اقدامات و اهداف داعش در فضای رسانهای: درسهایی برای مقابله با آن
الموضوعات :محمد کمالی گوکی 1 , اردشیر کاظمی 2 , محمدجواد سلطانی 3
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
3 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: جذب نیرو, تبلیغات, داعش, جنگ روانی, فضای رسانهای,
ملخص المقالة :
تروریسم و خشونت در جهان امروز پیوندی نا گسستنی با رسانههای جدید دارد. اگر انحصار رسانهای دولت در زمانی سبب میشد این بازیگر پابند حاکمیت بر تأثیر اقدامات گروههای تروریستی روی افکار عمومی موانعی ایجاد کند، ظهور رسانههای جدید و دسترسی همگانی به آنها این سانسور را به شدت محدود کرده است و فضای ناامن کننده را تا عمق زندگی شهروندان تسری داده است. این پژوهش سعی دارد شیوههای استفاده داعش از فضای رسانهای را توضیح، سپس به تحلیل اهداف آن در این حوزه بپردازد. بر این اساس سوال اصلی که به دنبال پاسخ آن هستیم این است که اقدامات و اهداف داعش در فضای رسانهای چیست؟ و پاسخی که در قالب فرضیه به آن داده میشود این است که داعش با تاسیس شبکههای تلویزیونی و حضور موثر در شبکههای اجتماعی درصدد جذب نیرو و تبلیغات برای ایدئولوژی خود میباشد. انجام اقدامات تروریستی در یک فضای جغرافیای فقط مردمان همان منطقه را متأثر میکند، اما تأثیر بر افکار عمومی در سطح وسیعتر چه برای ایجاد ارعاب، تبلیغ و چه برای جذب نیرو و اعلان موجودیت از طریق رسانه صورت گرفته است. بنابراین این پژوهش سعی دارد با نگاهی متفاوت به به تروریسم تکفیری داعش بپردازد.
_||_