واکاوی رابطه فقر اقتصادی و رفتار انتخاباتی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان ایلام
الموضوعات :نصرتاله حیدری 1 , باقر آرایش 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، گروه علوم سیاسی، ایران، ایلام.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، گروه علوم سیاسی، ایران، ایلام.
الکلمات المفتاحية: مجلس شورای اسلامی, دانشجویان, رفتار انتخاباتی, فقر اقتصادی,
ملخص المقالة :
مشارکت سیاسی تنها در انتخابات خلاصه نمیشود، ولی در عین حال از قابلیت سنجش برخوردار است. آنچه که نقش تعیین کننده در نتایج انتخابات دارد، رفتار انتخاباتی شهروندان میباشد که در هر محدوده جغرافیایی متفاوت است. هدف اصلی تحقیق حاضر واکاوی رابطه بین فقر اقتصادی و رفتار انتخاباتی دانشجویان میباشد. بر مبنای طبقه بندی تحقیقات بر مبنای هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی، از منظر شیوه گردآوری اطلاعات و استفاده از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی، به لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این مجموعه پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط پانل متخصصین جامعه شناسی و علوم سیاسی دانشگاه های استان ایلام و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (85a=0/) تایید شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در حد فاصل سال 1390-1389 دانشگاه های آزاد استان ایلام بوده است. به دلیل گستردگی محدوه جغرافیایی تحقیق و مشکل دسترسی به کلیه اعضای جامعه آماری تعداد 250 نفر از آنها به کمک جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و کار داده پردازی و اخذ اطلاعات از آنها صورت گرفت. عمل داده پردازی داده های این تحقیق در محیط نرم افزاری SPSS و با کمک آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. برای آزمون فرضیه اصلی این تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن و برای تبیین نقش جمعی متغیرهای مستقل در تبیین واریانس متغیر وابسته از شیوه رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که کلیه متغیرهای دربرگیرنده فقر اقتصادی دارای رابطه مثبت و معنی دار با رفتار انتخاباتی بودند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام نشان داد که 8 متغیر فرار از بیکاری، ایجاد اشتغال برای مردم، کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد سرانه، منافع حاصل از حضور پای صندوق های اخذ رای، فراهم کردن مسکن برای مردم، تعدیل مقررات حاکم بر سیستم بانکی و کاهش نرخ تورم مجموعا توانسته اند 99% واریانس رفتار انتخاباتی مخاطبین را تبییین نمایند.
منابع فارسی
- ایمان، محمدتقی (1387)، «رفتار انتخاباتی و مشارکت سیاسی و مردم در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
- بایی لاشکی، مریم و زهرا پیشگاهیفرد (1388)، «تحلیل رفتار انتخاباتی: مورد مطالعه حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس در انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی»، فصلنامه پژوهشی جغرافیای انسانی، سال اول، شماره سوم، ص 32-23.
- بشریه، حسین (1386)، جامعه شناسی سیاسی، نشر نی، تهران.
- دارابی، علی (1388)، «بنیانهای نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 1، ، صص 37-9.
- رضوانی، محسن (1386)، «تحلیل رفتار انتخاباتی»، نشریه معرفت، شماره 123، صص 27-22.
- عطارزاده، مجتبی و حسین توسلی، (1389)، «تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان شهر اصفهان پیش از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی»، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شماره 5، ص 193-177.
- گلابچی، محمد (1384)، «نقش پندارهای جناحی در رفتار انتخاباتی»، ماهنامه اطلاعات سیاسی اقتصادی، شمارههای 216-215، صص 163-148.
- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (1382)، «بررسی نگرش و رفتار انتخاباتی مردم تهران»، گزارش شماره 183.
- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (1384)، «بررسی نگرش و رفتار انتخاباتی مردم تهران»، گزارش شماره 240.
- مهرگان، نادر و مرتضی عزتی (1385)، «تاثیر متغیرهای اقتصادی بر مشارکت مردم در انتخابات ایران»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال ششم، شماره اول، صص 63-51.