شناسایی عوامل مرتبط با الگوی رابطه الزامات برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون(مطالعه موردی : شهر کرمان)
الموضوعات :محسن منظری توکلی 1 , علی محمد صفا نیا 2 , سید صلاح الدین نقشبندی 3 , رضا نیک بخش 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامهریزی استراژیک , نیروی انسانی, استراتژی , موضعسازی خدمات , خدمات , موضعسازی,
ملخص المقالة :
در عصر حاضر ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی از بعد عملی و مصرف کالا و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد و سازمانهای ورزشی نیز مانند دیگر سازمانها در معرض تغییر و تحولات محیطی بسیار قرار دارند و برای مقابل با چنین وضعیتی ناگریزند از برنامهریزی استراتژیک استفاده کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مرتبط با الگو رابطه الزامات برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون در شهرکرمان انجام شده است . تحقیق موجود از نظر هدف توسعه ای و به لحاظ روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه و مدیران مجموعه های ورزشی بوده است. انتخاب نمونه به صورت هدفمند و در نقطه اشباع نظری به تعداد21 نفر بوده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیم ساختار یافته و روش تحلیل مصاحبه ها تحلیل مضمون بوده است.بهمنظور استخراج مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و تحلیل رابطه آن با استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی، 11 مضمون سازمان دهنده بهدستآمده است که 5 مضمون سازمان دهنده مربوط به متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و 6 مضمون سازمان دهنده مربوط به متغیر استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی هستند.نتایج ارائهشده نشان میدهد مضمون سازمان دهنده الزامات مدیریتی بخش بیشتری از مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و مضمون سازمان دهنده مقایسه هویتبخش بیشتری از مدل استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی را در مجموعههای ورزشی شهر کرمان تبیین میکند.
منابع
1- پاتریک، ج، پیلو و دیگران،(1379). راهنمای اجرائی برنامه ریزی استراتژیک، ترجمه منصور شریفی کلوی، تهران: نشر آروین
2- دعايي، ح،(1395)، مديريت منابع انساني نگرش کاربردي، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه فردوسي، مشهد
3- روستا، ا. (1401). مدیریت بازاریابی. تهران: سمت.
4- روستا،ا؛ونوس،د؛ابراهیمی،ع.(1402).مدیریت بازاریابی.تهران:سمت
5- سعادت ، ا (1402) مدیریت منابع انسانی ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،چاپ28
6- الفی ،ز،نجف زاده ،م (1396).رابطه عوامل درون سازمانی با برنامهریزی استراتژیک در هیئت های ورزشی استان اردبیل،فصلنامه علوم ورزش دانشکده تربیت بدنی و ورزش
7- منوریان،ع (۱۳۹۰)،فرآیند برنامهریزی استراتژیک ،فصل نامه مدیریت دولتی ,انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی شماره ۱۰،ص۶۷
8- کونانی،م (1400) ، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی خدمات ورزشی بخش خصوصی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا
9- تحسری،ز (1400) ، ارزیابی تأثیر ابعاد برنامهریزی منابع انسانی بر اهداف استراتژیک شرکت مهرام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مرکزی
10- Ahmed Salem Megraf, Ibrahim Ali Ehmouda (2016).The Impact of Strategic Planning o f Human Resources on the Organization. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 6, Issue 10, October 2016 312
11- Aldlaigan, A. H., & Buttle, F. (2002), SYSTRA-SQ: a new measure of bank service quality, International Journal of Service Industry Management, Vol. 13, No. 4, pp. 362-381.
12- Belhaj Rachid،Professor Tkiouat Mohamed، Mohamed Ali Khouaja(2018). An Agent Based Modeling approach in the Strategic Human Resource Management, including endogenous and exogenous factors. Simulation Modelling Practice and Theory
13- Chalip, L. (1992). 'The construction and use of polysemic structures: Olympic lessons for sport marketing'. Journal of Sport Management. 6 (1), 87 98
14- Fletcher, D. (2010). 'Applying sport psychology in business: A narrative commentary and bibliography'. Journal of Sport Psychology in Action, 1 (1), 139 – 149.
15- Houlihan, B. Bloyee, D. and Smith, A. (2011) 'Developing the research agenda in sport policy', International Journal of Sport Policy and Politics, 1(1): 1 12
16- Jones, G. & Spamer, M. (2011). 'A leadership Styles competency framework for governing bodies in sport', African Journal for Physical, Health Education, Recreation & Dance, 17 (2).
17- Monaghan and Sullivan(2012),playpower-sport meets marketing,licensing letter 31(9):4
18- Morrison(2021). Master's thesis .trategic Planning for Membership Growth in Nonprofit Community Sport. University of Waterloo
19- Mullin.hardy,Sutton(2000),sport marketing,:human kinetics
20- Smith,pr,(2021) Marketing Communications: An Integrated Approach 3rd Edition
21- Wann, D. L. Grieve, F. G. Zapalac, R. K. & Pease, D. G. (2008). 'Motivational profiles of sport fans of different sports'. Sport Marketing Quarterly, 17 (1), 6 – 19.
22- Gabriel Cach´on-Rodríguez a, ,1, Alicia Blanco-Gonz´alez a, , Camilo Prado-Rom´an a,3, Cristina Del-Castillo-Feito .(2023) How sustainable human resources management helps in the evaluation and planning of employee loyalty and retention: Can social capital make a difference?. Evaluation and Program Planning. 95 . 102171
فصلنامه تحقیقات و نظریههای نوین مدیریت دولتی
دوره 2، شماره 4، زمستان 1402، صفحات 72-96
شناسایی عوامل مرتبط با الگو رابطه الزامات برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون(مطالعه موردی : شهر کرمان)
محسن منظری توکلی1، علی محمد صفا نیا *2،سید صلاح الدین نقشبندی3، رضا نیک بخش4
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
چكيده
در عصر حاضر ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی از بعد عملی و مصرف کالا و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد و سازمانهای ورزشی نیز مانند دیگر سازمانها در معرض تغییر و تحولات محیطی بسیار قرار دارند و برای مقابل با چنین وضعیتی ناگریزند از برنامهریزی استراتژیک استفاده کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مرتبط با الگو رابطه الزامات برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون در شهرکرمان انجام شده است . تحقیق موجود از نظر هدف توسعه ای و به لحاظ روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه و مدیران مجموعه های ورزشی بوده است. انتخاب نمونه به صورت هدفمند و در نقطه اشباع نظری به تعداد21 نفر بوده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیم ساختار یافته و روش تحلیل مصاحبه ها تحلیل مضمون بوده است.بهمنظور استخراج مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و تحلیل رابطه آن با استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی، 11 مضمون سازمان دهنده بهدستآمده است که 5 مضمون سازمان دهنده مربوط به متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و 6 مضمون سازمان دهنده مربوط به متغیر استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی هستند.نتايج ارائهشده نشان میدهد مضمون سازمان دهنده الزامات مدیریتی بخش بیشتری از مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و مضمون سازمان دهنده مقایسه هویتبخش بیشتری از مدل استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی را در مجموعههای ورزشی شهر کرمان تبیین میکند.
واژههاي کليدي: برنامهریزی استراژیک ، نیروی انسانی، استراتژی ، موضعسازی خدمات
مقدمه
دانشمندان ورزشی که شامل روانشناسان، جامعهشناسان و متخصصان بازاریابی هستند، به درک علت انگیزش افراد به طرفدار بودن علاقمند هستند. این امر ریشه در مشارکت بالای کاربران در ورزش داشته که از تمایل آنها به ارتباط بلندمدت ناشی میشود. این به معنای آن است که ارتباط بازاریابی، در ورزش مدنظر بوده و همچنین امکان مشارکت فعال را برای کاربران فراهم میسازد. مشارکت ورزشی از طریق روابطی مانند اعتماد، تعهد، رضایت، عشق، صمیمیت، ارتباط شخصی و روابط دوسویه مشاهده میشود (وان و همکاران،2 ۲۰۰۸).
ورزش به علت شهرت و توانایی ایجاد ارتباط و فعالیتهای کسبوکار ناشی از تأثیر اجتماعی و مالی آن بر جامعه جهانی، مورد اقبال همگانی است. اهمیت ورزش در ارتباط آن با توانایی کسبوکار با تمرکز بر روی رقابت ریشه دارد. ارتباطی میان ورزش و کسبوکار به دلیل مباحث سازمانی مورد بحث در هر دو زمینه وجود دارد (جونز3، ۲۰۰۲). ورزش به دلیل کارکرد سازمانی خود نظیر رهبری و مدیریت منابع انسانی میتواند به عنوان یک کسبوکار شناخته شود. بنا بر گفتههای بالا کسبوکار را میتوان نوعی ورزش تلقی نمود که علت آن کار تیمی و مربیگری مورد بحث است (فلچر،4 ۲۰۱۰).
بازاریابی ورزشی به علت رابطه شخصی شدید افراد در ورزش نسبت به سایر انواع بازاریابیها متفاوت است. توجه به ورزش از سوی جامعه به معنای ارزش اجتماعی آن است. این به معنای آن است که افراد بر طبق روابط روانشناختی خود با ورزش شناخته میشوند که این امر در متمایز ساختن ورزش به عنوان مؤسسه سازمان اجتماعی که نسبت به شکلهای دیگر بازاریابی دارای ویژگیهای متفاوتی است، اهمیت دارد (کالیپ5، ۱۹۹۲).
صنعت ورزش اساساً شامل کارآفرینانی میشود که انواع سازمانها را خلق میکنند و توسعه میدهند که برخی از آنها انتفاعی (سودآور)، غیرانتفاعی (ورزشگاهها، باشگاههای مبتدیان، تولیدکنندگان تجهیزات) و نیز غیرانتفاعی و دارای منافع عمومی (باشگاههای عامالمنفعه با خدمات عمومی و نهادهای نظارتی) هستند. تمام آنها در فراهمسازی محصولات ویا خدمات ورزشی نقش دارند که از منابعی بهره میبرند که باید در خدمت منفعت رساندن به اعضای خود و جامعه مربوط باشند. امروزه ورزش به عنوان یک فعالیت به سه بخش عمده تقسیم میشود: تندرستی کاربران که شامل ورزشهایی میشود سلامت و تندرستی ویژهای را موجب میشوند؛ رقابت که ورزشهایی است که درصدد کسب پیروزی و برتری بر رقبا هستند. این یکی از مشهودترین ابعاد صنعت ورزش است و شامل ارتقای قهرمانان و تیمهای حرفهای میشود که مدل کسبوکارشان بر مبنای درآمدزایی و فروش بلیت مسابقات، حق پخش بازی و تبلیغات و موارد دیگر است؛ در نهایت، کل بخش تجهیزات ورزشی، این بخش خاص، بیشترین تعداد افراد را استخدام میکند (هولین6، ۲۰۱۱).
از طرفی اگر بخواهیم در محیطی پویا، پیچیده برنامهریزی نمائیم، صرفاً نمیتوان به قلمرو مدیریت در درون سازمان تکیه کرد و طراحی سازمانهای بیرونی و تأثیرگذار بر سازمان و مأموریتهای آن و یا دستیابی به چشمانداز را نادیده انگاشت؛ بنابراین میتوان برنامهریزی استراتژیک را نوعی برنامهریزی در محیطهای پویا قلمداد نمود که از طریق مدیران ارشد اجرایی و تیمهای برنامهریزی بصورت گروهی تهیه میگردد. برنامهریزی استراتژیک از یکسو توجه خود را به مأموریتهای سازمانی و ارزشهای بنیادی و مدیران ارشد اجرایی و ذینفعان استراتژیک معطوف نموده و از سویی دیگر باید به طراحی سازمان و نقاط کلیدی و بحرانی محیط درونی و بیرونی و تجزیه و تحلیل و ارزیابی آنها بپردازد. برنامهریزی استراتژیک گونهای از برنامهریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. فرآیند برنامهریزی استراتژیک اساساً فرآیندی هماهنگکننده بین منابع داخلی سازمان و فرصتهای خارجی آن است . هدف این فرآیند نگریستن از درون پنجره استراتژیک و تعیین فرصتهایی است که سازمان از آنها سود میبرد و یا به آنها پاسخ میدهد. بنابراین فرآیند برنامهریزی استراتژیک یک فرآیند مدیریتی است که شامل هماهنگی قابلیتهای سازمان با فرصت های موجود است. این فرآیند گامبهگام است و برای هر گام آن دستورالعملهای مشخصی تجویز شده است. محصول فرآیندهای این رویکرد به ندرت یک استراتژی خلاقانه و طراحی سازمانهای دولتی است و روشهای مربوط بیشتر بر انتخاب مناسبترین الگوی استراتژی از میان الگوهای شناخته شده متکی هستند. رویکرد تجویزی، ذهن انسان را در قالب یک فرآیند گامبهگام به پیش میبرد و این خود مانع بزرگی برای پرواز ذهن به اوج است (دعایی، 1395).
امروزه یکی از چالش های پیش روی مدیریت منابع انسانی توسعه استراتژی های پایداری و مشارکت کارکنان به عنوان یک عنصر کلیدی است زیرا ظرفیت ها را توسعه وچالش های مدیریت روابط کار به جذب و حفظ استعدادها مبتنی بر پرورش و افزایش مشارکت روابط کارکنان و مدیریت پایدار سازمان و تیم ها هستند و در مواجهه تکامل از مدیریت سنتی به مدیریت سرمایه انسانی بسیاری از مدیران برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی بر اساس دانش، مهارت و تجربه در کوتاه مدت به عنوان یک عنصر کلیدی در نظر گرفته می شود که می تواند در بلند مدت منجر به ایجاد مزین رقابتی شود(گابریل و همکاران7،2023).
بنابراین، فرآیند برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی می تواند با ایجاد یک محیط نظارتی که منابع انسانی را قادر به رشد و توسعه می کند و مدیریت منابع انسانی نقش مهمی در فرآیند اجرای استراتژی هر سازمانی ایفا می کند، سازمان را در مواجهه با چالش ها یاری دهد، جایی که بدون رهبری آگاهانه، و هدایت واقعی بسته به راهنمایی و انگیزه و انتخاب صحیح شایستگی های انسانی لازم و یا توسعه کارکنان موجود نمی توان انتظار موفقیت برای فرآیند اجرای استراتژی داشت( احمد و همکاران8،2016).
امروزه فعالیتهای ورزشی جهان در توسط باشگاههای بزرگ و کوچک انجام میشود و این باشگاهها در محیطهای کوچک و بزرگ با فضای رقابتی و در حال تغییر مشغول به کار هستند؛ بنابراین برای کامیابی نیازمند برنامهریزی استراتژیک هستند و برای دستیابی به این اهداف اقدام به انتخاب استراتژیهای مناسب کنند (الفی، 1396). باتوجه به افزایش علایق و توجه مردم به خدمات سازمانهای ورزشی به جذب حداکثر مشتریانی که برای استفاده از ورزشگاهها علاقهمند شدهاند، اهمیت ورزش و خدمات آن برای اقتصاد هر روز بیشتر میشود، بهطوریکه خدمات ورزشی به یکی از پردرآمدترین حوزههای اقتصادی تبدیل شده است؛ بنابراین ضروری است که مدیران خدمات ورزشی نوع نگرش مصرفکننده را درباره ویژگیهای خدمات ورزشی موضعیابی کنند، زیرا ذهن مصرفکننده با مجموعهای از نگرشها و پنداشتها درگیر است. لذا دغدغه مدیران سازمانها نه فقط این است که مشتری را در تعیین جایگاه خدمات عرضه شده آزاد بگذارند بلکه با طراحی استراتژیها و سیاستهای هوشمندانه مصرفکننده را به سمت جایگاهی که خود تعیین کرده است سوق دهد. لذا در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات تحقیق به دنبال این سوال است که عوامل مرتبط با الگو رابطه الزامات برنامه ریزی استراژیک نیروی انسانی با استراتژی های موضع سازی خدمات ورزشی با روش تحلیل مضمون(مطالعه موردی : شهر کرمان) کدام است؟
مبانی نظری پژوهش
الزامات برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی: برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی فرآیندی است که طی آن مدیران ارشد اجرایی و عملیاتی با توجه به ماهیت منابع انسانی و اهداف سازمان آن را طراحی میکنند. مهمترین ویژگی این فرآیند در ماهیت کار گروهی آن نهفته است، زیرا در قالب چنین فرآیند و کار گروهی است که اعتقاد و باور به استراتژی سازمان شکل میگیرد و افراد درگیر در این فرآیند احساس تعلق و مالکیت نسبت به آن پیدا میکنند (پاتریک9 و همکاران، 1379). برنامهریزی نیروی انسانی فرایندی است که به وسیله آن سازمان معین میکند که برای رسیدن به اهداف خود به چه تعداد کارمند پایه تخصص و مهارتهایی برای چه مشاغلی و در چه زمانی نیاز دارد (سعادت، 1402). برنامهریزی استراتژیک فرآیندی گامبهگام است که دارای اهداف و خروجیهایی مشخص است و قابلیت پیادهسازی و ارزیابی دارد. به زبان ساده، برنامهریزی استراتژیک فرآیندی است که امکان پیشبینی آینده و تجسم آن بر اساس روندهای جاری و در نتیجه امکان اثرگذاری بر نیروهای مؤثر در تغییر سازمان را فراهم میکند (منوریان،57:1390).
استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی10: موضعسازی عبارت است از نحوه ادراک مصرفکنندگان از آن محصول در مقایسه با ادراک آنها از محصولات رقیب. موضعیابی محصول با توجه به نیازها و خواستههای مصرفکنندگان در بازار هدف شکل میگیرد (روستا ،1401). موضع و جایگاه محصول عبارت است از نحوه ادراک مصرفکنندگان از آن محصول در مقایسه با ادراک آنها از محصولات رقیب . موضعیابی با توجه به نیازها و خواستههای مصرف کنندگان ورزشی در بازار هدف شکل میگیرد (روستا و همکاران، 140269:).
یک تعریف بازاریابی ورزشی از مناگان و اسلیوان11 (2012) این عقیده کلی را بیان میکنند که این واژه نشاندهنده فعالیتهای جداگانهای است که به دو گروه تقسیم میشوند:
۱. کاربرد بازاریابی برای ترویج ورزشهای خاص، رویدادهای ورزشی و محل مسابقات؛
۲. استفاده از ورزش به عنوان ابزار بازاریابی برای خلق و ارتباط با ارزشهای برند و همراهی شرکتهایی که بتوانند محصولات و خدمات خود را بازاریابی کنند.
شال12 نیز بازاریابی ورزشی را اینطور تعریف کرده است: هر فروش یا آگهی مربوط به هر فعالیتی که با یک رویداد ورزشی ساماندهی شده که با ویژگیهای هویتی آن و یا شیوه زندگی شرکتکنندگان مشهور آن ارتباط دارد. اسکوویچ13 مینویسد: بازاریابی ورزشی یک فرآیند فروش تولیدات شما به یک شرکت است و بهکار بردن منابع آنها برای افزایش مشارکت. هر تعریف نشاندهنده نقش معنیداری است که توسط ترویج یا ارتباط بازاریابی در درون ورزش به کار گرفته شده است. فروش، روابط میان حامیان مالی، ارتباط و آگهی بهطور ویژه در مسئولیتهای جداگانه مدیریت ترویج توجه شده است؛ اما ترویج چیست؟ (اسمیت14، 2001).
دیدگاه کاتلر از موضع سازی، شکل خاصی از ارتباط است. در درجه اول وظیفهاش متقاعدسازی است در حالیکه شیمپ و دلزیر 15معتقدند که ترویج وسیله انگیزشی مشتریان است. برای اجرای یک اقدام هاردی، مولین و سوتون16 (2000) پیشنهاد میکنند ترویج ابزاری را دربردارد که به کمک آن فروشنده اطلاعاتی را در مورد محصول، مکان و قیمت انتقال میدهد و موقعیت محصول را در ذهن مشتری فراهم میکند؛ بنابراین در میان تمام جملات این متن، ترویج ورزشی نشاندهنده گسترش یک سری از فعالیتهای ارتباطی تکمیل شده است که هدف آن متقاعد ساختن مشتریان برای یک باور مطلوب یا اقدامی به عنوان بخشی تاکتیکی، از تمام اقدامات بازاریابی است. با این تعریف به عنوان راهنما، فعالیت ترویجی شامل همه روشهای قابل دسترس برای سازماندهی ورزش برای برقراری ارتباط و متقاعدسازی گروههای مصرف کننده است .
نسبت به گذشته حضور برخی از خدمات ورزشی در کانالهای ارتباطی، بهطور فزایندهای دستیابی بیشتر به مخاطبان هدف را مدنظر قرار داده است. در این راستا، نگرشهایی نسبت به ترویج برند ایجاد شد و پیشرو رفتارهایی خواهد بود که توسط کاربران انجام خواهد شد. اگر برند خدمات ورزشی قادر به انتقال این موضوع باشد نوع ارتباط از طریق اقدامات تبلیغاتی یا خود برند اقدامات، برند فرآیند خرید و تصمیمگیری را خواهد گرفت. همچنین درک بهتری از کیفیت محصول و نگرش مثبت تر نسبت به برند ایجاد خواهد کرد(آلداگینا و باتل17، 2012).
پیشینه تحقیقات انجام شده
ü کونانی (1400) در پایاننامه کارشناسی ارشد به تدوین برنامه راهبردی بازاریابی خدمات ورزشی بخش خصوصی شهر تهران برای گردآوری دادههای مورد نیاز از مطالعات تطبیقی، فرم شناسایی باز عناصر برنامه استراتژیک، تشکیل جلسات شورای راهبردی جهت تشخیص عوامل استراتژیک، پرسشنامه عوامل داخلی و خارجی، ماتریس عوامل داخلی و خارجی، ماتریس تعیین موقعیت استراتژیک بازاریابی خدمات ورزشی داخلی (LE) و ماتریس SWOT برای تدوین استراتژیهای بازاریابی خدمات ورزشی بخش خصوصی شهر تهران استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده، نقاط قوت 16 مورد، نقاط ضعف 18 مورد، فرصتها 14 مورد و تهدیدها 18 مورد، که نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 464/2 و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 4335/2 بدست آمد که موقعیت استراتژیک بازاریابی خدمات ورزشی بخش خصوصی شهر تهران، در موقعیت WT (ضعف درونی سازمان و تهدیدهای بیرونی) بهدست آمد.
ü تحسری (1400) در پایاننامه کارشناسی ارشد به ارزیابی تأثیر ابعاد برنامهریزی منابع انسانی بر اهداف استراتژیک شرکت مهرام انجام شد. پژوهش حاظر از نظر هدف، از نوع کاربردی، بر اساس ماهیت و نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر زمان نیز، از نوع مقطعی بود. جامعه آماری شامل200 نفر از مدیران و معاونین شرکت مهرام در شهر تهران در سال 1400 بودند. حجم نمونه آماری این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، برابر 132 نفر و روش نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق از نوع تصادفی ساده در نظر گرفته شد. سطح سطح اهداف استراتژیک شرکت تقریبا 68 درصد و میزان برنامهریزی منابع انسانی 71 درصد بود. در بین ابعاد برنامهریزی منابع انسانی، بیشترین و کمترین میانگین، به ترتیب مربوط به ابعاد مدیریت استعداد و برنامهریزی کارمندان بود. از طرفی بعد عملکرد مؤثر شرکت، بیشترین میانگین و بعد مزیت رقابتی شرکت، کمترین میانگین را در بین ابعاد اهداف استاتژیک داشتند. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد برنامهریزی منابع انسانی به میزان 82 درصد بر اهداف استراتژیک شرکت در شرکت مهرام تأثیر بود. همچنین برنامهریزی کارمندان به میزان 73 درصد، تجزیه و تحلیل شغل به میزان 79 درصد، توسعه شغلی به میزان 77 درصد، جانشین پروری به میزان 66 درصد و مدیریت استعداد به میزان 71 درصد بر اهداف استراتژیک اثر گذاشتند.
ü موریسون18 (2021) در پایاننامه تحت عنوان «برنامهریزی استراتژیک برای عضویت در ورزش های اجتماعی غیر انتفاعی» در دانشگاه والترو به این نتیجه رسیده است. رهبران سازمانهای ورزشی همگانی از برنامهریزی استراتژیک بهعنوان جزئی از رویکرد مدیریتی گستردهتر برای هدایت این شرایط محیطی چالشبرانگیز، تخصیص منابع و ایجاد یک برنامه عمل برای انجام وظایف خود استفاده کنند. پیشنهاد میکند که سه عنصر مرکزی بر استراتژی و عملکرد آن: محتوا (موضوع خود استراتژی)، زمینه (شرایط و نیروهای از قبل موجود در محیط عملیاتی سازمان) و فرآیند (مدیریت فعالیتها، اقدامات و روشهایی که بر نحوه تدوین استراتژی) تأثیر می گذارد و اجرا شد. اگر هر سه این عناصر مورد توجه قرار گیرند، آنگاه یک سازمان میتواند به تغییر استراتژیک دست یابد (یعنی تغییراتی که در یک سازمان برای افزایش همسویی با محیط آن انجام می شود). با رویکرد تفسیرگرایانه، بررسی استفاده از استراتژی سازمانی توسط رهبران سازمانهای ورزشی همگانی برای افزایش عضویت در باشگاه است. بهطور خاص، پایاننامه در قالب مقاله یکپارچه، متشکل از سه مطالعه جداگانه، اما مرتبط، ارائه شده است که محتوای استراتژی، زمینه و فرآیند را بررسی میکند. برای تغییر استراتژیک بررسی شرایط (عوامل زمینهای و اقدامات مدیریتی) که بر برنامهریزی استراتژیک در سازمان های جامعه مدنی تأثیر میگذارد، تکیه میکند. یک مطالعه چند موردی از شش سازمان مدنی جزئیات غنی در مورد چگونگی شکلدهی محیطهای سازمانهای مدنی به فرآیندهای تصمیمگیری آنها ارائه شده است.
ü بیلحاج19 (2018) در مقالهای تحت عنوان «رویکرد مدل سازی مبتنی بر عامل در مدیریت منابع انسانی استراتژیک شامل عوامل درونی و بیرونی» به این نتیجه رسیده است که گستره منابع انسانی یک سیستم پیچیده است مدیریت آن تحت تأثیر رفتار منابع انسانی میباشد، بهطوریکه پیشبینی یا تجزیه و تحلیل اولویتها و تصمیمگیریهای یک کارمند بسیار سخت است. مدیریت منابع انسانی یک رشته پویا است که به شدت با رفتار افراد ارتباط دارد و بدون هیچگونه رهبری، آزادانه با آنها تعامل میکند. این تحلیل از پایین به بالا با تمرکز بر ویژگیهای هر عامل در سطح میکرو (خیلی جزئی)، آغاز میشود؛ زیرا رفتارهای عوامل و تعاملات با یکدیگر و با محیط خارجی منجر به ایجاد قوانین جدید و ایجاد تغییرات درسطح کلان میشود. در نتیجه مدلسازی برای ادغام این ویژگی (رفتارگرایی) در مدلسازی تکامل ساختار منابع انسانی ارائه شده است. این رویکرد شرایط درونی کارمند در کار و شوکهای خارجی که میتواند بر رفتار وی تأثیر بگذارد را بررسی می کند. هدف این است که به واقعیت رویکردهای مدیریت منابع انسانی نزدیکتر شویم و الگوهای آینده ساختار منابع انسانی را پیشبینی کنیم.
اهداف
1- شناسایی و تبیین الزامات برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی در مجموعههای ورزشی شهر کرمان
2- شناسایی و تبیین استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی در مجموعههای ورزشی شهر کرمان
3- سنجش الزامات برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی در مجموعههای ورزشی شهر کرمان
4- سنجش استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی در مجموعههای ورزشی شهر کرمان
روش تحقیق
در این پژوهش برای شناسایی، تحلیل و گزارش الگوی موجود در دادههای کیفی پیرامون معیارها و شاخصهای الگوی الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و تحلیل رابطه آن با استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی در مجموعههای ورزشی شهر کرمان از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. این روش که ماهیت تفسیری دارد، فرآیندی است که بهوسیله آن میتوان دادههای پراکنده متن را به دادههای غنی و تفضیلی تبدیل نمود. با اقتباس از روش آتراید- استرلینگ20 (2001) فرآیند انجام این پژوهش در سه مرحله انجام شد که عبارتاند از:
· مرحله نخست: خرد کردن متن و کدگذاری پارهگفتارها
· مرحله دوم: اکتشاف شبکه مضامین از متن
· مرحله سوم: یکپارچه کردن اکتشافها و ارائه الگو
بر اساس ملاکهای ارزشیابی اعتبار تفسیری مردیت گال، والتر بورگ و جویس گال21 (1994) سبکی را که پژوهشگر برای نوشتن گزارش انتخاب میکند، میتواند بر اعتبار، تفسیری که خواننده از یافتههای پژوهشی میکند تأثیر بگذارد. لذا برای ارائه گزارش این پژوهش، اقدامات انجامشده به دودسته تقسیم شد. هنگام ارائه گزارش بهمنظور درک سریعتر خوانندگان ابتدا یک گزارش اجمالی از اقدامات هر دسته ارائه میگردد و سپس تکتک اقدامات به تفضیل ارائه میگردد. بدینصورت گزارش داستان گونهای باهدف دستیابی بهواقع نمایی ارائه میگردد. گزارش اجمالی اقدامات انجامشده در جمعآوری، تحلیل و اعتبار یابی اولیه و استخراج شبکه مضامین، در شکل1 مشاهده میگردد.
شکل 1-اقدامات انجامشده در جمعآوری، تحلیل، اعتبار یابی اولیه دادههای کیفی و استخراج شبکه مضامین
یافته ها
مرحله نخست :خرد کردن متن و کدگذاری پارهگفتارها
بهمنظور خرد کردن متن و کدگذاری اولیه، ابتدا چارچوبی برای طبقهبندی انتخاب گردید. چارچوب غالب، در کدگذاری اولیه و استخراج مضامین پایه، توصیفی داده محور بود. لذا ابتدا کدهای اولیه و سپس مضامین پایه بر اساس دادههای تحقیق مورد شناسایی قرار گرفتند. چارچوب انتزاع مضامین سازمان دهنده نظریه-محور بود، لذا واژهها بر اساس نظریهها و تحقیقات گزینش گردید.
در گام نخست پس از مشخص شدن چارچوب، از متن مصاحبههای مشارکتکنندگان در مصاحبه باز و بررسی مبانی نظری تحقیق کدگذاری دادهمحور انجام شد.
عوامل مؤثر بر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی کدامند؟
در این بخش با استفاده از متن مصاحبههای مشارکتکنندگان در مصاحبه باز کدگذاری دادهمحور الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی انجام شد.
عوامل مؤثر بر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی کدامند؟
در این بخش با استفاده از متن مصاحبههای مشارکتکنندگان در مصاحبه باز کدگذاری دادهمحور استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی انجام شد.
مرحله دوم :استخراج مضامین پایه از کدهای اولیه ادغامشده
در گام دوم، با مرتب کردن کدها، بر اساس مشابهتهای معنایی دستهبندی و پایینترین سطح مضمون (مضامین پایه) استخراج گردید.
مضامین پایه الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
در این بخش کدهای اولیه استخراجشده مربوط به متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی در قالب مضامین پایه قرار میگیرند.
جدول 1-فهرست مضامین پایه نهایی استخراجشده
ردیف | مضامین پایه |
---|---|
1 | اندازهگیری شاخصهای منابع انسانی |
2 | مقایسه عملکرد منابع انسانی باشگاههای مختلف |
3 | ایجاد فضای یادگیری از تجارب و عملکردها |
4 | پیشنهادات جدید |
5 | تجارب و مباحث جدید |
6 | ایجاد فرصت برای ارتقا |
7 | درک صحیح از اهداف سازمان |
8 | چشمانداز جدید |
9 | بازنگری روابط انسانی |
10 | بینش فکری |
11 | بینش علمی و تحقیق |
12 | بینش اجتماعی |
13 | سواد کار با اطلاعات |
14 | سواد کار با رایانه |
15 | توجه به نیاز واقعی |
16 | توجه به زنجیره تأمین خدمت |
17 | کاربرد منسجم تکنولوژی |
18 | شناسایی ویژگیهای تعیینکننده |
19 | توجه به رقابت |
20 | ایجاد مزیت رقابتی |
21 | الگوبرداری |
22 | توجه به چرخه عمر خدمت |
23 | توجه به کاربردها و کاربران |
24 | توجه به ویژگیهای ظاهری |
25 | کیفیت ارائه خدمات |
26 | سرعت در کار |
27 | پاسخگویی |
28 | تمرکز استراتژیک |
29 | طراحی استراتژی بازاریابی |
مرحله سوم : دستهبندی مضامین پایه به مضامین سازماندهنده
در گام سوم، بر اساس مشابهتهای کاربردی مضامین پایه، هرچند مضمون در یک دسته به نام مضمون سازماندهنده قرار گرفت. مضامین پایه و کدهای اولیه متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی در قالب مضامین سازماندهنده ارائه میشوند.
دستهبندی کدهای پژوهش بر اساس یک مضمون انتزاعی
در گام آخر این مرحله، با انتزاع یک مضمون حاکم بر کل مضامین بهعنوان مضمون فراگیر، تدوین نهایی جدول مضامین سهگانه انجام گرفت.خلاصه گامهای اجراشده شناسایی کدها و مضامین متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی در جدول 2 خلاصه گامهای اجراشده برای متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی مشاهده میگردد.
جدول 2-جدول نهایی تحلیل مضامین سهگانه مربوط به متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی
ردیف | کدهای اولیه | مضامین پایه | مضامین سازمان دهنده | مضمون فراگیر |
---|---|---|---|---|
1 | پرسنل متخصص، پرسنل آموزشدیده و تعداد پرسنل تماموقت و نیمهوقت | اندازهگیری شاخصهای منابع انسانی | الزامات ساختاری | الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی |
2 | نظرسنجی سالیانه برای آگاهی از میزان رضایت پرسنل | |||
3 | سنجش رسیدن به هدفها نسبت به | مقایسه عملکرد منابع انسانی باشگاههای مختلف | ||
4 | تدوین برنامهها مبتنی بر هدف نسبت به رقبا | |||
5 | شناسایی شکافها بین عملکرد پرسنل | |||
6 | انعطافپذیری در انتخاب نوع خدمات | ایجاد فضای یادگیری از تجارب و عملکردها | ||
7 | ایجاد ارزش نیروی انسانی در منابع مالی و فیزیکی | |||
8 | سرمایهگذاری در منابع انسانی | |||
9 | کاهش تعارضات بین پرسنل | |||
10 | ارتقا و توسعه ورزشهای همگانی و کاربردی | پیشنهادات جدید | الزامات انسانی | |
11 | توسعه ساختار باشگاه | |||
12 | برگزاری مسابقات ملی و بینالمللی | |||
13 | روحیه جمعگرایی | تجارب و مباحث جدید | ||
14 | توجه به بازاریابی ورزشی، حقوق ورزشی، پزشکی ورزشی | |||
15 | استفاده از پرسنل آموزشدیده | |||
16 | حفظ کارکنان شایسته با تشویق بهموقع | ایجاد فرصت برای ارتقا | ||
17 | ارزیابی پتانسیلهای فردی | |||
18 | القاء حس ارزشمند بودن به کارکنان | |||
19 | شفاف کردن اهداف | درک صحیح از اهداف سازمان | الزامات مدیریتی | |
20 | توسعه مسیر رشد مجموعه | |||
21 | تنظیم استانداردهای بهتر | |||
22 | استفاده بهینه از توانمندیهایی تخصصی نیروی انسانی | چشمانداز جدید | ||
23 | کسب کرسیهای ملی و تغییر کاربری اماکن ورزشی | |||
24 | توسعه حرفهای | بازنگری روابط انسانی | ||
25 | مستندسازی و انتقال تجربیات سازمانی | |||
26 | تنظیم مؤثر روابط کارکنان | |||
27 | استفاده از تفکرات جدید | بینش فکری | الزامات فرهنگی | |
28 | استفاده از استعدادهای نخبه ورزشی | |||
29 | امکان بهرهمندی از تجربیات ورزشکاران قهرمان | |||
30 | توسعه علمی زیرساختها، تجهیزات، اماکن و تأسیسات ورزشی | بینش علمی و تحقیق | ||
31 | ایجاد ساختار علمی مبتنی بر تحقیقات | |||
32 | تعامل با رسانه بهمنظور پوشش فعالیتها | بینش اجتماعی | ||
33 | تعامل با رسانه جهت افزایش درآمدی از اسپانسرها | |||
34 | استفاده پرسنل از اطلاعات بهروز | سواد کار با اطلاعات | الزامات مهارتی | |
35 | شرکت در دورههای آموزشی | |||
36 | ایجاد بانکهای اطلاعاتی مناسب توسط پرسنل | |||
37 | بهکارگیری سیستمهای جدید برگزاری مسابقات ورزشی | سواد کار با رایانه | ||
38 | سیستمهای جدید حضوروغیاب پرسنل | |||
39 | ایجاد فضای کاری مبتنی بر تکنولوژی جدید |
ضریب کاپا متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی
بهمنظور سنجش پایایی مدل طراحیشده از شاخص کاپا22 استفادهشده است. بدینطریق که شخص دیگري (از نخبگان این رشته) بدون اطلاع از نحوه ادغام کدها و مفاهیم ایجادشده توسط محقق، اقدام به دستهبندی کدها در مفاهیم کرده است. سپس مفاهیم ارائهشده توسط محقق با مفاهیم ارائهشده توسط این فرد مقایسه شده است. در نهایت با توجه به تعداد مفاهیم ایجادشده مشابه و مفاهیم ایجادشده متفاوت، شاخص کاپا محاسبهشده است. همانطور که در جدول 2 مشاهده میگردد، محقق پنج مضمون و فرد دیگر نیز پنج مضمون ایجاد کردهاند که از این تعداد 3 مقوله مشترك هستند.
جدول 2- وضعیت تبدیل کدها به مفاهیم توسط محقق و فرد دیگر در متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی
نظر محقق |
| |||
مجموع | خیر | بله | ||
4 | B=1 | A=3 | بله | نظر فرد دیگر |
1 | D=0 | C=1 | خیر | |
5 | 1 | 4 | مجموع |
همانطور که دیده میشود مقدار شاخص کاپا برابر با 589/0 محاسبه شد که با توجه به جدول 4-13 در سطح توافق مناسب قرارگرفته است.
= توافقات مشاهده شده
==توافقات شانسی
جدول 3-وضعیت شاخص کاپا متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی
مقدار عددي شاخص کاپا | وضعیت توافق |
کمتر از صفر | ضعیف |
بین 0 تا 2/0 | بیاهمیت |
بین 21/0 تا 4/0 | متوسط |
بین 41/0 تا 6/0 | مناسب |
بین 61/0 تا 8/0 | معتبر |
بین 81/0 تا 1 | عالی |
بررسی اعتبار کدهای اولیه متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی
در این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانهای (مراجعه به اسناد و مدارک مکتوب از قبیل کتب، مجلات و غیره) طراحی متغیرهای پژوهش صورت گرفت. همزمان با شناسایی مضامین، مصاحبه خبرگی با خبرگان مربوطه ترتیب دادهشده است. مصاحبه خبرگی عمدتاً از نوع مصاحبههای نیمهساختاریافته23 بوده است. مصاحبه خبرگی با دو هدف انجامگرفته است. ارائه مضامین و کدهای استخراجشده ناشی از مطالعات کتابخانهاي به خبرگان و نظرخواهی از آنها در خصوص مضامین و کدهای استخراجشده و شناسایی مواردی که در مطالعات کتابخانهاي مورد لحاظ قرار نگرفتهاند. هدف دیگر مصاحبه خبرگی، درك بهتر متغیرها جهت تعریف عملیاتی آنها، استخراج سنجهها و دستهبندي مناسب آنها بوده است. سپس بهمنظور نهایی سازی فهرست مضامین و کدها، از روش دلفی استفادهشده است. با توجه به اینکه جهت سنجش مناسبت کدهای معرفیشده از طیف لیکرت24 استفادهشده است؛ بنابراین برای تأیید کدها از عدد (00/3) که سطح متوسط مورد سنجش را نشان میدهد استفادهشده است و ميانگين نظرات خبرگان شرکتکننده در روش دلفی، درباره کدهای مؤثر بهوسیله آزمون t با مقدار نظري (00/3) مقايسه شد.
چنانچه نمره میانگین نظرات خبرگان به کُد پیشنهادی بیشتر از مقدار نظری (00/3) باشد، کُد مذکور در مدل باقی خواهد ماند. نتايج حاصل از اين آزمون در جدول 4 آورده شده است. نتایج نشان میدهد از میان 39 کد اولیه متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی، 36 کُد در قالب پنج مضمون سازمان دهنده الزامات ساختاری، الزامات انسانی، الزامات مدیریتی، الزامات فرهنگی و الزامات مهارتی مورد تأیید خبرگان قرار گرفتهاند و در مدل نهایی حضور دارند (05/0>p-مقدار). همچنین سه کُد به شمارههای 6، 16 و 31 به تأیید خبرگان نرسید و از مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی حذف گردید(05/0<p-مقدار).
جدول 4-بررسی اعتبار کدهای اولیه متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی از دیدگاه خبرگان (21=n)
کد اولیه | میانگین | انحراف معیار | آماره t | p-مقدار | نتیجه |
---|---|---|---|---|---|
پرسنل متخصص، پرسنل آموزشدیده و تعداد پرسنل تماموقت و نیمهوقت | 95/3 | 74/0 | 90/5 | 001/0 | تأیید |
نظرسنجی سالیانه برای آگاهی از میزان رضایت پرسنل | 52/3 | 93/0 | 59/2 | 009/0 | تأیید |
سنجش رسیدن به هدفها نسبت به | 95/3 | 07/1 | 07/4 | 001/0 | تأیید |
تدوین برنامهها مبتنی بر هدف نسبت به رقبا | 86/3 | 15/1 | 41/3 | 001/0 | تأیید |
شناسایی شکافها بین عملکرد پرسنل | 09/4 | 63/0 | 03/8 | 001/0 | تأیید |
انعطافپذیری در انتخاب نوع خدمات | 14/3 | 01/1 | 65/0 | 263/0 | تأیید |
ایجاد ارزش نیروی انسانی در منابع مالی و فیزیکی | 71/3 | 90/0 | 63/3 | 001/0 | تأیید |
سرمایهگذاری در منابع انسانی | 71/3 | 84/0 | 87/3 | 001/0 | تأیید |
کاهش تعارضات بین پرسنل | 57/3 | 21/1 | 17/2 | 021/0 | تأیید |
ارتقا و توسعه ورزشهای همگانی و کاربردی | 57/3 | 98/0 | 68/2 | 007/0 | تأیید |
توسعه ساختار باشگاه | 48/3 | 08/1 | 02/2 | 028/0 | تأیید |
برگزاری مسابقات ملی و بینالمللی | 48/3 | 93/0 | 35/2 | 015/0 | تأیید |
روحیه جمعگرایی | 62/3 | 20/1 | 36/2 | 014/0 | تأیید |
توجه به بازاریابی ورزشی، حقوق ورزشی، پزشکی ورزشی | 71/3 | 23/1 | 66/2 | 008/0 | تأیید |
استفاده از پرسنل آموزشدیده | 52/3 | 25/1 | 92/1 | 035/0 | تأیید |
حفظ کارکنان شایسته با تشویق بهموقع | 24/3 | 14/1 | 96/0 | 174/0 | تأیید |
ارزیابی پتانسیلهای فردی | 71/3 | 10/1 | 97/2 | 004/0 | تأیید |
القاء حس ارزشمند بودن به کارکنان | 62/3 | 07/1 | 65/2 | 008/0 | تأیید |
شفاف کردن اهداف | 48/3 | 17/1 | 87/1 | 038/0 | تأیید |
توسعه مسیر رشد مجموعه | 62/3 | 12/1 | 54/2 | 010/0 | تأیید |
تنظیم استانداردهای بهتر | 71/3 | 06/1 | 10/3 | 003/0 | تأیید |
استفاده بهینه از توانمندیهایی تخصصی نیروی انسانی | 48/3 | 12/1 | 94/1 | 033/0 | تأیید |
کسب کرسیهای ملی و تغییر کاربری اماکن ورزشی | 57/3 | 03/1 | 55/2 | 010/0 | تأیید |
توسعه حرفهای | 57/3 | 17/1 | 25/2 | 018/0 | تأیید |
مستندسازی و انتقال تجربیات سازمانی | 67/3 | 97/0 | 16/3 | 002/0 | تأیید |
تنظیم مؤثر روابط کارکنان | 86/3 | 79/0 | 95/4 | 001/0 | تأیید |
استفاده از تفکرات جدید | 62/3 | 97/0 | 91/2 | 004/0 | تأیید |
استفاده از استعدادهای نخبه ورزشی | 76/3 | 00/1 | 51/3 | 001/0 | تأیید |
امکان بهرهمندی از تجربیات ورزشکاران قهرمان | 95/3 | 97/0 | 48/4 | 001/0 | تأیید |
توسعه علمی زیرساختها، تجهیزات، اماکن و تأسیسات ورزشی | 09/4 | 83/0 | 04/6 | 001/0 | تأیید |
ایجاد ساختار علمی مبتنی بر تحقیقات | 24/3 | 00/1 | 10/1 | 143/0 | تأیید |
تعامل با رسانه بهمنظور پوشش فعالیتها | 48/3 | 08/1 | 02/2 | 028/0 | تأیید |
تعامل با رسانه جهت افزایش درآمدی از اسپانسرها | 86/3 | 85/0 | 60/4 | 001/0 | تأیید |
استفاده پرسنل از اطلاعات بهروز | 81/3 | 87/0 | 25/4 | 001/0 | تأیید |
شرکت در دورههای آموزشی | 98/3 | 81/0 | 42/5 | 001/0 | تأیید |
ایجاد بانکهای اطلاعاتی مناسب توسط پرسنل | 05/4 | 81/0 | 97/5 | 001/0 | تأیید |
بهکارگیری سیستمهای جدید برگزاری مسابقات ورزشی | 95/3 | 67/0 | 52/6 | 001/0 | تأیید |
سیستمهای جدید حضوروغیاب پرسنل | 67/3 | 91/0 | 35/3 | 002/0 | تأیید |
ایجاد فضای کاری مبتنی بر تکنولوژی جدید | 62/3 | 92/0 | 08/3 | 003/0 | تأیید |
در نهایت پس از طی مراحل اختصاص کدهای اولیه به پارهگفتارهای مشارکتکنندگان، اختصاص کدهای اولیه به پارهگفتارهای استخراجشده، ادغام کدهای اولیه و استخراج مضامین پایه، دستهبندی مضامین پایه به مضامین سازماندهنده، دستهبندی مضامین سازماندهنده به مضمون فراگیر و تدوین نهایی مضامین و ارائه بازخورد به مشارکتکنندگان، بازبینی و موضعگیری پژوهشگر، شبکه نهایی مضامین استخراج و در شکل 4-2 آورده شده است؛ نتایج نشان داد مفاهیم استخراجشده مربوط به متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی شامل 39 کد اولیه، 14 مضمون پایه و پنج مضمون سازمان دهنده میباشد که تشکیلدهنده متغیر الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی هستند.
شکل 2- شبکه نهایی مضامین الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی
خلاصه گامهای اجراشده شناسایی کدها و مضامین متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
در جدول 5 خلاصه گامهای اجراشده شناسایی کدها و مضامین متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی مشاهده میگردد.
جدول 5-جدول نهایی تحلیل مضامین سهگانه مربوط به متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
ردیف | کدهای اولیه | مضامین پایه | مضامین سازمان دهنده | مضمون فراگیر |
---|---|---|---|---|
1 | کسب اطلاعات برای شناخت نیازهای مشتریان خدمات ورزشی | توجه به نیاز واقعی | تعیین اهداف کسبوکار | استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی |
2 | رفع نیازهای مشتریان خدمات ورزشی | |||
3 | ارائه خدمات در راستای سلامتی افراد | |||
4 | اولویت بودن مشتریان خدمات ورزشی | |||
5 | ارزشآفرینی نسبت خدمات مشابه | توجه به زنجیره تأمین خدمت | ||
6 | شناسایی فرصتهای بالقوه | |||
7 | پشتیبانی فنی | |||
8 | بازنگری سیستماتیک خدمات | کاربرد منسجم تکنولوژی | تعیین جایگاه خود در بازار هدف | |
9 | ارائه خدمات آنلاین | |||
10 | ارتباط با مشتری در شبکههای اجتماعی | |||
11 | شهرت و اعتبار مجموعه | شناسایی ویژگیهای تعیینکننده | ||
12 | تجارب قبلی مشتریان | |||
13 | نظارت بر کار پرسنل | |||
14 | استفاده از مربیان متخصص در آموزش کارکنان | توجه به رقابت | مقایسه هویت | |
15 | عدالت در پرداخت هزینه | |||
16 | ارائه تسهیلات رفاهی به مشتریان | |||
17 | انعطاف مجموعه در ارائه قیمت | ایجاد مزیت رقابتی | ||
18 | جامعیت در ارائه خدمات | |||
19 | ارائه تسهیلات به کارکنان مجموعه | |||
20 | اطلاعرسانی مناسب درباره تفاوت در ارائه خدمات | الگوبرداری | ||
21 | ارائه خدمات واضح و شفاف نسبت به رقبا | |||
22 | کاهش خطا در ارائه خدمات | |||
23 | رصد قیمت و شرایط بازار | |||
24 | ایجاد یک برند پایدار | توجه به چرخه عمر خدمت | درک شرایط بازار | |
25 | مدیریت مؤثر تغییرات شناور | |||
26 | گسترش تبلیغات | |||
27 | ایجاد مکان مناسبی برای تفریح | توجه به کاربردها و کاربران | ||
28 | مدیریت هیجان مشتریان | |||
29 | ایجاد محیط شاد و سرگرمکننده | |||
30 | ارائه خدمات متنوع به خانمها و آقایان | |||
31 | ارائه خدمات به همه گروههای سنی و اقشار درآمدی | |||
32 | توجه به زیباییهای بصری و ایجاد نشاط | توجه به ویژگیهای ظاهری | ||
33 | طراحی ظاهر مجموعه متناسب با سلیقه استفاده کنندگان ورزشی | |||
34 | استفاده از لباسهای فرم هماهنگ توسط کارکنان | |||
35 | تقسیم درست مسئولیتها در بین کارکنان مجموعه | کیفیت ارائه خدمات | ایجاد موقعیت منحصربهفرد | |
36 | انعطافپذیری در اجرای قوانین مجموعه | |||
37 | مطلوبیت محیط داخلی مجموعه | |||
38 | صرفهجویی در زمان مشتری | سرعت در کار | ||
39 | زمانبندی منعطف برای مشتری | |||
40 | ایجاد روابط دوستانه با مشتری | پاسخگویی | ||
41 | انجام برخورد بدون تبعیض | |||
42 | ایجاد اعتماد در مشتری | |||
43 | ارزشهای اجتماعی | تمرکز استراتژیک | شکلدهی فرهنگ و تفکر استراتژیک | |
44 | باورهای مدیریت مجموعه | |||
45 | انجام تحلیلهای بازاریابی | |||
46 | رشد قدرت رقابتی | طراحی استراتژی بازاریابی | ||
47 | ارائه خدمات خاص |
ضریب کاپا متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
بهمنظور سنجش پایایی مدل طراحیشده از شاخص کاپا استفادهشده است. همانطور که در جدول 6 مشاهده میگردد، محقق شش مضمون و فرد دیگر نیز شش مضمون ایجاد کردهاند که از این تعداد چهار مقوله مشترك هستند.
جدول 6 وضعیت تبدیل کدها به مفاهیم توسط محقق و فرد دیگر در متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
نظر محقق |
| |||
مجموع | خیر | بله | ||
5 | B=1 | A=4 | بله | نظر فرد دیگر |
1 | D=0 | C=1 | خیر | |
6 | 1 | 5 | مجموع |
همانطور که دیده میشود مقدار شاخص کاپا برابر با 660/0 محاسبه شد که با توجه به جدول 4-13 در سطح توافق معتبر قرارگرفته است.
= توافقات مشاهده شده
==توافقات شانسی
بررسی اعتبار کدهای اولیه متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
در این پژوهش بهمنظور نهایی سازی فهرست مضامین و کدهای اولیه مستخرج از بخش کیفی، از روش دلفی استفاده شد. نتایج حاصل از روش دلفی جهت رد یا تأیید، به وسیله آزمون t تک نمونهای مورد بررسی قرار گرفته و نتايج حاصل از اين آزمون در جدول 7 آورده شده است. بررسی نتایج نشان میدهد از میان 47 کد اولیه متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی، 43 کُد در شش مضمون سازمان دهنده تعیین اهداف کسب و کار، تعیین جایگاه خود در بازار هدف، مقایسه هویت، درک شرایط بازار، ایجاد موقعیت منحصر به فرد و شکل دهی فرهنگ و تفکر استراتژیک مورد تأیید خبرگان قرار گرفتهاند و در مدل نهایی حضور دارند(05/0>p-مقدار). در این میان چهار کد به شمارههای 21، 22، 38 و 47 به تأیید خبرگان نرسیده و از مدل استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی حذف گردید(05/0<p-مقدار).
جدول 7- بررسی اعتبار کدهای اولیه مدل متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی از دیدگاه خبرگان (21=n)
کد اولیه | میانگین | انحراف معیار | آماره t | p-مقدار | نتیجه |
---|---|---|---|---|---|
کسب اطلاعات برای شناخت نیازهای مشتریان خدمات ورزشی | 43/3 | 81/0 | 42/2 | 013/0 | تأیید |
رفع نیازهای مشتریان خدمات ورزشی | 81/3 | 68/0 | 46/5 | 001/0 | تأیید |
ارائه خدمات در راستای سلامتی افراد | 81/3 | 68/0 | 46/5 | 001/0 | تأیید |
اولویت بودن مشتریان خدمات ورزشی | 71/3 | 84/0 | 87/3 | 001/0 | تأیید |
ارزشآفرینی نسبت خدمات مشابه | 19/4 | 40/0 | 56/13 | 001/0 | تأیید |
شناسایی فرصتهای بالقوه | 09/4 | 54/0 | 31/9 | 001/0 | تأیید |
پشتیبانی فنی | 62/3 | 92/0 | 08/3 | 003/0 | تأیید |
بازنگری سیستماتیک خدمات | 00/4 | 84/0 | 48/5 | 001/0 | تأیید |
ارائه خدمات آنلاین | 86/3 | 85/0 | 60/4 | 001/0 | تأیید |
ارتباط با مشتری در شبکههای اجتماعی | 81/3 | 87/0 | 25/4 | 001/0 | تأیید |
شهرت و اعتبار مجموعه | 71/3 | 90/0 | 63/3 | 001/0 | تأیید |
تجارب قبلی مشتریان | 48/3 | 08/1 | 02/2 | 028/0 | تأیید |
نظارت بر کار پرسنل | 67/3 | 02/1 | 01/3 | 003/0 | تأیید |
استفاده از مربیان متخصص در آموزش کارکنان | 48/3 | 08/1 | 02/2 | 028/0 | تأیید |
عدالت در پرداخت هزینه | 52/3 | 12/1 | 14/2 | 023/0 | تأیید |
ارائه تسهیلات رفاهی به مشتریان | 67/3 | 91/0 | 35/3 | 002/0 | تأیید |
انعطاف مجموعه در ارائه قیمت | 62/3 | 97/0 | 91/2 | 004/0 | تأیید |
جامعیت در ارائه خدمات | 90/3 | 77/0 | 40/5 | 001/0 | تأیید |
ارائه تسهیلات به کارکنان مجموعه | 76/3 | 70/0 | 99/4 | 001/0 | تأیید |
اطلاعرسانی مناسب درباره تفاوت در ارائه خدمات | 86/3 | 91/0 | 32/4 | 001/0 | تأیید |
ارائه خدمات واضح و شفاف نسبت به رقبا | 29/3 | 10/1 | 19/1 | 124/0 | تأیید |
کاهش خطا در ارائه خدمات | 38/3 | 24/1 | 40/1 | 088/0 | تأیید |
رصد قیمت و شرایط بازار | 95/3 | 92/0 | 74/4 | 001/0 | تأیید |
ایجاد یک برند پایدار | 05/4 | 74/0 | 49/6 | 001/0 | تأیید |
مدیریت مؤثر تغییرات شناور | 81/3 | 87/0 | 25/4 | 001/0 | تأیید |
گسترش تبلیغات | 57/3 | 98/0 | 68/2 | 001/0 | تأیید |
ایجاد مکان مناسبی برای تفریح | 76/3 | 83/0 | 20/4 | 001/0 | تأیید |
مدیریت هیجان مشتریان | 81/3 | 98/0 | 78/3 | 001/0 | تأیید |
ایجاد محیط شاد و سرگرمکننده | 71/3 | 84/0 | 87/3 | 001/0 | تأیید |
ارائه خدمات متنوع به خانمها و آقایان | 67/3 | 97/0 | 16/3 | 002/0 | تأیید |
ارائه خدمات به همه گروههای سنی و اقشار درآمدی | 52/3 | 87/0 | 75/2 | 006/0 | تأیید |
توجه به زیباییهای بصری و ایجاد نشاط | 57/3 | 93/0 | 83/2 | 005/0 | تأیید |
طراحی ظاهر مجموعه متناسب با سلیقه استفاده کنندگان ورزشی | 67/3 | 06/1 | 87/2 | 005/0 | تأیید |
استفاده از لباسهای فرم هماهنگ توسط کارکنان | 67/3 | 02/1 | 01/3 | 003/0 | تأیید |
تقسیم درست مسئولیتها در بین کارکنان مجموعه | 86/3 | 85/0 | 60/4 | 001/0 | تأیید |
انعطافپذیری در اجرای قوانین مجموعه | 62/3 | 86/0 | 28/3 | 002/0 | تأیید |
مطلوبیت محیط داخلی مجموعه | 48/3 | 03/1 | 12/3 | 023/0 | تأیید |
صرفهجویی در زمان مشتری | 33/3 | 02/1 | 50/1 | 074/0 | تأیید |
زمانبندی منعطف برای مشتری | 62/3 | 97/0 | 29/1 | 004/0 | تأیید |
ایجاد روابط دوستانه با مشتری | 76/3 | 94/0 | 70/3 | 001/0 | تأیید |
انجام برخورد بدون تبعیض | 62/3 | 92/0 | 09/3 | 003/0 | تأیید |
ایجاد اعتماد در مشتری | 52/3 | 03/1 | 33/2 | 015/0 | تأیید |
ارزشهای اجتماعی | 81/3 | 87/0 | 25/4 | 001/0 | تأیید |
باورهای مدیریت مجموعه | 43/3 | 12/1 | 75/1 | 048/0 | تأیید |
انجام تحلیلهای بازاریابی | 52/3 | 87/0 | 75/2 | 006/0 | تأیید |
رشد قدرت رقابتی | 95/3 | 74/0 | 90/5 | 001/0 | تأیید |
ارائه خدمات خاص | 33/3 | 16/1 | 32/1 | 100/0 | تأیید |
در نهایت پس از طی مراحل اختصاص کدهای اولیه به پارهگفتارهای مشارکتکنندگان، اختصاص کدهای اولیه به پارهگفتارهای استخراجشده، ادغام کدهای اولیه و استخراج مضامین پایه، دستهبندی مضامین پایه به مضامین سازماندهنده، دستهبندی مضامین سازماندهنده به مضمون فراگیر و تدوین نهایی مضامین و ارائه بازخورد به مشارکتکنندگان، بازبینی و موضعگیری پژوهشگر، شبکه نهایی مضامین استخراج و در شکل 3 آورده شده است؛ نتایج نشان داد مفاهیم استخراجشده مربوط به متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی شامل 47 کد اولیه، 15 مضمون پایه و شش مضمون سازمان دهنده میباشد که تشکیلدهنده متغیر استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی هستند.
شکل 3- شبکه نهایی مضامین استراتژیهای موضعسازی خدمات ورزشی
نتیجه گیری:
نتايج ارائهشده نشان میدهد مضمون سازمان دهنده الزامات مدیریتی بخش بیشتری از مدل الزامات برنامهریزی استراتژیک نیروی انسانی و مضمون سازمان دهنده مقایسه هویتبخش بیشتری از مدل استراتژیهای موضع سازی خدمات ورزشی را در مجموعههای ورزشی شهر کرمان تبیین میکند. سنگ زيربناي منابع انساني شناخت مفروضاتي است كه تصميمات در آن اتخاذ ميشود و در صورت پيشبيني و قضاوت مناسب، اهداف مورد انتظار تحقق مييابد. شناخت و آگاهي لازم از وضعيت موجود داخلي و خارجي مؤسسه بهمنظور مواجهه با آينده از مهمترین الزامات برنامهریزی منابع انساني است امري كه غفلت از آن در برخي از سازمانها موجب ميشود سازمان در مقطعي از حيات خود با كمبود نيروهاي كارآمد و مجرب روبه شود و لطمات جبرانناپذیری براي سازمان به همراه داشته باشد. عدم توجه به شیوههای مدیریت منابع انسانی، یکی از مشکلات موجود در سازمانهای داخلی کشور است که باعث کاهش کارایی و عملکرد کارکنان مشغول در این ادارات گردیده است. عدم توجه به این مهم و بهکارگیری شیوههای غیراصولی باعث شده که عملکرد و قابلیت کارکنان در سازمانها تنزل یافته و موجبات نارضایتی اربابرجوع را فراهم نماید. با توجه به اینکه خدمات ورزشی یکی از دغدغههای اصلی جوانان است بهبود عملکرد در این مجموعههای ورزشی باعث پیشرفت هرچه بیشتر ورزش کشور میشود و برای رسیدن به سطوح بالای پیشرفت این مقوله باید موردبررسی قرار گیرد تا عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد را شناسایی و گامهای اساسی را برای حل مشکلات بردارد.
همچنین باید توجه داشت با برنامهریزی استراتژیک مناسب خدمت و محصول جایگاهی درخور در بازار پیدا میکند. مصرفکنندگان قاعدتاً خریدار آن دسته از کالاها و خدماتاند که حداکثر فایده را برای آنها به دنبال داشته باشد. از این رو کلید موفقیت برای حفظ مشتریان، همانا آگاهی بیشتر از نیازها و فرآیندهای خرید و فایده رساندن بیشتر به آنها نسبت به رقبا است. در جایگاهیابی بازار مزیت رقابتی بستگی دارد به اینکه یک شرکت تا چه حد میتواند نسبت به رقبا جایگاه خود را بهعنوان ارائهکننده فوایدی مشخص بیشتر تثبیت کند، خواه از طریق قیمتهای پایینتر، یا مزایای بیشتر برای توجیه قیمتهای بالاتر. همه شرکتها برای جدا کردن کالاهای خود از رقبا و دستیابی به مزیت رقابتی، فرصتهای زیادی پیش روی ندارند. بعضی از شرکتها از مزایای رقابتی نهچندان چشمگیری برخوردارند. این مزایا نیز بهآسانی توسط رقبا تقلید میشوند و بنابراین دوام چندانی ندارند. راهحل مسئله در این است که این شرکتها همواره به دنبال شناسایی مزایای بالقوه جدیدی باشند و برای دورنگه داشتن رقبا، این مزایا را یکی بعد از دیگری مورداستفاده قرار دهند. در جایگاهیابی بازار چنین شرکتهایی انتظار ندارند از یک مزیت بزرگ دائمی برخوردار شوند، بلکه همین تعداد نسبتاً زیاد مزایای کوچک و معرفی تک تک آنها در طول زمان، برای حفظ سهم بازار، کافی به نظر میرسد. موضع یابی محصول، هم برای محصولات موجود در بازار و هم برای محصولات جدید مهم است؛ زیرا نیازها و گرایشهای مشتریان و محیط بازاریابی بهطور مداوم در حال تغییر است. مدیران بازاریابی گاهی برای تغییر گرایشهای مصرفکنندگان نسبت به محصولات از موضعگیریهای جدید استفاده میکنند. اصولاً موضع یابی جدید برای شرکتهایی مناسب است که درصدد گسترش و توسعه بازارهای بالقوه هستند و امکانات لازم را نیز در اختیار دارند.
منابع
1- پاتریک، ج، پیلو و دیگران،(1379). راهنمای اجرائی برنامه ریزی استراتژیک، ترجمه منصور شریفی کلوی، تهران: نشر آروین
2- دعايي، ح،(1395)، مديريت منابع انساني نگرش کاربردي، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه فردوسي، مشهد
3- روستا، ا. (1401). مدیریت بازاریابی. تهران: سمت.
4- روستا،ا؛ونوس،د؛ابراهیمی،ع.(1402).مدیریت بازاریابی.تهران:سمت
5- سعادت ، ا (1402) مدیریت منابع انسانی ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،چاپ28
6- الفی ،ز،نجف زاده ،م (1396).رابطه عوامل درون سازمانی با برنامهریزی استراتژیک در هیئت های ورزشی استان اردبیل،فصلنامه علوم ورزش دانشکده تربیت بدنی و ورزش
7- منوریان،ع (۱۳۹۰)،فرآیند برنامهریزی استراتژیک ،فصل نامه مدیریت دولتی ,انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی شماره ۱۰،ص۶۷
8- کونانی،م (1400) ، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی خدمات ورزشی بخش خصوصی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا
9- تحسری،ز (1400) ، ارزیابی تأثیر ابعاد برنامهریزی منابع انسانی بر اهداف استراتژیک شرکت مهرام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مرکزی
10- Ahmed Salem Megraf, Ibrahim Ali Ehmouda (2016).The Impact of Strategic Planning o f Human Resources on the Organization. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 6, Issue 10, October 2016 312
11- Aldlaigan, A. H., & Buttle, F. (2002), SYSTRA-SQ: a new measure of bank service quality, International Journal of Service Industry Management, Vol. 13, No. 4, pp. 362-381.
12- Belhaj Rachid،Professor Tkiouat Mohamed، Mohamed Ali Khouaja(2018). An Agent Based Modeling approach in the Strategic Human Resource Management, including endogenous and exogenous factors. Simulation Modelling Practice and Theory
13- Chalip, L. (1992). 'The construction and use of polysemic structures: Olympic lessons for sport marketing'. Journal of Sport Management. 6 (1), 87 98
14- Fletcher, D. (2010). 'Applying sport psychology in business: A narrative commentary and bibliography'. Journal of Sport Psychology in Action, 1 (1), 139 – 149.
15- Houlihan, B. Bloyee, D. and Smith, A. (2011) 'Developing the research agenda in sport policy', International Journal of Sport Policy and Politics, 1(1): 1 12
16- Jones, G. & Spamer, M. (2011). 'A leadership Styles competency framework for governing bodies in sport', African Journal for Physical, Health Education, Recreation & Dance, 17 (2).
17- Monaghan and Sullivan(2012),playpower-sport meets marketing,licensing letter 31(9):4
18- Morrison(2021). Master's thesis .trategic Planning for Membership Growth in Nonprofit Community Sport. University of Waterloo
19- Mullin.hardy,Sutton(2000),sport marketing,:human kinetics
20- Smith,pr,(2021) Marketing Communications: An Integrated Approach 3rd Edition
21- Wann, D. L. Grieve, F. G. Zapalac, R. K. & Pease, D. G. (2008). 'Motivational profiles of sport fans of different sports'. Sport Marketing Quarterly, 17 (1), 6 – 19.
22- Gabriel Cach´on-Rodríguez a, ,1, Alicia Blanco-Gonz´alez a, , Camilo Prado-Rom´an a,3, Cristina Del-Castillo-Feito .(2023) How sustainable human resources management helps in the evaluation and planning of employee loyalty and retention: Can social capital make a difference?. Evaluation and Program Planning. 95 . 102171
[1] 2 نویسنده مسئول، am.safania@srbiau.ac.ir
[2] Wann et al.
[3] Jones
[4] Fletcher
[5] Chalip
[6] Houlihan
[7] Gabriel Cach´on-Rodríguez
[8] Ahmed
[9] patric
[10] positioning
[11] Monaghan and Sullivan
[12] shall
[13] Skovich
[14] Smith
[15] Shimp and Delzir
[16] Mullin.hardy,Sutton
[17] Aldlaigan, & Buttle,
[18] Morrison
[19] Belhaj
[20] Attride-Stirling
[21] Meredith Gall, Walter Borg & Joyce Gall
[22] Kappa
[23] . Semi Structured Interview
[24] . Likert Scale
Identifying the factors related to the pattern of relationship between the requirements of strategic planning of human resources and positioning strategies of sports services with thematic analysis method (case study: Kerman city)
Abstract
in today's era, sports as an economic sector from the practical aspect and the consumption of sports goods and services and the economic development of different societies play an essential role, and sports organizations, like other organizations, are exposed to many environmental changes and developments, and in face of such a situation, they cannot escape from Use strategic planning. This research was conducted with the aim of identifying the factors related to the pattern of the relationship between the strategic planning requirements of human resources and the positioning strategies of sports services with thematic analysis method in Kerman. The existing research is developmental in terms of purpose and thematic analysis method. The statistical population of the research included university professors and managers of sports complexes. The sample was selected purposefully and at the point of theoretical saturation with the number of 21 people. The tool of data collection was semi-structured interview and the method of analyzing the interviews was theme analysis. In order to extract the model of strategic human resource planning requirements and analyze its relationship with the positioning strategies of sports services, 11 organizing themes were obtained, 5 of which are related to to the variable of strategic human resource planning requirements and 6 organizer themes are related to the variable of positioning strategies of sports services. The presented results show that the organizer theme of managerial requirements is a larger part of the model of strategic human resource planning requirements and the organizer theme of identity comparison is a larger part of the strategies model. It explains the positioning of sports services in the sports complexes of Kerman city.
.
Keywords: strategic planning, human resources, strategy, service positioning