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره پیاپی 17، ص 87-108.
آقاجانلو، سعیده؛ حیدری، زهرا؛ آقاجانلو، الناز(1395). جایگاه پژوهش بین دانشجومعلمان با تاکید بر اخلاق پژوهش، دومین همایش ملی تربیت معلم، دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، ایران.
اکبری، بهنام؛ صالحی، جلال؛ شریفی، خلیل(1394). تربیت معلم وتوسعه مهارت کارآفرینی در دانشجو معلمان، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، ایران.
بدری گرگری، رحیم؛ فتحی آذر؛ اسکندر، حسینی نسب؛ سید داوود، مقدم محمد(1389). تاثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو، معلمان مراکز تربیت معلم تبریز، نشریه؛ مطالعات تربیتی و روان شناسی، دوره 11، صص 210.189.
برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم انداز 1404(1391). رشد معلم، 303(35)، 24–2.
جعفریان یسار، حمید؛ آقاجانی، هادی(1393). معلم متعهد و متخصص دانشگاه فرهنگیان در آیینه اسناد و منابع. کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی. قم: مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر.
حقیقی، محمدعلی؛ رعنایی، حبیب اله(1376). بهره وری نیروی انسانی ارزشیابی عملکرد کارکنان. انتشارات ترمه.
درویشی. مریم؛ افجه، علیاکبر؛ محمدیان، محمود؛ امیری، مقصود(1393)، ارائه مدلی برای بخش بندی مصرف کنندگان در محیط های خردهفروشی چندکاناله و چندرسانهای بر اساس متغیرهای روان شناختی و اجتماعی، رساله دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
ریاضی، اعظم؛ میرزامحمدی، محمدحسن؛ ایمانی، محسن(1397). بررسی تحلیلی ویژگیهای معلم در اسناد آموزش و پرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 43(27), 77–95.
زجاجی، ندا؛ خنیفر، حسین؛ آقاحسینی، نقی؛یزدانی، حمیدرضا(1396). طراحی چارچوب توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان. تدریس پژوهی، 5(4)، 143–164.
شیرازی نژاد، امیر ؛ سعیدیان، نرگس ؛ شاه طالبی، بدری(1398). شناسایی و اعتباریابی عوامل توسعه حرفهای مدیران مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. پنجمین کنفرانس علوم انسانی، صص 11–1.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداخت چی، محمدحسین؛ قهرمانی، محمد(1392). کاوش فرآیند توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه داده بنیاد. نوآوری های آموزشی، (12 45) صص,176–. 149.
طهماسب زاده شیخلارد، داود؛ اسمی، کرامت؛ حسین نژاد، اکرم؛ قلی پور، سمیرا(1396). میزان برخورداری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از مولفههای شایستگی حرفهای معلمان. توسعه حرفهای معلم، 2(3), 1–20.
فتحی، معصومه؛ سعیدیپور، اسماعیل؛ ابراهیمیقوام، صغری؛ دلاور، علی(1397). موفقیت برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگیهای حرفهای معلمی. مطالعات برنامه درسی، 50(13)، 139–166.
کاظمی، شبنم؛ فارسی، فاطمه(1395). دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان نسبت به یکی از مولفه آزمون جامع (تجربیات کارورزی) به عنوان نظام سنجش صلاحیت حرفهای دانشجو معلمان، دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، ایران.
همتی نژاد، مهرعلی؛ افشارنژاد، طاهره؛ رمضانی نژاد، رحیم(1388). ارزشیابی مسابقات علمی - تخصصی معلمان تربیتبدنی و تاثیر آن بر عملکرد حرفهای. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره (3)، پیاپی 24.
Arnon, S & Reichel, N. (2009), closed and open-ended question tools in a telephone survey about "The Good Teacher'«: An example of a mixed method study. Journal of Mixed Methods Research, 3(2), 172-196.
Guskey, T. R. (2000). Evaluating professional development. Corwin press.
Ho, P. & North, S. (2015). Evidencing teacher education: Strategies for assessment graduate teachers teaching competencies to inform program quality. Advances in scholarship of teaching and learning, 2(2). 1-14.
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling, 3nd Ed. New York: Guilford.
Mukhopadhyay, R. (2014). Quality in teacher education: various parameters and effective quality management. IOSR Journal Of Humanities And Social Science, 19(2) 66-71.
Richter, D. Kunter, M. Klusmann, U. Lüdtke, O. & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116–126.
Riabovol, L. (2017). the essence and structure of history and legal studies teacher’s competency: analysis of ukrainian and foreign scholars’ approaches, Comparative Professional Pedagogy 7(3). 26-34. DOI: 10.1515/rpp-2017-0032.
Sumantri, M ., Whardani, P. (2017). Relationship between Motivation to Achieve and Professional Competence in the Performance of Elementary School Teachers. International Education Studies. 10. 118. 10.5539/ies.v10n7p118.