تبیین مولفه های تاثیرگذار بر مسیربندی سیستم توزیع مواد غذایی
الموضوعات : Jounal of Marketing Management
سعید عربی
1
,
فرشید نمامیان
2
,
یوسف محمدی فر
3
,
فخرالدین معروفی
4
1 - دانشجو دکتری، گروه مدیریت بازرگانی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت و کارافرینی ،دانشکده اقتصاد و کارافرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: مسیربندی , سیستم توزیع و مدل یابی معادلات ساختاری. ,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش، تبیین مولفه های تاثیرگذار بر مسیربندی سیستم توزیع مواد غذایی بوده است. برای نیل به هدف، بر مبنای مدل مفهومی پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 121 سوال طراحی گردید و از طریق روش نمونه گیری تصادفی با مشارکت 180 نفر بین مدیران، کارشناسان و نیروی انسانی خبره شرکت های پخش مواد غذایی در سطح استان کرمانشاه توزیع شد. پس از جمع آوری داده ها ، در بخش کمی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی، سوالاتی که دارای بار عاملی پایین بود حذف گردیده و بر اساس سوالات با بار عاملی بالا و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری در قالب مدل اولیه و مدل اصلاحی بر اساس شاخص های برازش مربوط به هر یک و با استفاده از معیارها و بارعاملی، ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با 965/.، پایایی و روایی هر یک از اجزا مدل و میزان تاثیر مولفه های اثر گذار بر مسیربندی سیستم توزیع مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از تاثیرمثبت و معنادار عوامل علی و زمینه ای ومحوری و تاثیر منفی و معنادار شرایط مداخله گر بر پیامدهای مدل پارادایمی پژوهش و سطح معناداری (sig) بالای 5% بر اساس آزمون کولموگروف اسمیرینف نشان دهنده توزیع نرمال داده ها بوده است.
کاظمی, نویدینکو و میرزایی. (2017). بررسی عوامل مرتبط با میزان فروش محصولات توسط پایانههای فروش (خردهفروشان) (ویژه صنایع غذایی شهر کرج). مدیریت بازاریابی، 12(35)؛ 111-127.
1. Kazemi, R., Navidi Nekou, R., & Mirzaee, A. A. (2017). Investigating the factors associated with the sales volume of sales through terminals (retailers) (Special food industry in Karaj). Jounal of Marketing Management, 12(35), 111-127.
2. Bijmolt, T. H., Broekhuis, M., De Leeuw, S., Hirche, C., Rooderkerk, R. P., Sousa, R., & Zhu, S. X. (2021). Challenges at the marketing–operations interface in omni-channel retail environments. Journal of Business Research, 122, 864-874.
3. Christou, E., & Chatzigeorgiou, C. (2020). Adoption of social media as distribution channels in tourism marketing: A qualitative analysis of consumers’ experiences. Journal of Tourism, Heritage & Services Marketing (JTHSM), 6(1), 25-32.
4. Hulthen, K. (2007). Economizing in differentiated distribution networks. European Business Review, 19 (6): 508-532.
5. Jamshidi, A., Aali, S., & Bafandeh Zendeh, A. (2019). Study the Development of Knowledge-based Employment in the Agricultural Cooperative with Grounded Theory. Co-Operation and Agriculture, 8(31), 27-56.
6. Karimi, H., Bakhsham, M., Almasifard, M. R., & Yarahmadi, M. (2022). Presenting a Model of the Success Factors of Cause-Related Marketing in Iran. New Marketing Research Journal, 11(4), 177-190.
7. Khakestarian, N., Paydar, M., Mahdavi, I., & Forghani, M., (2021). Ranking of the effective factors of food distribution channels of food distribution companies. Modern World, (14)1-11.
8. Kajwang, B. (2022). EFFECT OF DIGITAL DISTRIBUTION CHANNELS ON PERFORMANCE OF INSURANCE SECTOR. Journal of Marketing Studies, 5(1), 32-42.
9. Mira, A., Seyed-Hashemi-Toloun, M. R., & Borj-Soraya, L. (2013). Effective Factors of Niche Markets Recognition in Iranian Food Industry: Case Study on Iranian Sweet and Chocolate Industry. Management and Development Process, 26(3), 39-62.
10. NAJAR, E. (2021). Study of capillary marketing with a review approach. New Business Attitudes, 2(3), 75-87.
11. Prabhuram, TRajmohan, M., Tan, Y., & Robert Johnson, R. (2020). Performance evaluation of Omni channel distribution network configurations using multi criteria decision making techniques. Annals of operations research, 288, 435-456.
12. Safarzadeh, H. Miraie, V & Rezaie, R., (2009). Analysis of the role of components of distribution channels in promoting customer loyalty. Business management. 167-184.
13. Seyyedamiri, N., & Hendijani Fard, M. (2017). The effect of technology commercialization competence on competitive advantage: The moderating role of market orientation. New Marketing Research Journal, 7(1), 59-74.
14. Shankar, V., & Kushwaha, T. (2021). Omnichannel marketing: Are cross-channel effects symmetric. International Journal of Research in Marketing, 38(2), 290-310.
15. Sharifi, K., Nasaie, H., & Yavarzadeh, M. (2013). Identifying and prioritizing factors affecting the efficiency of the goods distribution network. Journal of Business Management. 5(2). 115-130.
16. Uche, B. D. (2021). EFFECT OF MARKETING DISTRIBUTION CHANNEL STRATEGIES ON THE PERFORMANCE OF COMMERCIAL BANKS IN NIGERIA. Academy of Marketing Studies Journal, 25, 1-16.
17. Wang, B., Jiang, W., & Chen, G. (2022). Cross-channel distribution and streamwise dispersion of micro-swimmers in a vertical channel flow: A study on the effects of shear, particle shape, and convective inertial torque. Physics of Fluids, 34(1).
18. Đalić, I., Stević, Ž., Erceg, Ž., Macura, P., & Terzić, S. (2020). Selection of a distribution channel using the integrated FUCOM-MARCOS model. International Review, (3-4), 80-96.
