الگوی توسعه حرفه ای اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر تحلیل زمینه ای
الموضوعات : Human resource managementمهشید سردارآبادی 1 , حسین مؤمنی مهموئی 2 , اسدالله زنگویی 3 , علی اکبر عجم 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار دانشگاه بیرجند و استادیار مدعو علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه حرفه ای, اساتید, دانشگاه آزاد اسلامی, تحلیل زمینه ای,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی وضع مموجود توسعه حرفه¬ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده¬ بنیاد انجام گرفت. جامعه¬ی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در توسعه حرفه¬ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. داده¬ها از طریق مصاحبه¬ی نیمهساختاریافته با هفده نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نه نفر از مدیران گروه¬های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش کدگذاری استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده¬ی پانزده مفهوم محوری و پنج مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل توسعه حرفه¬ای فرد گرا مبتنی بر توتالیتاریسم به عنوان پدیده مرکزی وضع موجود توسعه حرفه¬ای اساتید، چالش¬های توسعه حرفه¬ای (مشتمل بر مؤلفه¬هایی چون عدم همراهی عوامل توسعه حرفه¬ای، عملکرد سلیقه¬ای و کمیت¬گرایی در برنامه¬های توسعه حرفه¬ای)، رویه¬ها و فرآیندهای توسعه حرفه¬ای (مشتمل بر محورهایی چون مدیریت دانش استراتژیک، توجه به شایستگی¬های دانشی و ایجاد شبکه¬های تعاملی)، بسترهای شکل¬گیری وضع موجود (مشتمل بر محورهایی چون عوامل فراسازمانی، سازمانی و فردی) و پیامدهای وضع موجود ( مشتمل بر مؤلفه¬های پیامدهای فرهنگی، آموزشی و مدیریتی) مورد سازماندهی قرار گرفت.
