شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش مجازی مبتنی بر عدالت آموزشی
الموضوعات :مریم زارعی 1 , مهتاب سلیمی 2 , مژگان عبدالهی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج،ایران
3 - 3- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, آموزش مجازی, عدالت آموزشی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش مجازی که منجر به عدالت آموزشی میشود می باشد. که از نظر هدف بنیادی و از نظر روش کیفی از نوع داده بنیاد می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل مسئولین وصاحبنظران و دبیران خبره آموزش و پرورش می باشد. نمونه آماری شامل 15 نفر از مسئولین آموزش و پرورش است که به روش گوله برفی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته که روایی و پایایی آن مورد تایید متخصصان قرارگرفته است.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از کد گذاری مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار Atlasti نشان داد آموزش مجازی مبتنی بر عدالت آموزشی شامل 8 بعد( ساختاری، فرایندی، فردی و خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فراملی) می باشد. بنابراین با توجه به نتایج حاصل از پژوهش لازم است مطالعاتی کاربردی، گسترده و تطبیقی در زمینه چگونگی ترویج و برقراری عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری انجام گیرد. همچنین به تقویت آموزش به عنوان یک منفعت عمومی نگریسته شود، چرا که آموزش و پرورش یکسان و برابر می تواند پناهی در برابر بی عدالتی ها و رشد و پیشرفت سرمایه های فکری کشور شود و ترکیب آموزش مجازی و عدالت آموزشی موجب ارتقائ کیفیت یادگیری متناسب با ویژگی های افراد می شود.
-اسکندریان، سپیده؛ عبدالهی، مژگان؛ محمدی نژاد گنجی، علیرضا(1399). شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در ایران با تاکید بر نظام آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، 1399 .
- اسلامی هرندی، فاطمه؛ کریمی، فریبا؛ نادی، محمدعلی(1398). شناسایی مؤلفه های عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، (47)13 صص75-55.
-اکبرزاده، فهیمه؛ قائدی، یحیی؛ صالحی، اکبر(1398). تبیین مؤلفه های عدالت آموزشی و تحلیل انتقادی جایگاه آن در گفتمان های ایدئولوژیک سازی و سازندگی. فصلنامه تربیت، (2)4صص33-5.
-انصاری، مریم؛ رجبی، معصومه (1395). تحلیلی بر مولفه های عدالت آموزشی از نظر جان راولز.
-بابائی فر، زینب؛ طاهری، زهرا (1400). عدالت آموزشی و تحقق آن در آموزش مجازی. سیزدهمین همایش ملی آموزش ،تهران.
-پوشنه، کامبیز؛ نوبخت، محمدباقر؛ حسین زاده، مریم (1398). بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، (2)12، صص180-.152
-تربتی نژاد، حسین؛ شاهورانی، مصطفی؛ حجگذاری، راحله(1401). بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر راهکارهای افزایش اثربخشی. پیشرفت های نوین در روانشناسی علوم تربیتی و آموزش و پرورش، شماره46، صص138-129.
-جعفری، حسن؛ کشمیری، فاطمه؛ دره شیری، سمیه ؛ عبقری، سید کاظم؛ باقیان، نجمه(1399) . تبیین دیدگاه ها و تجارب یاددهندگان و یادگیرندگان الکترونیک در رابطه با چالش های آموزش های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، (2)15صص128-116.
-جعفری، اسماعیل؛ همایونی بخشایش، نسرین؛ علم الهدی، جمیله(1400). تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دوره های مجازی. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی . (2)15 صص238-222 .
-جهانگردی،کیومرث (1397). برخی مقولات مهم عدالت آموزشی. پیوند ، شماره 461 صص5 -9 .
-رافتی، رضا (1397). الگوی ساختاری نابرابری آموزشی در مناطق آموزشی شهر مشهد. فصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، سال هشتم ،شماره ،10صص66-94.
-ربی خلجان، علی؛ محمودزاده گولی، محمدرضا(1401). چالش کمبود عدالت آموزش الکترونیکی در ایران و نقش مدیریتی معلم برای کاهش آن . همایش پژوهش های سازمان و مدیریت، دوره3،صص666-662.
-رحیم لو، مهدی؛ مرندی، احمد؛ حسن زادگان، یگانه (1400). بررسی میزان موفقیت دانش آموزان در دو نوع آموزش حضوری و مجازی با استفاده از الگوریتم های داده کاوی دانش اموزان ابتدایی شهرستان خوی. پیشرفت های نوین در روانشناسی علوم تربیتی و آموزش و پرورش، شماره46،صص139-164
ــ رستمي، شيدا (1397) .(قابليت هاي بستر فضاي مجازي بر تعليم و تربيت در آموزش و پرورش. نهمين همايش انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران، زاهدان، دانشگاه سيتان و بلوچستان.
-سيار ، حبیب الله؛ لطفی پور، پیمان؛ کاظم پور، اسماعیل (1391). تأثير آموزش مبتني بر فن آوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشي. فصلنامه روا نشناسي تربيتي شماره بيست و سوم، سال هشتم، بهار 1391.
-سیدی، سید محسن(1401). راهکارهای تحقق عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. اولین کنفرانس ملی تازه های روانشناسی تکاملی تربیتی، بندرعباس.
-شورچه، بهروز؛ حیدری، منصور؛ موسیوند، مریم؛ بشیریان، سعید؛ فراهانی، فرهاد؛ معصومی، سید محمود؛ براتی، مجید ؛ قادری، زهرا (1397). مقایسه تاثیر شیوه آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان. مجله علمی پژوهان، (2)18، صص97-.106.
-شیخ، طیبه؛ کر، فیروز؛ سقایی نیا، آرزو (1401). الگوی آموزش مجازی با تاکید بر عدالت آموزشی در دوران پاندمی کرونا. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، (2)8، 268-248.
-طالبی اباتری، زهرا؛ علم الهدی، جمیله (1399). یادگیری الکترونیکی گامی به سوی عدالت آموزشی. اولین همایش برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم.
-طالبی اباتری، زهرا؛ علم الهدی، جمیله (1399).عدالت آموزشی و آموزش مجازی.هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و آموزش سبک زندگی، گرجستان 2022.
-غفوری فرد، منصور (1399). رونق آموزش مجازي در ايران: توان بالقوهاي كه با ويروس كرونا شكوفا شد. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، (20)4، 34-331.
-قلی پور، مجتبی (1398). نگاهی به وضعیت عدالت آموزشی در ایران. شماره 90صص28-.17.
-کریمی موغاری، زهرا؛ مقصودلو، مهرداد؛ علمی، زهرا (1397). اثر نابرابری آموزشی بر اشتغال استان های ایران. پژوهش های اقتصادی ایران، (76)23صص106-85 .
-لشگری، امیر (1401). مدیریت موثر کلاس با تلفیق آموزش حضوری و مجازی پس از بحران کرونا . همایش تحقیقات میان رشته ای در مدیریت و علوم انسانی، دوره 4، صص630-624.
-محمد زاده اول، رضا؛ یادگاری، فردوس(1398). شناسایی عوامل مؤثر بر عدالت و ارائه مدل مناسب آن درآموزش دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، (2)13صص232-217.
-محمدی، رضا؛ سرمدی، محمدرضا؛ ابراهیم زاده، عیسی؛ معصومی فرد، مرجان (1398). تدوین و اعتباریابی مدل آموزش مجازی سوادآموزان دوره ی انتقال. (4)7 ،237-214.
-محمدی، مجید؛ حسینی صدر، سید محمدجواد (1398).ارائه مدل عدالت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش.پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 29،صص116-101.
-معصومی، لیلا؛ وکیلی مفرد، حسین؛ انصاری، نسیم؛ بهرامیان، راضیه (1398). ديدگاه دانشجويان تحصیلات تکميلی در خصوص اجرا و راه اندازی آموزش مجازی مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله علمی پژوهان، (3)17، صص33-26.
-نامجو، علی (1398) راهکارهای استفاده از آموزش مجازی ،علوم تربیتی :: نشریه پیوند :: فروردین و اردیبهشت 1398، شماره 464و 465 - صص : 42 -45.
-ولی پور،جعفر (1400). عدالت آموزشی ، شکاف اجتماعی بررسی نظام های آموزشی و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی دانش آموزان. آفاق علوم انسانی، شماره 59، صص96-81.
-هدايتي، فريفته (1399) ويروس كرونا؛ چالش ها و فرصت هاي آموزش مجازي، فصلنامه روا نشناسي تربيتي شماره 38، سال 1399-18.
-یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ یارمحمدی، مصیب؛ به جامه ، فاطمه (1398). پیش بینی خود مدیریتی بر اساس عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی با نقش واسطه اخلاق تحصیلی. پژوهش های نوین روانشناختی، (54)14صص273-292.
- Abdolahi, Seyed Majid ; Bagherzadegan, Amir, and Aghakasiri, Zohreh, (2020).The Callenges of Implenting E-learning Cours in Iran’s Higher Education: A University Management Perspecti. Interdisciplinary Journal of Vitual Learning in Medical Science (IJVLMS) is licensed under a Creative Commons Attribution-Noderivatives 4.0 International License.
- Adams M. (2016) “Pedagogical Foundations for Social Justice Education”. Teaching for Diversit Y and Social Justice, 27.
- Allen, D., & Parham, A. (2015). Achieving rooted cosmopolitanism in a digital age. In D. Allen & J. Light (Eds.), From voice to influence: Understanding citizenship in the digital age (pp. 254–272). Chicago, IL: Chicago University Press.
- Al Lily AE, Ismail AF, Abunasser FM, Alhajhoj Alqahtani RH, Distance Education As A Response To Pandemics: Coronavirus And Arab Culture, Technology In Society (2020), Doi Https://Doi.Org/10.1016/J.Techsoc.2020.101317.
- Berkovich, Izhak. (2014). A socio-ecological framework of social justice leadership in education ,Journal of Educational Administration, Volume: 52 Issue: 3.
-Bick, D. (2020). COVID-19: 2020 Is The International Year Of The Midwife. Midwifery,85(2020), 1–2.
-Bourdieu,P.(1986).The forms of capital.in J.richardson(Ed), Handbook theory and research for the sociology of education (pp.241 -258). New York, NY:Greenwood Press.
-Brighouse, H., & Swift, A. (2014a). The Place Of Educational Equality In Educational Justice. In K. Meyer (Ed.), Education,Justice And The Human Good. Fairness And Equality In The Educational System (Pp. 14–33). London, UK: Routledge.
- Chudzicka-Czupała, A. (2014). Psychological and moral determinants in accepting cheating and plagiarism among university students in Poland. Journal of Applied Psychology, 12(1), 75-98.
-Cornock, M. (2020). Scaling Up Online Learning During The Coronavirus (Covid-19)Pandemic. Matt Cornock Website. 12 March 2020.
- Cornock, M. (2020). Scaling Up Online Learning During The Coronavirus (Covid-19)Pandemic. Matt Cornock Website. 12 March 2020.
- Culp J. Educational justice. Philosophy Compass. 2020;e12713. https://doi.org/ 10.1111/phc3.12713
- Dump,Jenn(2020) DIMENSIONS OF EDUCATIONAL JUSTICE: PRACTICES, RECIPROCITY, AND INDIVIDUAL DEVELOPMENT , Published By Proquest LLC ( Proquest ). Copyright Of The Dissertation Is Held By The Author.
- Feng, Y., Cheng, Y., Wang, G., Xu, X., Han, H., & Wu, R. (2020). Radar Emitter Identification Under Transfer Learning And Online Learning. Information, 11 (1): 15
- Ishimaru AM, Takahashi S. Disrupting racialized institutional scripts: Toward parent-teacher transformative agency for educational justice. Peabody Journal of Education. 2017; 92(3): 343-362.
-Jafari E, Homayouni Bakhshayesh N, Alamolhoda J. [The Lived Experiences Of Students From Educational Justice In Virtual Education]. Tech. Edu. J. ****; **(*):**-**Http://Dx.Doi.Org/10.22061/Tej.2020.5291.2199
- Kaur, G. (2020). Digital Life: Boon Or Bane In Teaching Sector On Covid-19. CLIO: An Annual Interdisciplinary Journal Of History, 6(6), 416–27.
-UNESCO Institute Of Statistics. Guide To Measuring Information And Communication Technologies(ICT) In Education. Montreal: UNESCO Institute Of Statistics.
-Kumar, A. (2018). Justice And Politics In Energy Access For Education, Livelihoods And Health: How Socio-Cultural Processes Mediate The Winners And Losers. Energy Research & Social Science. 40. 3-13.
-Lall, S. And Singh, N. (2020). Covid-19: Unmasking The New Face Of Education. International Journal Of Research In Pharmaceutical Sciences, 11(SPL1), 48–53.
- Levin, H. M. (2018). The economic payoff to investing in educational Justice. Educational Researcher, 38(1), 5-20.
- Levin HM. The economic payoff to investing in educational justice. In P. Siljander at al (eds.) Schools in transition. New York: Sage Publication;2017. p. 161.188
-Lim, H. (2020). Post COVID 19 Christian Higher Education. Journal Of The Scholarship Of Teaching And Learning For Christians In Higher Education, 10(1), 1–3.
-Marry MA. Equality and Educational justice. In Encyclopedia of educational philosophy and theory. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd; 2018
- Matusov E, Marjanovic-Shane A. Beyond equality and inequality in education: Bakhtinian dialogic ethics approach of human uniqueness to educational justice. Dialogic pedagogy: An International Online Journal. 2018; 1-38.
-Mayo, P. (2020). The Corona Challenge To Higher Education. Culture E Studi Del Sociale, 5(1), 371–6.
-Merry MA. Equality And Educational Justice. In Encyclopedia Of Educational Philosophy And Theory. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd; 2018
- Merry, M. S. (2013). Equality, citizenship and segregation. New York: Palgrave Macmillan.
-ONASOGA , Olusola Taiwo ; AKINLABI , David Akintunde (2022)Prospects And Challenges
Of Adopting Virtual Teaching And Learning For Business Education Courses In Post Covid-19 Era, KWASU International Journal Of Education (KIJE) Vol. 4 Number 1, March 2022
-Organization For Economic Cooperation And Development (2016) PISA 2015 Results: Excellence and Equity In Education, Volume 1. Paris: OECD Publishing.
-Pather, N., Blyth, P., Chapman, J.A., Dayal, M.R., Flack, N.A., Fogg, Q.A. And Morley, J.W. (2020). Forced Disruption Of Anatomy Education In Australia And New Zealand: An Acute Response To The Covid‐19 Pandemic. Anatomical Sciences Education, 13(3), 284–300.
-Rangiwai, B. (2020). The Potential Impacts Of COVID-19 For The Master Of Applied Indigenous Knowledge (MAIK) Programme In Māngere. Te Kaharoa, 15(1), 1–14
-Rawls J. (2001). Justice as fairness ‐ A restatement, Cambridge, MA: Harvard University Press.
-Regmi ,Jones BMC Medical Education (2020) 20:91 Https://Doi.Org/10.1186/S12909-020-02007-6 .
-Nwabufo, Bibiana Ngozi; Nnaji, Florence Oluchi(2022) Challenges Of Virtual Teaching And Learning In Post Covid-19 Pandemic Era, KWASU International Journal Of Education (KIJE) Vol. 4 Number 1, March 2022.
-Salter LA, phelan S. the morality and political antagonisms of neoliberal discourse: Campbell brown and the corporatization of educational justice. International Journal of communication. 2017; 11: 3030-3050.
- Sanabria, O. B., Chavez, M. P., & Gómez Zermeño, M. (2018). Virtual Educational Model For Remote Communities In Chocó, Colombia. International Journal Of Education And Development Using Information And Communication Techno logy, 12 (2): 195-205.
-Sayyari H, Lotfipour P, Kazempour E. [The Impact Of ICT-Based Education On Educational Justice Development]. Educational Psychology. 2012; 8(23): 2-28. Persian.
- Schouten, G. (2012). Fair educational opportunity and the distribution of natural ability: Toward a prioritarian principle of educational justice. Journal of Philosophy of Education, 46(3), 472–491.
- Schouten, G. (2012). Fair educational opportunity and the distribution of natural ability: Toward a prioritarian principle of educational justice. Journal of Philosophy of Education, 46(3), 472–491.
-Shields, Liam, Anne Newmanand Satz, Debra (2017) "Equality Of Educational Opportunity", The Stanford Encyclopedia Of Philosophy (Summer 2017 Edition), Edward N. Zalta (Ed.), URL Https://Plato.Stanford.Edu/Archives/
-Taylor, D., Grant, J., Hamdy, H., Grant, L., Marei, H. And Venkatramana, M. (2020). Transformation To Learning From A Distance. Mededpublish, 9(1), 1–12.
-Taylor A. Expanding the frame: Building transational alliances for racial and educational justice. Peabody Journal of Education. 2017;92(3) : 405-424.
-Tran, T., Hoang, A. D., Nguyen, Y. C., Nguyen, L. C., Ta, N. T., Pham, Q. H. And Nguyen, T. T. (2020). Toward Sustainable Learning During School Suspension: Socioeconomic, Occupational Aspirations And Learning Behavior Of Vietnamese Students During COVID-19. Sustainability, 12(10), 1–19.
- UNESCO (2017) A Guide For Ensuring Inclusion And Equity In Education. The United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization.
-UNESCO Institute Of Statistics. Guide To Measuring Information And Communication Technologies (ICT) In Education. Montreal: UNESCO Institute Of Statistics.
-UNESCO. (2020a). COVID-19: Educational disruption and response. Retrieved from: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse.
-UNICEF News (2020). Startling disparities in digital learning emerge as COVID-19 spreads: UN education agency. Retrievedfromhttps://news.un.org/en/story/2020/04/1062232.
-Learning House. (2018). Online College Students 2018.Retrieved fromhttp://www. Learninghouse.com/knowledge-center/research/report/ocs2018.
-Western Governors University.Shaping the future of education after COVID-19.Available at: https://WWWgu.edu/blog/shaping-future education-after-covid-192101.html.2021.
-Yang, C. (2020). Exploring The Possibilities Of Online Learning Experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Teachers College: Columbia University.
-Yamani, N,. Shaterjalali, M,. & Eghbali, B. )2017(. Educational justice from the perspective of postgraduate students in a medical school in Iran: qualitative study. Reserch and Development in medical Education(RDME), 6(1), 23-2.