مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران: الگوی یابی در فرهنگ عمومی
الموضوعات :امید نوبخت 1 , محمد سمیعیانی 2 , داود دعاگویان 3
1 - مدرس دانشگاه
2 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
3 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
الکلمات المفتاحية: مدیریت, اعتراضات, اجتماعی, الگو, فرهنگ عمومی,
ملخص المقالة :
هدف:مدیریت اعتراضات اجتماعی با بهره برداری ظرفیت های فرهنگ عمومی همواره مورد توجه بوده است. هدف:شناخت ریشه اعتراضات اجتماعی در ایران، مهمترین آنها و راهکار های مدیریت اعتراضات با شناخت الگوی فرهنگ عمومی جامعه ایران ، مبتنی بر این سوال که الگوی مناسب مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران کدام است ، روش :نوع تحقیق توسعه ای و کاربردی است که در حوزه اعتراضات اجتماعی، با استفاده از مطالعات نظری و کتابخانه ای در بخش ادبیات تحقیق و جلسه خبرگی با بیست نفر ازنخبگان و مدیران در حوزه امنیت و تعدادی ازدانشجویان دانشگاه آزاد به صورت تصادفی، انجام شد. روایی پرسشنامه های این بخش از طریق پنج نفر از نخبگان و مدیران حوزه امنیت حاصل شد .در بخش ارائه الگوی فرهنگ عمومی مناسب برای مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران از نظرات 100 نفراز متخصصین حوزه فرهنگ و امنیت بهره برداری شد.دراین مسیر با توزیع پرسشنامه مبتنی بر اخذ روایی آن از طریق متخصصین و حصول پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ،الگوی مفهومی پیشنهادی آنان در ابعاد چهار گانه به انضمام مولفه ها و شاخص های آنها بدست آمد. یافته ها:یافته ها نشان داد، ریشه اعتراضات اجتماعی در جامعه ایران با لحاظ مسائل، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، عمدتا فرهنگی است.که با تاکید بر الگوی فرهنگ عمومی و ابعاد ، مولفه ها و شاخص های آن قابل مدیریت می باشد.ارائه الگوی شایسته مدیریت اعتراضات اجتماعی در ایران مبتنی بر فرهنگ عمومی ، است .
_||_