تاثیر فضای مجازی در کاهش گرایش کاربران ایرانی به هویت ملی و ضرورت اتخاذ سیاست مناسب رسانهای
الموضوعات :
1 - دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, فضای مجازی, دولت جمهوری اسلامی, کاربران ایرانی, سیاست رسانهای,
ملخص المقالة :
فضای مجازی بهعنوان واقعیتی نوظهور با کارکردهای خود و شکلدهی به تعاملات فرامرزی توانسته است بر جنبههای مختلف زندگی بشری تاثیر بگذارد که یکی مهمترین از آنها، عرصه هویت ملی میباشد. در اینجا استدلال این است که ارتباطات بدونمرز در فضای مجازی موجب بروز تحولاتی در نگرش افراد به هویت ملیِ خود گشته و ازاینرو بسیاری از جوامع را با مسئله بحران هویت ملی مواجه ساخته است. نکته اساسی در اینجا این است که فضای مجازی بر گرایشهای به هویت ملی در ایران نیز تاثیر گذاشته است، بهطوریکه درنتیجهی این تاثیرپذیری، بسیاری از ایرانیان درمعرض پرسشهای اساسی در رابطه با هویت ملی خود قرار گرفتهاند. بهعبارتی گسترش فضای مجازی و افزایش میزان بهکارگیری آن در ایران، توانسته است موجب کاهش گرایش بسیاری از کاربران ایرانی به هویت ملی خود شود. این وضعیت اتخاذ سیاستهای مناسب در عرصههای مختلف را ازسوی دولت جمهوری اسلامی، بهمنظور مقابله با چالش مذکور ضروری ساخته است که یکی از مهمترین حوزهها، حوزه رسانه میباشد. پژوهش حاضر بر این باور است که دولت جمهوری اسلامی با اصلاح رویکردها و سیاستهای خود در رابطه با رسانه صدا و سیما و فضای مجازی، میتواند به تقویت گرایش اعضای جامعه ایران به هویت ملی خود و جلوگیری از بروز بحران هویت ملی در کشور کمک نماید. لازمبهذکر است که در این مقاله از روش توصیفی–تحلیلی بهره برده شده است.
_||_